Ještě se neoteplilo a Dimitrij Bulankin získal na ledě pro Jawu Divišov první letošní
titul mistra světa. Divišovští teď připravují stroje na klasickou a dlouhou plochou dráhu
i pro závody mladých.
Na ledě v konkurenci dvouventilových motorů předepsaných FIM má JAWA Divišov monopol, který
se zatím nepodařilo nikomu prolomit. Na klasické a dlouhé dráze musí o tituly bojovat.
JAWA Divišov již na výstavě MOTOCYKL představila letošní model "kraťase" s typovým
označením GOLDEN HELM, připomínající úspěchy Jawy na Zlaté přilbě v Pardubicích. Vývojové změny
nejsou letos převratné, ale u nového typu se má zlepšit stálost výkonu a optimální záběr
při výjezdu po smyku ze zatáčky. V rámci vývoje byly uskutečněny úspěšné zkoušky na dráze,
které byly zaměřeny na jednotlivé fáze jízdy a měnící se parametry motoru. K lepšímu
doladění pomáhá i nový bezplovákový karburátor, který je patentově chráněný. Byl vyvinutý přímo
v Divišově, kde se i vyrábí. Karburátor s tenkým plochým šoupátkem s předepsaným průměrem
difuzoru 34 mm maximálně snižuje stavební šířku, a tím i délku sání.
Sestava továrních jezdců pro letošní sezónu je skutečně reprezentativní. Jsou to australané
Jason, Crump, Ryan Sullivan, Leigh Adams, Brit Scott Nicholls a někdy oslavovaný a jindy
nespolehlivý Polák Tomasz Gollob. Z našich jezdců jsou to bratři Lukáš a Aleš Drymlové,
zkušebním jezdcem zůstává zkušený Bohumil Brhel. K výběru jezdců říká generální ředitel
Ing. Karel Horčička: "Prvním kritériem je samozřejmě výkonnost a naděje na získání titulu.
Dále však oceňujeme jezdce, kteří pomáhají a spolupracují při vývoji. Dalším hlediskem
je však i odbyt našich strojů. Podporujeme jezdce v těch zemích, kam máme zájem vyvážet."
A další zprávu ze sportu na krátké dráze mi sdělil šéfkonstruktér Ing. Václav Mika: "Pro
letošní rok se věnujeme především ladění motorů, ale v roce 2005 budeme mít zcela nový motor.
Na dlouhé trati představíme motor už nyní.
Pro dlouhou dráhu pro továrního jezdce Gerda Risse a zkušebního jezdce Zdeňka Schneiderwinda
jsou připravovány nové motory s rozvodem 2x OHC, samozřejmě čtyřventilové, s vrtáním
90 mm a zdvihem 78 mm. Dvouvačkové motory byly zatracovány na ploché dráze proto, že hlava
válce byla příliš rozměrná a těžká a rušilo to prý jízdní vlastnosti motocyklu. Nová
divišovská JAWA má hlavu této "dvouvačky" skutečně optimálních rozměrů. Motor dává úctyhodný
výkon 68 koní při 10.500 1/min a konstruktéři jsou připraveni na to, že jezdci na startu nebo
při přetočení vytočí až 12.000 otáček za minutu! Nejchoulostivější díl tohoto motoru - ojnice -
je vyráběna přímo v Divišově a je ocelová. Písty se dováží, nesou značku Omega. Elektronické zapalování
je německé PVL anebo alternativně italské Selletra. Stejně jako krátkou na dráhu je použit karburátor
vlastní výroby s plochým šoupátkem bez plováku.
Nejméně jasno je ve vývoji motocyklů pro mladé jezdce. Největší podíl na tom má, myslím FIM. Předpisy jsou
nejasné v různých zemích jsou různá hlediska na stroje pro dorost. Někde je cílem použít klasický
plochodrážní motocykl, u kterého bude razantním způsobem snížen výkon, navrhuje se omezení objemu na 350
a 250 cm3 a ve hře zůstávají dvoudobé i čtyřdobé stopětadvacítky pro mladé na dlouhou trať a
osmdesátky na krátkou. V Divišově by nejvíce uvítali orzvoj závodů ve dvěstěpadesátkách nebo třistapadesátkách,
kde by se lehko upravil klasický stroj. Samozřejmě bylo již postaveno i vyrobeno několik typů stopětadvacítek
původně s dvoudobým motorem Rotax, nyní s licenčně vyráběnými motory Honda, ale vzhledem k nevyjasněným
poměrům je jejich odbyt velice nejistý.
Konkurencí nebo spíše budoucím partnerem Jawy Divišov by tedy mohly být plochodrážní motocykly Shupa, které
staví společnost BC Polymer tvořená několika bývalými konstruktéry VVZ Jawa. Spolumajitel této společnosti
a propagátor výroby malých plochodrážních motocyklů Ing. Jiří Benda, který je zároveň otcem malého Jirky,
továrního jezdce Shupy, má na situaci vlastní názor: "Postavili jsme lehké stopětadvacítky pro krátkou
i dlouhou trať, budeme je prodávat a věříme, že když budou vhodné motocykly k dispozici, k rozvoji této
třídy pro mladé musí dojít."
text a foto: Pavel Husák | Motocykl 5/2004 |