logo Shupa Dělník i elegán
Shupa SWA 125

   Nepojedu tramvají, nepojedu autobusem, nepojedu metrem! NE! NE! NE! Seběhnu dávku schodů rovnající se úrovni prvního patra, ze dveří dálkovým ovládáním nastartuju modrého skútra a s úšklebkem zlosyna, hrdě pádícího z místa činu, ladně propluji nasycenými ulicemi velkoměsta.

Shupa SWA 125

   Mým pomocníkem na strastiplné pouti plné vyjetých kolejí, nepředvídatelně kličkujících plechovek a nevypočítatelných chodců bude stroj, který se montuje v České republice a pohání jej čtyřdobý agregát o objemu 125 kubických centimetrů. Původce hnací síly je uložen ve slušivém kabátku, který by mohl působit dojmem přílišného elegána...

"Stríťák" to není
   Málokterý skútr se může pochlubit světly v podobě čoček ve standardní výbavě, právě jako námi testovaná Shupa. I přesto, že světla obdržela homologaci, svým účinkem při nočním řádění si koledují o nahrazení funkčnějším zařízením. Řáděním samozřejmě nemám na mysli zběsilou jízdu po zadním či předním. Jistý prvek umění se však do jízdy vložit musí. Vyšší rychlosti totiž rám začne oslavovat pro jezdce nepříjemným pohupováním, jinými slovy - začne se pořádně vlnit. Na rovném povrchu se tato vada moc neprojevuje, ale malé "zhoupnutí" v zatáčce obvykle bývá důvodem k existenční úvaze. Naopak pochvalu zaslouží 13palcová litá kola, která výborně "drží" a dovolí větší náklony do zatáček bez rizika pádu.

Kdo to zabrzdí
   Přestože motor není žádný prcek, nečekej od něj ani divočinu, zejména pak v nízkých otáčkách. Ve srovnání s padesátkami jde samozřejmě o rychlíka, ale některé objemově konkurenční modely mají přeci jen větší točivý moment. Naproti tomu agregát se může pochlubit maximální rychlostí, jejíž strop číhá kousek za stovkou. Poněkud slabší jsou brzdy, zejména pak zadní, která i přes konec páčky opřený o řidítko nechá zadní kolo točit vesele dál. Vše je tedy na přední kotoučovce, které by trochu přitvrzení taky neuškodilo, ale jinak je použitelná.

Kufr s opěrkou patří do kategorie 'luxuxs' Přední brzda dělá, co může, zadní se fláká Čočky jsou efektní, ale tím to také končí

Nadstandard v sérii
   Náplastí na funkční bolístky modelu SWA 125 může být výbava. Alarm, kufr v barvě stroje a možnost dálkově startovat nejsou určitě k zahození, i když o využitelnosti naposledy jmenované vymoženosti se dá s úspěchem pochybovat. Slovy chvály jsem také kvitoval spínač varovných směrovek, který byl však umístěn poněkud nešťastně. Jen těžko se loví palcem levé ruky daleko za tlačítkem klaksonu. Občas proto dojde k bezdůvodnému zatroubení. Rozpaky mi od počátku přinášel také pohled na budíky, které jakoby ze vzteku nakreslil školák svírající v jedné ruce pravítko a v druhé kružítko. Rozhodně bych však tohoto elegána neodsouval na vedlejší kolej. Za velice přijatelnou cenu jde o pomocníka pro všední dny, nad nímž jen musíš občas přimhouřit oko.

Text: Jim, foto: Ivoš ČMN 10.říjen 2003

Technické údaje - Shupa SWA 125
motor čtyřdobý vzduchem chlazený jednoválec
objem 124,6 ccm
vrtání/zdvih 52,4/57,8 mm
výkon 5,5 kW (7,5 k)/7000 ot./min.
točivý moment 7,5 Nm/6000 ot./min.
plnění motoru karburátor
startér elektrický/nožní
převodovka variátor
brzdy vpředu kotoučová
vzadu bubnová
rozvor 1320 mm
hmotnost 122 kg
objem nádrže 6,8 l
cena 54.900,-