logo Jawa Čtyřdobý Fénix
Jawa 650
Studie motocyklu Jawa 650

   Od ukončení výroby posledního a tolik vzpomínaného velkoobjemového čtyřdobého motocyklu Jawa 500 OHC uplynula už téměř polovina století. Změní něco studie Jawy nové generace? Odpověď na tuhle i řadu dalších otázek hledají nejen novináři, ale i samotné vývojové centrum v Týnci nad Sázavou.

Návrhy Václava Krále na design motocyklu Jawa 650   Jawa přichází se studií nového motocyklu v okamžiku nadcházejícího 75. výročí založení značky v roce 1929 a chystá se ji představit veřejnosti na jarní výstavě Motocykl 2003 s několika otázkami. Designové studii s interním označením Jawa 650 totiž zatím chybí obchodní jméno, které by mohla pomoci vybrat veřejnost. Vývojové centrum Jawy také zajímá reakce českých motorkářů na celkový styl nové Jawy a její technické řešení. Myslím si, že jakýkoliv podnět v Týnci uvítají.
   Pod projektem Jawa 650 je podepsán za design Václav Král a za vývojové oddělení Jawy Oldřich Kreuz a Libor Kouřimský. To samo o sobě už leccos znamená. Nakonec některé z návrhů Václava Krále můžete posoudit sami. V tom případě vězte, že Jawa plánuje i ryze cestovní formu motocyklu na společné technické základně, která by v tom případě měla využívat designovou platformu typu 640, nebo i cestovní enduro.
   Nejzásadnějším zlomem v celé paletě poválečných motocyklů je u této nové Jawy její motor - jednoválcový, kapalinou chlazený Rotax 650. Ostatně to spojení Jawa-Rotax není neznámé. Sportovní motocykly Jawa s těmito pohonnými jednotkami jezdily už v osmdesátých letech a v polistopadové éře dodávala týnecká továrna i některé komponenty pro tohoto rakouského výrobce. Příbuzný motor odebírají od Rotaxu i značky Aprilia a BMW.
   Výkon tohoto jednoválce se čtyřventilovou technikou 2x OHC a pětistupňovou převodovkou činí rovných padesát koní (37 kW).
   Podle marketingového zadání by měl vyvíjený motocykl vážit bez náplní 175-180 kg a s udaným výkonem jet největší rychlostí 165-170 km/h. Tomu odpovídá i plánované vybavení podvozku oběma kotoučovými brzdami a dimenzování nového trubkového rámu.
Výzva pro fanoušky Jawy.   Podle našeho zdroje v Jawě je současná studie na samém počátku vývojových prací, je však součástí mnohem širší vývojové strategické koncepce firmy.
   Mluvit v tomto stadiu o hotové věci je tedy předčasné. Jawa 650 je zatím týneckým průzkumným bojem. Že by se ale nakonec to, v co už málokdo doufal, stalo skutečností? Za rok budeme vědět víc.

Text: Pavel Suchý, foto: Jan Dvořáček Supermoto 4/2003
Kotoučová brzda si zachovala původní konstrukci včetně třmenu. narostl její průměr. Jednoválec Rotax nabízí díky moderní špičkové konstrukci výkon 50 koní (37 kW) a je pečlivě prověřen.
Na kapkovité nádrži Jawa se možná objeví i letecký uzávěr. Přístrojový panel je zatím jen provizorní. Jawa 650.
Zadní blatník je možná málo 'evropský'. Kotoučová brzda je zde příjemným překvapením. Šířku chladičeneskryjí ani lakované boky a ostatní celkem vkusné doplňky, jako je chromované potrubí nebo mřížka kryjící ventilátor chlazení.