logo Jawa Divišov Jawa Divišov v novém tempu

   JAWA Divišov je dnes jediným českým výrobcem motocyklů, který získává bejvyšší světové trofeje pro naše barvy. Špičkový jezdci jsou nároční, často mají naprosto rozdílné požadavky na motor i podvozek a obstarávání nejlepších komponentů s požadavky vývojových změn v nejkratších termínech je často obtížné.

Plochodrážní motocykly JAWA    Nové vedení podniku usiluje o moderní vybavení pracovišť formou stavebních investic i nákupu nové techniky a přitom podnik má starosti i se zákazníky, kteří liknavě platí. K zlepšení vzájemných vztahů byli do Divišova pozváni zástupci i dealeři z celého světa na dvoudenní pracovní seminář va dnech 14. a 15. listopadu a generální ředitel ing. Václav Míka a další odborníci představili novinky pro příští rok a nebylo jich rozhodně málo!
   Nosným základním programem zůstává klasická plochá dráha a zde budou jezdci nejvíce spokojeni. Ve výrobě je nový motor typu 889 s jedním vačkovým hřídelem a čtyřmi ventily v hlavě, který má proti předchozímu jiné rozměry. Při objemu 494 cm3 je vrtání 90 mm a zdvih 77,6 mm a motor se ochotně vytáčí na 11.000 1/min. Palivem je samozřejmě metanol. Jezdci a ladiči špičkových jezdců mají velkou možnost nastavit optimální seřízení motoru jednak na individuální jezdecký styl, a také dle charakteru dráhy. Maximální výkon se sice mění pouze v rozmezí 48 - 50 kW, avšak je možno nařídit charakteristiku výkonové křivky i měkkost záběru. Je to umožněno výměnnou vaček i nastavením kompresního poměru ve vasokém rozmezí 13,5 - 16:1. Největší novinkou ve stavbě motoru je nový vzduvhem chlazený válec s nikasilovou pracovní plochou, nově řešená motorová skříň s novými ložisky a kratší ocelová ojnice bez pouzder, jejíž technologii výroby je věnována maximální péče. Karburátor na metanol s velmi krátkou délkou sání s plochým šoupátkem, vhodný pro ležatý válec, je vyroben přímo v divišovském podniku.
   Motor má hmotnost pouze 28 - 30 kg a dnes již tradičně je umístěn v rámu ležatě. Velmi namáhaným dílem u plochodrážního motocyklu je spojka, která musí vydržet často dlouhodobé vypnutí při vysokých otáčkách motoru před startem. Zde je spojka nová, pouze se čtyřmi lamelami ze slitin lehkých kovů s vnitřním evolventním ozubením.
Budoucnost JAWY Divišov má zajistit motor 889. který točí 11.000 1/min
Vodou chlazený motor nachází uplatnění v supersportovních motocyklech a perspektivně i u čtyřkolek
   Úpravy doznal i rám, který by se měl přinášet lepší ovladatelnost. Je doplněn rekonstruovanou přední vidlicí s krátkým sunutým raménkem, odpruženým dvěma pryžovými prvky.
   Na dlouhou trať jsou k dispozici dva motory, a to typ 883 a 875. Rozvod je zde dvěma vačkovými hřídeli v hlavě, vrtání a zdvih prvého 90 x 77,6 mm, u druhého 94 x 72 mm. Kompresní poměr na lihové palivo může dosáhnout až hodnoty 16:1 a výkon přesahuje hranici 50 kW. Chlazení vzduchem zůstává. Na rozdíl od jednoduchého rámu plochodrážních motocyklů pro krátkou trať má tento typ kompaktní chrommolybdenový rám se zadní kyvnou vidlicí odpruženou jednou modernisovanou centrální jednotkou HAGON. Stroj je vybaven dvoustupňovou převodovkou, kde jednička se řadí pouze na start. Motocykl, který na rozbytých dlouhých tratích dosahuje rychlosti kolem 140 km/h, má hmotnost pouze 88 kg.
   Pro ledové dráhy je změn nejméně. Zde JAWA suveréně vládne, splňuje bez obtíží předpis FIM o dvouventilovém motoru, jehož předností je velká životnost. Motocykl s tuhým příhradovým trubkovým rámem a chrániči ohřebíkovaných kol má hmotnost 116 kg při rozvoru 1525 mm. Vpředu je teleskopická vidlice, vzadu kyvná s jednou centrální jednotkou opět od firmy HAGON.
   JAWA Divišov dělá celý sortiment pro plochou dráhu, a tak nesmí chybět ani motocykl JAWA Junior 125 pro začínající jezdce, kteří by si měli osvojit základní styl jízdy. Rám, kola i jejich zavěšení proto odpovídají plnoobjemovému plochodrážce. Jako motor se používá tchajwanská honda na bezolovantý benzín s výkonem 9 kW při 9000 1/min. Je pravděpodobné, že až FIM dosáhne toho, aby stopětadvacítky měly náležitý ohlas, dočkáme se od Jawy zcela nového stroje.
   Kromě ploché dráhy staví JAWA i velkoobjemové jednoválcové motory na benzín. Zde je objem 625 cm3 při vrtání 94 a zdvihu 90 mm a používá se vodní chlazení. Motor je vybaven šestistupňovou převodovkou a je určen pro SUPERMONO a je jiný motocyklový sport, ale největší zájem přichází ze země za velkou louží. Čtyřkolky s motorem JAWA jsou zde žádané a čeká se jejich další rozvoj. Kompletní motor i s převodovkou a spojkou má hmotnost pouze 36 kg. U plochodrážek, jejichž jízdy trvají něco přes minutu, trochu vibrací nevadí, ale tento motor je již vybaven vyvažovacím hřídelem.

text a foto: P. Husák Motocyl 1/2003