Rodiče se obvykle snaží vést děti ve svých šlépějích, někdy si skrz své potomky touží splnit svůj
dosud neuskutečněný sen závodní kariéry nebo si uvědomují, že vyhovět synovi v přání závodit na
motorce je mnohem výchovnější, než ho nechat vyrůstat na ulici.
Pro pana Bendu, jednoho z vlasníků sdružení BC Polymer, to bylo nejen jasné, ale zároveň se mu to zhruba
před pěti lety stalo výzvou. Jako bývalý pracovník VVZ Jawa disponoval dostatečnými znalostmi, a tak
ve spolupráci s dalšími bývalými kolegy se vrhl do výroby vlastních speciálů pro juniory pod značkou
SHUPA. "Měl jsem v té době osmiletého syna, který již od čtyř let jezdil motokros. Chtěl jsem, aby
se začal věnovat trialu, ale neměl na čem, protože existovaly akorát malé padesátky automaty a potom
až dospělé, velké a těžké stroje. Chybělo něco mezi tím, tedy výkonnější, ale velikostí a vahou vhodné
pro malé kluky," vysvětluje pan Benda. "Postavil jsem 100 kubíkovou trialku, na které junior
začal jezdit a závodit. Již v roce 2002 v MČR kategorie ŽÁK vybojoval synátor titul a druhý stroj dosáhl
na vynikající třetí místo," dodal. Kromě šlapaček pod značkou SHUPA závodí taktéž 125 kubíková
plochodrážka.
Rám a ostatní komponenty vyrábí BC Polymer, motor je licenční Honda OHC. Na otázku ohledně většího objemu
mi bylo řečeno, že cílem jejich prací není konkurovat Jawě Divišov, ale vytvořit kvalitní náčiní do
rukou nadějných juniorů. V plánu mají akorát tříventilovou šlapačku o objemu 125 ccm, coby stroj jak
pro juniory, tak pro veterány a hobíky. SHUPA se vyváží do Německa, Anglie a USA, ale nejzajímavější
nabídku má firma pro domácí trh. Je totiž připravena dotovat licenční jezdce, kteří budou sedlat právě
tuto značku. Odpadla by tak značná část nákladů a závodění by se stalo dostupnější více novým talentům,
což náš motocyklový sport potřebuje. SHUPA má ve své nabídce také skútry o objemu 50, 110 a 125 ccm a
terénní motocykl 125 ccm, repliku Hondy XL 125, který se zdá být i díky ceně vhodným náčiním třeba
na chalupu.
text a foto: Jim | ČMN 1.srpen 2003 |