Dělník i elegán
Shupa SWA 125
Nepojedu tramvají, nepojedu autobusem, nepojedu metrem! NE! NE! NE! Seběhnu dávku schodů rovnající
se úrovni prvního patra, ze dveří dálkovým ovládáním nastartuju modrého skútra a s úšklebkem zlosyna,
hrdě pádícího z místa činu, ladně propluji nasycenými ulicemi velkoměsta.
Mým pomocníkem na strastiplné pouti plné vyjetých kolejí, nepředvídatelně kličkujících plechovek a
nevypočítatelných chodců bude stroj, který se montuje v České republice a pohání jej čtyřdobý agregát
o objemu 125 kubických centimetrů. Původce hnací síly je uložen ve slušivém kabátku, který by mohl
působit dojmem přílišného elegána...
"Stríťák" to není
Málokterý skútr se může pochlubit světly v podobě čoček ve standardní výbavě, právě jako námi testovaná
Shupa. I přesto, že světla obdržela homologaci, svým účinkem při nočním řádění si koledují o nahrazení
funkčnějším zařízením. Řáděním samozřejmě nemám na mysli zběsilou jízdu po zadním či předním. Jistý
prvek umění se však do jízdy vložit musí. Vyšší rychlosti totiž rám začne oslavovat pro jezdce
nepříjemným pohupováním, jinými slovy - začne se pořádně vlnit. Na rovném povrchu se tato vada moc
neprojevuje, ale malé "zhoupnutí" v zatáčce obvykle bývá důvodem k existenční úvaze. Naopak pochvalu
zaslouží 13palcová litá kola, která výborně "drží" a dovolí větší náklony do zatáček bez rizika pádu.
Kdo to zabrzdí
Přestože motor není žádný prcek, nečekej od něj ani divočinu, zejména pak v nízkých otáčkách. Ve srovnání
s padesátkami jde samozřejmě o rychlíka, ale některé objemově konkurenční modely mají přeci jen větší
točivý moment. Naproti tomu agregát se může pochlubit maximální rychlostí, jejíž strop číhá kousek za
stovkou. Poněkud slabší jsou brzdy, zejména pak zadní, která i přes konec páčky opřený o řidítko nechá
zadní kolo točit vesele dál. Vše je tedy na přední kotoučovce, které by trochu přitvrzení taky
neuškodilo, ale jinak je použitelná.
Nadstandard v sérii
Náplastí na funkční bolístky modelu SWA 125 může být výbava. Alarm, kufr v barvě stroje a možnost dálkově
startovat nejsou určitě k zahození, i když o využitelnosti naposledy jmenované vymoženosti se dá s úspěchem
pochybovat. Slovy chvály jsem také kvitoval spínač varovných směrovek, který byl však umístěn poněkud
nešťastně. Jen těžko se loví palcem levé ruky daleko za tlačítkem klaksonu. Občas proto dojde k bezdůvodnému
zatroubení. Rozpaky mi od počátku přinášel také pohled na budíky, které jakoby ze vzteku nakreslil školák
svírající v jedné ruce pravítko a v druhé kružítko. Rozhodně bych však tohoto elegána neodsouval na
vedlejší kolej. Za velice přijatelnou cenu jde o pomocníka pro všední dny, nad nímž jen musíš občas
přimhouřit oko.
Text: Jim, foto: Ivoš |
ČMN 10.říjen 2003 |
Technické údaje - Shupa SWA 125 |
motor |
čtyřdobý vzduchem chlazený jednoválec |
objem |
124,6 ccm |
vrtání/zdvih |
52,4/57,8 mm |
výkon |
5,5 kW (7,5 k)/7000 ot./min. |
točivý moment |
7,5 Nm/6000 ot./min. |
plnění motoru |
karburátor |
startér |
elektrický/nožní |
převodovka |
variátor |
brzdy |
vpředu kotoučová
vzadu bubnová |
rozvor |
1320 mm |
hmotnost |
122 kg |
objem nádrže |
6,8 l |
cena |
54.900,- |