Malí velcí
Objemová třída 125 cm3 se díky legislativě zemí Evropské unie dostává již několik let do
popředí zájmu veřejnosti. Je potěšitelné, že na tuto skutečnost reagují i naši výrobci Jawa Moto a Moto Union,
kteří své výrobky představili v rámci druhého ročníku výstavy Motocykl 98.
Je asi zbytečné opakovat známou skutečnost o českém zastaralém legislativním členění jednostopých vozidel, kde
dělítkem mezi malými a takzvaně velkými motocykly je stroj s objemem motoru 50 cm3. Časy od dob "pionýrů"
se opravdu změnily, s leckterou padesátkou se dá dnes jet skoro stejně rychle jako dříve se stopětadvacítkou.
Naopak ale získání řidičského průkazu na motocykl 125 cm3 s největším výkonem 11 kW a rychlostí do
80 km/h by nemělo opravňovat k řízení "litrové" motorky o výkonu nad 100 kW s největší rychlostí blížící se hranici
300 km/h. Věříme, že v blízké budoucnosti se snaze přiblížit se Evropské unii bude i tento oříšek rozlousknut.
![]() |
![]() | |
![]() |
![]() | |
![]() |
![]() | |
![]() |
![]() | |
![]() |
![]() | |
![]() |
![]() | |
| F. Gorczyca, foto autor | Supermoto 2/1998 |
![]() |
![]() |
![]() | |
| Dandy 125 | Jawa 125 Travel | Jawa 125 Chopper | |
|---|---|---|---|
| Motor | |||
| Typ | čtyřdobý, vzduchem chlazený | ||
| Počet válců | 1, svislý | ||
| Rozvod, ventily | OHC, 2 | OHV, 2 | OHV, 2 |
| Zdvihový objem | 124 cm3 | 124 cm3 | 124 cm3 |
| Vrtání x zdvih | 56,5 x 49,5 mm | 56,5 x 49,5 mm | 56,5 x 49,5 mm |
| Kompresní poměr | neudán | 9:1 | 9:1 |
| Výkon | 9,4 kW/9000 1/min | 7 kW/8700 1/min | 7 kW/8700 1/min |
| Točivý moment | 9,3 Nm/7500 1/min | 9,5 Nm/7000 1/min | 9,5 Nm/7000 1/min |
| Plnění motoru | karburátor 28/20 mm | karburátor Keihin | karburátor Keihin |
| Mazání | tlakové oběžné | ||
| Zapalování | elektronické, bezkontaktní | ||
| Spoštění | elektricky, nožní pákou | ||
| Akumulátor | 12 V | ||
| Převody | |||
| Primární převod | ozubenými koly | ||
| Spojka | vícelamelová v olejové lázni | ||
| Převodovka | pětirychlostní | ||
| Sek. převod | řetězem | ||
| Podvozek | |||
| Rám | jednoduchý trubkový otevřený | jednoduchý trubkový uzavřený | jednoduchý trubkový uzavřený |
| Přední odpružení | teleskopická vidlice zdvih 170 mm |
teleskopická vidlice zdvih 155 mm |
teleskopická vidlice zdvih 155 mm |
| Zadní odpružení | kyvná vidlice zvih 150 mm |
kyvná vidlice zdvih 105 mm |
kyvná vidlice zdvih 105 mm |
| Přední kolo | lehká slitina | s drátovým výpletem 1,85 x 18" | s drátovým výpletem 1,85 x 19" |
| Zadní kolo | lehká slitina | s drátovým výpletem 2,15 x 18" | s drátovým výpletem 2,15 x 16" |
| Přední pneu | 2,75 x 17" | výrobce neudává | výrobce neudává |
| Zadní pneu | 3,00 x 17" | 3,50 x 18" | 3,50 x 16" |
| Přední brzda | kotoučová 220 mm | kotoučová | kotoučová |
| Zadní brzda | kotoučová 124 mm | bubnová 160 mm | bubnová 160 mm |
| Převody | |||
| Rozvor | výrobce neudává | ||
| Výška sedla | 835 mm | 800 mm | 750 mm |
| Pohotovostní hmotnost | 103 kg | 124 kg | 122 kg |
| Spotřeba | 3,1 l/100 km | 2,8 l/100 km | 2,8 l/100 km |
| Rychlost | 108 km/h | 103 km/h | 103 km/h |
| Cena | 65 000 Kč | 61 930 Kč | 69 720 Kč |