logo Jawa Malí velcí
Jawa 125
Dandy 125

   Objemová třída 125 cm3 se díky legislativě zemí Evropské unie dostává již několik let do popředí zájmu veřejnosti. Je potěšitelné, že na tuto skutečnost reagují i naši výrobci Jawa Moto a Moto Union, kteří své výrobky představili v rámci druhého ročníku výstavy Motocykl 98.

   Je asi zbytečné opakovat známou skutečnost o českém zastaralém legislativním členění jednostopých vozidel, kde dělítkem mezi malými a takzvaně velkými motocykly je stroj s objemem motoru 50 cm3. Časy od dob "pionýrů" se opravdu změnily, s leckterou padesátkou se dá dnes jet skoro stejně rychle jako dříve se stopětadvacítkou. Naopak ale získání řidičského průkazu na motocykl 125 cm3 s největším výkonem 11 kW a rychlostí do 80 km/h by nemělo opravňovat k řízení "litrové" motorky o výkonu nad 100 kW s největší rychlostí blížící se hranici 300 km/h. Věříme, že v blízké budoucnosti se snaze přiblížit se Evropské unii bude i tento oříšek rozlousknut.
Dandy 125 Moto Union Dandy 125 se čtyřdobým vzduchem chlazeným jednoválcovým motorem Honda CB 125 G má rozvod OHC a výkon 9,4 kW při 9000 ot/min.
Přístrojový panel je určitou vizitkou motocyklu. V případě českých stopětadvacítek je nadstandardně montován otáčkoměr. Přední kotoučová brzda s jednopístkovým třmenem.
   Je potěšitelné, a jarní motocyklová výstava to potvrdila, že čeští výrobci motocyklů tento trend zaregistrovali, ale nejen to; kromě zmíněných padesátek představili i stopětadvacítky, jež by se během letošního a příštího roku měli postupně objevit na trhu. Pouze na domácí trh se spoléhat nelze, předpokládaný prodej se zastaví na několika stovkách kusů. Stává se tudíž životní nutností hledat odbyt v zahraničí. Moto Union sází na trhy západoevropské, kde, zejména v Německu, pomáhá vazba na známý Sachs. Jawa Moto upřednostňuje více trhy takzvaného třetího světa. Obě cestymají řadu výhod i nevýhod, kterých si jsou naši výrobci dobře vědomi.
   Z dílen našich konstruktérů vyšli hned tři stroje s motory o objemu 125 3. Z vodňanského závodu Moto Union cestovní motocykl Dandy 125 (v současné době již v prodeji) a z Jawy Moto v Týnci nad Sázavou cestovní stroje Jawa 125 810.5 Travel a chopper s typovým označením 810. Ve Vodňanech jdou v případě Dandy 125 cestou vyšlapanou padesátkami, motocykly se subtilním pevnostním rámem, vyzkoušeným kvalitním motorem a moderní dynamickou kapotáží. Odlišným směrem se ani Týnečtí; Jawa Chopper připomíná na první pohled třistapadesátku, Travel zase šestsetčtyřicítku. V případě Travelu to vůbec není na škodu, právě naopak.
   Bohužel na dřívější chloubu, motory, už se spolehnout nemůžeme, a tak se výrobci museli porozhlédnout v zahraničí. Bylo to jediné možné řešení, protože osud čtyřdobé stopětadvacítky rozpracované ing. Františkem Pudilem ze Strakonic vzala do svých rukou Cagiva - a jak to všechno dopadlo, už víme. To za prvé, za druhé v naší republice v současné době nikdo nemá na to, aby ufinancoval vývoj zcela nové pohonné jednotky tohoto zdvihového objemu.
   Požadavky kladené na výkonný a spolehlivý motor za relativně nízkou cenu odpovídající přísným ekologickým požadavkův nejlépe splňuje ctyřdobý, vzduchem chlazený jednoválec Honda CB 125. I proto a nebo právě proto, že se už několik let vyrábí v licenci na Tchaj-wanu. V případě Dandy 125 se jedná o motor CB 125 G s rozvodem OHC o výkonu 9,4 kW. Zdvihový objem 124 cm3 odpovídá hodnotám vrtání 56,5 mm a zdvihu 49,5 mm. Plnění motoru je svěřeno karburátoru s oválným difusorem 28/20 mm. Jednoválec lze spouštět elektricky i nožní pákou. Převodová skříň má k dispozici pět rychlostních stupňů.
Jawa 125 Travel Jawa 125 Travel se čtyřdobým vzduchem chlazeným motorem Honda CB 125 má rozvod OHV a výkon 7 kW při 8700 ot/min.
Přístrojový panel je určitou vizitkou motocyklu. V případě českých stopětadvacítek je nadstandardně montován otáčkoměr. Přední kotoučová brzda s jednopístkovým třmenem.
   Motor obou stopětadvacítek Jawa je identický, avšak na rozdíl od Dandy s rozvorem OHV. O něco menší výkon (7 kW) je vyvážen klidnějším a tišším během. V budoucnu u modelu Travel není vyloučeno také použití motoru s rozvodem OHC.
   Jakkoli je u motorů příbuznost z pochopitelných důvodů evidentní, podvozky jsou u Dandy a Jawy zcela o něčem jiném. Vodňanští konstruktéři dali přednost jednoducému otevřenému rámu svařenému z ocelových trubek kruhového a čtvercového průřezu, kde je motor stavebním prvkem. Jawa naproti tomu použila pro oba modely stejný kolébkový rám z ocelových trubek kruhového průřezu. Pod přední teleskopiskou vidlicí je u všech tří motocyklů podepsán jediný výrobce, a tím je ČZ Blatná. Závod patří do holdingu ČZ Strakonice, kde také sídlí. Blatná figuruje v názvu pouze z komerčních důvodů, v budoucnu by měl závod sehrát ve výrobě motocyklů v jižních Čechách dosti významnou roli a určitě o něm ještě uslyšíme.
   Vraťme se k přední vidlici s kapalinovým tlumením, jež se u jednotlivých typů přece jenom v jednom bodě liší, a to zdvihem pérování. U Dandy činí vpředu 170, zatímco u obou modelů Jawa je seřízen shodně na 155 mm. Zadní kolo je u všech tří strojů uloženo shodně v dvouramenné kyvné vidlici: u Dandy svařené z obdélníkových ocelových profilů, u obou Jaw opět shodně z trubek kruhového průřezu. Podstatný rozdíl je v odpružení: zatímco kontruktéři Moto Union využili výhod centrálně umístěné pružící a tlumící jednotky z Bohemia Art Příbram, v Jawě dali přednost dvěma klasickým pružícím jednotkám z ČZ Blatná.
Jawa 125 Chopper Na rozdíl od shodných brzd s Travelem má chopper dvoudílné sedlo s opěrkou.
Přístrojový panel je určitou vizitkou motocyklu. V případě českých stopětadvacítek je nadstandardně montován otáčkoměr. Jawa 125 Chopper se čtyřdobým jednoválcovým motorem Honda CB 125 je osazena shodnou přední kotoučovou brzdou s Travelem.
   Třípaprsková sedmnáctipalcová litá kola Moto Union Dandy 125 má na "svědomí" italská značka Bernardi, další italský výrobce Miranda dodal přední kotoučovou brzdu. Evropské zastoupení ještě podtrhují španělská zandní brzda a portugalská nádrž. Jawa více sází na své vlastní komponenty nebo domácí dodavatele, což je pochopitelně - zvláště jedná-li se o kvalitní výrobky - jen a jen dobře. Osmnáctipalcová kola s drátovým výpletem u Travelu, stejně jako u Chopperu (zde dal výrobce přednost vzadu rozměru 16" a vpředu 19") jsou spolu s brzdami vyrobeny v Jawě. Jawa obouvá u "ševců" ve Zlíně, Moto Union se zhlédl v německých Heidenau.
   Za zmínku stojí přístrojové panely (Moto Union Made in Spain - Facomsa, Jawa Made in Germany) s otáčkoměrem, což je u této třídy do jisté míry nadstandard. Standardní je rychloměr s celkovým a denním počítačem kilometrů a kontrolky, jejichž počet a umístění se u jednotlivých strojů liší. Facomsa (Dandy 125) se spokojila s ukazateli směru, polohy neutrálu a dálkových světel. Kruhový ukazatel (Jawa 125 Chopper) umístěný nahoře uprostřed mezi rychloměrem a otáčkoměrem má vedle třech zmíněných ještě kontrolku dobíjení. Nejlépe je na tom Travel, jehož sdružený ukazatel umístěný mezi hlavními "budíky" informuje o směrových světlech, zařazeném neutrálu, elektrické soustavě, hladině oleje a zapnutém dálkovém světle.
   Zatímco ovladače a páčky u motocyklů Jawa Chopper i Travel jsou dílem týneckých dělníků, Dandy 125 dává přednost importu těchto komponentů ze zahraničí. Sdružený přepínač je nakupován v zahraničí oběma výrobci.
   Tento výčet dodavatelů dává jasný obrázek o otm, kam se která firma obrací a kde hledá subdodavatele. Týnečtí byli většinou schopni si varábět mnoho komponentů sami, a i když to dnes tak úplně neplatí, podíl zahraničních firem je na jejich motocyklech mnohem menší. Ve Vodňanech jsou na tom v tomto směru hůře. S motocyklovou výrobou začínali před několika lety a chtějí-li udržet vysoký standard výrobků, nezbývá nic jiného než nakupovat v zahraničí. Přitom podíváme-li se na seznam importovaných dílů, nevěřím, že by se u nás nenašel nějaký výrobce, který by určité komponenty nedokázal vyrobit.
   Popřejme novým českým motocyklům a jejich výrobcům úspěšný start - ať se chytí nejen doma, ale zejména na zahraničních trzích, kde mají šanci obstát a navázet tak na tradici českého motocyklového průmyslu, která sice v poslední době utrpěla vážné trhliny, ale ne zase tak velké, aby se nedaly společnými silami zacelit.
F. Gorczyca, foto autor Supermoto 2/1998

  Moto Union Dandy 125 Jawa 125 Travel Jawa 125 Chopper
  Dandy 125 Jawa 125 Travel Jawa 125 Chopper
Motor  
Typ čtyřdobý, vzduchem chlazený
Počet válců 1, svislý
Rozvod, ventily OHC, 2 OHV, 2 OHV, 2
Zdvihový objem 124 cm3 124 cm3 124 cm3
Vrtání x zdvih 56,5 x 49,5 mm 56,5 x 49,5 mm 56,5 x 49,5 mm
Kompresní poměr neudán 9:1 9:1
Výkon 9,4 kW/9000 1/min 7 kW/8700 1/min 7 kW/8700 1/min
Točivý moment 9,3 Nm/7500 1/min 9,5 Nm/7000 1/min 9,5 Nm/7000 1/min
Plnění motoru karburátor 28/20 mm karburátor Keihin karburátor Keihin
Mazání tlakové oběžné
Zapalování elektronické, bezkontaktní
Spoštění elektricky, nožní pákou
Akumulátor 12 V
Převody  
Primární převod ozubenými koly
Spojka vícelamelová v olejové lázni
Převodovka pětirychlostní
Sek. převod řetězem
Podvozek  
Rám jednoduchý trubkový otevřený jednoduchý trubkový uzavřený jednoduchý trubkový uzavřený
Přední odpružení teleskopická vidlice
zdvih 170 mm
teleskopická vidlice
zdvih 155 mm
teleskopická vidlice
zdvih 155 mm
Zadní odpružení kyvná vidlice
zvih 150 mm
kyvná vidlice
zdvih 105 mm
kyvná vidlice
zdvih 105 mm
Přední kolo lehká slitina s drátovým výpletem 1,85 x 18" s drátovým výpletem 1,85 x 19"
Zadní kolo lehká slitina s drátovým výpletem 2,15 x 18" s drátovým výpletem 2,15 x 16"
Přední pneu 2,75 x 17" výrobce neudává výrobce neudává
Zadní pneu 3,00 x 17" 3,50 x 18" 3,50 x 16"
Přední brzda kotoučová 220 mm kotoučová kotoučová
Zadní brzda kotoučová 124 mm bubnová 160 mm bubnová 160 mm
Převody  
Rozvor výrobce neudává
Výška sedla 835 mm 800 mm 750 mm
Pohotovostní hmotnost 103 kg 124 kg 122 kg
Spotřeba 3,1 l/100 km 2,8 l/100 km 2,8 l/100 km
Rychlost 108 km/h 103 km/h 103 km/h
Cena 65 000 Kč 61 930 Kč 69 720 Kč