Lehká jízda
Mezi lehkonohé čtyřdobé stopětadvacítky vpadly letos dvě novinky. V srovnávacím testu těchto
malých cestovních endur jsme Jawu 125 Sport a Siamoto SX1 doplnili spíše na silnici orientovaným
Hartfordem VR 125Z. Ukázalo se, že ani mezi motocykly nemůžete pokaždé dát na první dojem, který
může klamat.
Domácí novinka Jawa 125 Sport, kterou jsme vám stručně představili už v minulém čísle SUPERMOTA,
byla nejširší veřejnosti představena na březnové výstavě Motocykl 2003, kde však zůstala ve stínu
velké šestsetpadesátky.
Siamoto SX1, které existuje i v supermotardové verzi, se na náš trh dováží z Itálie. To ovšem nic
nemění na tom, žez velké části se jedná o asijský produkt, díky čemuž je levnější než japonská
konkurence. To byl důvod, proč jsme vybrali právě tyto tři motocykly s cenou od 72.500 do
85.000 Kč.
Hrtford VR 125Z je výrobkem tchajwanské továrny na obráběcí stroje, která těchto strojů chrlí
obrovská kvanta - v jejich domácím regionu se s tímto motocyklem jezdí dokonce jakýsi Hartford
Cup pro mladé jezdce.
Málo nebo hodně?
Jedná se o peníze. Jsou tyto stopětadvacítky levné nebo drahé? Jako všechno je i tohle relativní.
Osobně si myslím, že těch peněz je za takový stroj, z něhož mladý jezdec vyroste nejpozději do
dvou let, docela hodně. Jawě dělá velkou potíž, navzdory skutečnosti, že se jedná o domácího výrobce,
udržet "lidové" ceny svýcg jednoduchých motocyklů. Ke cti jí slouží alespoň to, že ze srovnávané
trojice je nejlevnější. Konečné slovo můžeme ale říct až po testu, kde se ceny motocyklů mohou
ještě poměřit jejich vlastnostmi.
Terénní Dandy
Už na první pohled je zřejné, jak nová "sportka" od Jawy vznikla. Jejím základem je stopětadvacítka
Dandy. Motocykl získal delší zdvihy odpružení, větší přední kolo a lehké změny vzhledu,
charakterisující kategorii enduro. Chromovaný výfuk zůstal veden spodem a designu motocyklu možná
trochu chybí kryt motoru a optické odlehčení podsedlové části. Jawa 125 Sport je ale svěžím strojem,
který zatím v nabídce z Týnce nad Sázavou chyběl.
Jeho nevýhodou jsou detaily, které už v mnoha čínských a tchajwanských továrnách vyřešili, ale u
nás se tomu z nepochopitelných důvodů brání. Řeč je v tuhle chvíli například o vzhledu zadní
(jistě homologované, levné, ale určitě ne hezké) koncové svítilny, ovladačích na řidítkách (kterých
jsou nejspíše plné sklady!), chybějících pryžových krytkách páčkových a lanovodových kloubů (příliš
drahé?) anebo o přístrojovém panelu, v jehož průhledech se o pět centimetrů níže krčí na kovovém
základu několik velmi levně vypadajících kontrolek.
Na druhou stranu je Jawa jediným motocyklem z testu, který nabízí centrální stojánek (ten pohotovostní
má ovšem velmi nevhodný úhel a malou opěrnou plošku), plastové chrániče rukou a uzamykatelný
podsedlový prostor. Tím jednoznačně dává najevo, že se mnohem více soustředí na praktickou stránku
věci než na schopnost ohromit. Ovšem, sami upřímě řekněte, čemu jste dávali anebo dáváte v šestnácti
letech přednost?
Nejednoznačný Hartford
Pokud budeme ochotni uznat VR 125Z jako enduro, potom vyloženě jako silniční na osmnáctipalcových
kolech s nízkým předním blatníkem. Přední tříoká maska působí zvlaštně, ale určitě odliší stroj od
ostatních. Hartford jako jediný má zadní odpružení centrální jednotkou s progresivním přepákováním.
Ostatní v testu se opírají přímo o kyvné vidlice. V zadním kole je pouze bubnová brzda s
mechanickým ovládáním. Přístrojový panel sice kromě běžných údajů informuje o otáčkách motoru
i vyklopeném stojánku, ale svým zastaralým způsobem připomíná nějdejší přístrojové štítky
endur Yamaha. Chtělo by to modernisaci. Topcase na testovaném motocyklu nepatří do základní
výbavy. K mání je za 1900 Kč.
Tvrďák Siamoto
Před touhle stopětadvacítkou se zastavíte v uznalém úžasu. S vyjímkou objemu motoru se jedná o
dospělý motocykl - přední vidlice velkého průměru nosných trubek, perfektně střižený design, dospěle
působící centrální tlumič s bíle lakovanou pružinou, lavicové sedlo či přístrojový panel s bílým
podkladem, doplněný otáčkoměrem a indikací zařazeného převodu. To všechno dělá ze Siamota velkého
favorita. Navíc svými rozměry sedí i vyšším postavám. Přestože působí jako velmi ostrý stroj, v
okamžiku , kdy se posadíte do jeho sedla, pochopíte, že vše je jenom póza. Odpružení, ač vzadu
s nastavitelným předpětím, je celkově měkké a komfortní. I Siamotu by slušel malý kryt motoru, ale
spíše pro oko, protože opravdové terénní radovánky nebudou, navzdory vzhledu, jeho parketou.
Vedle sebe
Teprve v tomto okamžiku si všimnete detailů, kterým jinak nevěnujete přílišnou anebo žádnou
pozornost. V hloučku objevíte, že stopětadvacítka Jawa, se základem podvozku v prvních vodňanských
padesátkách Dandy, je velmi subtilní a vyšší postavy na ní vypadají trochu komicky. Odměnou za to
je výrazně nižší hmotnost a snadné ovládání v lehčím terénu, který Sport 125 i díky vhodně zvoleným
pneumatikám Mitas velmi dobře zvládá. Teď je také čas na to, abychom si podrobněji všimli motorů,
které všechny vycházejí z letité, ale prověřené Hondy CB125, pocházejí z Číny nebo Tchaj-wanu a
na první pohled vypadají všechny úplně stejně. Kromě drobností, jako jsou odlišně tvarovaná víka
anebo typy karburátorů, je tu však jeden zásadní rozdíl, z něhož "papírově" vychází nejlépe domácí
Jawa. Řeč je o druhu ventilového rozvodu, který je v případě Siamota i Hartfordu OHV, kdežto u Jawy
OHC. Ve skutečnosti se jedná o dvě odlišné generace jednoho motoru, přičemž ta modernější pohání
týnecký Sport 125. Výkon jejího jednoválce je 12,8 k, zatímco Hartford uvádí 11 a Siamoto jen
necelých 10 koní.
Výfuk, který používá Jawa, už známe. Pochází, podobně jako motor, z Asie a zdobí už jiné
stopětadvacítky Jawa. Nevypadá zle a vzhledem k malému objemu motoru i dobře zní. V tomto ohledu
je druhý Hartford a třetí Siamoto je až přezpříliš nevýrazné. Při rozjezdu se situace mění.
Naladění Hartfordu je velkým a milým překvapením. Motor působí větším objemem a už v přijatelných
středních otáčkách disponuje příjemným točivým momentem. Díky tomu je při akceleraci nejpružnější
a ve městském provozu nebo v serpentinách se cítí jako doma. Ve vyšších otáčkách však rychle
"zvadne" a přestože se dá nakonec dohnat až k pěticiferným otáčkám, nemá vytáčení jeho
jednoválce nad 8000 1/min velký smysl. Kladem jsou minimální vibrace v celém rozsahu
otáček.
Jawa vyžaduje pro svižnější rozjezd a zrychlení vyšší otáčky. Díky nízké hmotnosti a nejvyššímu
výkonu je potom její zrychlení největší a při podobných hmotnostech jezdců je její místo na čele
skupiny. Chod motoru už není tak hladký jako u Hartfordu, ale dá se akceptovat. Podobně jako jemu
však Jawě citelně chybí šestý převodový stupeň, který by na rovinkách výrazně šetřil otáčky
i palivo.
Motor Siamota byl pro nás trochu rozčarováním. Podobně jako Jawa touží po otáčkách, ale ujíždějící
dvojici Hartford-Jawa přesto nestačí. Kromě toho nešetří vibracemi, které posílá především do
stupaček.
Vlastnosti podvozků na silnici jsou také odlišné. Jawa je, nejspíše i díky velmi krátkému rozvoru,
až přeochotně ovladatelná. To chvíli působí celkem nepříjemně, než si jezdec zvykne na její
charakter. Stabilita je přijatelná. Dospělácké Siamoto nemá v tomto ohledu výrazné slabiny.
Nejlépe je na tom Hardford, který se nesnaží být univerzální, terém jej příliš nezajímá a
soustředí se na asfalt. Díky tomu nemá vpředu velké kolo a navíc je obut do silničních pneumatik.
Spolu s dobře postaveným podvozkem je v zatáčkách nejjistější a má dobrou stabilitu. V terénu
je nejpříjemnější drobná a lehká Jawa. Siamoto je už méně jisté a navíc zde trpí výkonovým
deficitem. Hartford je spíše na klidné projetí polní cesty, i když i tady je výhodou jeho
pružný motor.
Co se týká brzd, jsou si motocykly přibližně rovnocenné i s tím, že Hartford používá jednoduchou
a levnou zadní bubnovou brzdu. I tady jsou ale jemné rozdíly, spíše však z pohledu používání
a dávkování.
Závěr
I když se jedná o stopětadvacítky, musí se počítat se spolujezdkyní. Tady bude hrát roli i to, že
navzdory nejméně pohodlnému zadnímu sedlu u Siamota a na vztek nejméně výkonnému motoru bude mít
jezdec na SX1 velký úspěch. Siamoto totiž nejlépe vapadá. Však také nejvíce stojí. Zohledním-li
jeho některé nedostatky, měl by být výrazně levnější.
Z hlediska jízdy ve dvou jsou na tom Jawa i Hartford podobně. Ani necelých osmdesát tisícovek
za VR 125Z není málo, ale Hartford v testu prokázal, že má hodně silných míst. Jawa je v testu
nejlevnější, ale myslím si, že vzhledem k některým již zmíněným detailům by se mohla dostat
ještě výrazně níž, anebo za stejné peníze nabídnout trochu víc. Už takhle má ale dostatečně
vysoké šance.
Technické údaje |
Model |
Hartford VR 125Z |
Jawa 125 Sport |
Siamoto SX1-125 |
MOTOR |
Typ |
čtyřdobý vzduchem chlazený svislý jednoválec |
Rozvod, počet ventilů |
OHV, 2 |
OHC, 2 |
OHV, 2 |
Vrtání x zdvih |
56,5 x 49,5 mm |
56,5 x 49,5 mm |
57 x 48,8 mm |
Zdvihový objem |
124 cm3 |
124,1 cm3 |
124,5 cm3 |
Největší výkon |
11 k(8 kW)/8250 1/min |
12,8 k(9,4 kW)/9000 1/min |
9,8 k(7,2 kW)/8000 1/min |
Točivý moment |
výrobce neudává |
9,2 Nm/7000 1/min |
8,5 Nm/8000 1/min |
Kompresní poměr |
9:1 |
9:1 |
9,5:1 |
Plnění motoru |
karburátor |
karburátor Keihin |
karburátor |
Mazání |
tlakové oběžné |
tlakové oběžné |
tlakové oběžné |
Zapalování |
elektronické |
elektronické |
elektronické |
Spouštění |
elektrické, pákou |
elektrické, pákou |
elektrické, pákou |
PŘEVODY |
Spojka |
vícelamelová v oleji |
vícelamelová v oleji |
vícelamelová v oleji |
Převodovka |
pětistupňová |
pětistupňová |
pětistupňová |
Sekundární převod |
řetězem |
řetězem |
řetězem |
PODVOZEK |
Rám |
trubkový z oceli |
ocelový trubkový |
trubkový z oceli |
Přední odpružení |
teleskopická vidlice |
teleskopická vidlice, zdvih 150mm |
teleskopická vidlice |
Zadní odpružení |
centrální jednotka |
centrální jednotka, kyvná vidlice typu Cantilever, zvih kola 80 mm |
centrální jednotka |
Přední brzda |
kotouč |
kotouč 220 mm |
kotouč |
Zadní brzda |
buben |
kotouč 180 mm |
kotouč |
Přední kolo |
18" |
19" |
18" |
Zadní kolo |
18" |
16" |
17" |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI |
Rozvor |
výrobce neudává |
1330 mm |
výrobce neudává |
Výška sedla |
810 mm |
výrobce neudává |
výrobce neudává |
Palivová nádrž (zásoba) |
výrobce neudává |
6,5 l |
10 l |
Hmotnost bez paliva |
112 kg |
103 kg |
112 kg |
Nejvyšší rychlost |
výrobce neudává |
103 km/h |
výrobce neudává |
Spotřeba |
výrobce neudává |
2,9 l/100 km |
výrobce neudává |
CENA |
79 900 Kč |
72 500 Kč |
85 000 Kč |
Pavel Suchý, foto Jan Dvořáček |
Supermoto 5/2003 |