logo Jawa Jawa vs. Suomi
dlouhodobý test Jawy 650 Classic

Test motorky se nadá provádět jen na 400 metrové dragstervé dráze či malými vyjížďkami po Praze nebo po republice. Pořádný test je naložit motorku k prasknutí a vydat se někam Výhružky typu 'hodím tě ze skály' se nekonaly, ruplá pojistka nic není   hodně daleko. A ono takové finsko není zrovna nejblíže, po cestě jsou dálnice, klikaté okresky i polní či lesní cesty a teprve tyto podmínky ukážou, jak moc spolehlivý či nespolehlivý stroj je.

   Čtrnáctidenní putování na sever začalo dvěma návštěvami v Týnci. poprvé kvůli výměně oleje spojkového lanka, podruhé (neplánovaně) poté, co se někdo snažil na ulici vypáčit spínací skříňku. Holt české ručičky umí vyrobit a jiné, nenechavé české ručičiky, se snaží ukrást.
   Jawa ujela zhruba třiapůl tisíce kilometrů, několik stovek ve velmi drsném a nepříjemném deštivém počasí. Cesta do Finska by se dala rozdělit na tři části, Praha - Sassnitz (více než 600 km převážně v dešti), Trelleborg - Stoskholm (více než 600 km po dálnicích a okreskách) a Turku - Helsinky Ähtäri, což je zhruba 500 km ve všech možných podmínkách. Následovalo putování po Finsku v ryzím létě a cesta zpátky.
   Po celou dobu se spotřeba pohybovala mezi 5 a 5,5 litry naturalu, jediným problémem byl defekt zadní gumy a prasklá pojistka, jejíž příčinu jsem nenalezl. Stroj jel naložen 65 kg pasažérem s batohem, dvoupatrovým tankvakem a dvěma textilními brašnami, z nichž jedna podlehla žáru výfuku a chybí jí tak kus dna. Naprosto spokojen jsem byl se světlem, které v noci poskytovalo dostatek luxů pro šťastný dojezd a také sedlo. K němu jsem měl před cestou lehkou nedůvěru, ale je opravdu velmi pohodlné a ani po třech dnech bez spánku v jeho náruči jsem jej neproklínal.


Text: Jim ČMN 3.září 2004
Ve Švédsku jsem sice zpočátku uškvařil dno jedné brašny, ale jinak vše fungovalo dle představ