JAWA Divišov je dnes jediným českým výrobcem motocyklů, který získává bejvyšší světové
trofeje pro naše barvy. Špičkový jezdci jsou nároční, často mají naprosto rozdílné požadavky
na motor i podvozek a obstarávání nejlepších komponentů s požadavky vývojových změn v
nejkratších termínech je často obtížné. Na dlouhou trať jsou k dispozici dva motory, a to typ 883 a 875. Rozvod je zde dvěma vačkovými hřídeli v hlavě, vrtání a zdvih prvého 90 x 77,6 mm, u druhého 94 x 72 mm. Kompresní poměr na lihové palivo může dosáhnout až hodnoty 16:1 a výkon přesahuje hranici 50 kW. Chlazení vzduchem zůstává. Na rozdíl od jednoduchého rámu plochodrážních motocyklů pro krátkou trať má tento typ kompaktní chrommolybdenový rám se zadní kyvnou vidlicí odpruženou jednou modernisovanou centrální jednotkou HAGON. Stroj je vybaven dvoustupňovou převodovkou, kde jednička se řadí pouze na start. Motocykl, který na rozbytých dlouhých tratích dosahuje rychlosti kolem 140 km/h, má hmotnost pouze 88 kg. Pro ledové dráhy je změn nejméně. Zde JAWA suveréně vládne, splňuje bez obtíží předpis FIM o dvouventilovém motoru, jehož předností je velká životnost. Motocykl s tuhým příhradovým trubkovým rámem a chrániči ohřebíkovaných kol má hmotnost 116 kg při rozvoru 1525 mm. Vpředu je teleskopická vidlice, vzadu kyvná s jednou centrální jednotkou opět od firmy HAGON. JAWA Divišov dělá celý sortiment pro plochou dráhu, a tak nesmí chybět ani motocykl JAWA Junior 125 pro začínající jezdce, kteří by si měli osvojit základní styl jízdy. Rám, kola i jejich zavěšení proto odpovídají plnoobjemovému plochodrážce. Jako motor se používá tchajwanská honda na bezolovantý benzín s výkonem 9 kW při 9000 1/min. Je pravděpodobné, že až FIM dosáhne toho, aby stopětadvacítky měly náležitý ohlas, dočkáme se od Jawy zcela nového stroje. Kromě ploché dráhy staví JAWA i velkoobjemové jednoválcové motory na benzín. Zde je objem 625 cm3 při vrtání 94 a zdvihu 90 mm a používá se vodní chlazení. Motor je vybaven šestistupňovou převodovkou a je určen pro SUPERMONO a je jiný motocyklový sport, ale největší zájem přichází ze země za velkou louží. Čtyřkolky s motorem JAWA jsou zde žádané a čeká se jejich další rozvoj. Kompletní motor i s převodovkou a spojkou má hmotnost pouze 36 kg. U plochodrážek, jejichž jízdy trvají něco přes minutu, trochu vibrací nevadí, ale tento motor je již vybaven vyvažovacím hřídelem. | ||||
|