logo Blata Minimotocykl? Ano!

   1. Úvod
minimotocykl Blata   K napsání tohoto článku mě vedla jednak nízká obecná znalost o této kategorii motocyklů a to i přes to, že máme jak vlastní špičkové jezdce světového formátu, tak špičkového výrobce. A jistě uznáte, že to je kombinace která se jen tak nepodaří. Velice mne mrzí, že naši slavní novináři, dle mého naprosto bojkotují informace o tomto sportu. Naše republika se pyšní několika tituly v seriálu mistrovství Evropy, první jezdci začínají úspěšně přecházet do třídy 125 ccm a nikdo o tom neví ! Větší informovanost by přitom přinesla větší zájem veřejnosti a tedy i více peněz tomuto sportu. Přesto věřím, že se jednou budeme dívat na naše jezdce, na stupních vítězů i v seriálu MS. A pokud se tak stane věřím, že to bude proto, že jezdci měli možnost začít se už v 6-ti letech, aktivně zúčastňovat závodů seriálu minibike.
  Článek berte jako soukromý pohled laika, který se teprve třetím rokem baví účastí v těchto závodech a ví jak těžké bylo začít. Takže bych tímto rád pomohl těm, kteří by se mohli ocitnout ve stejné situaci. Rád bych vás také seznámil s cenovými relacemi, aby jste věděli do čeho jdete.

  2. Co je minibike 40
  Pro úplné laiky. Jedna se o malinký motocykl, který je v podstatě kopií silničního motocyklu.Je vybaven dvoutaktním spalovacím motorem o zdvihovém obsahu 40ccm. Ač to na první pohled nevypadá, nejedná se v žádném případě o hračku!! Je to zavodní motocykl určeném k provozu na specielních drahách. I ten nejslabší model je schopen dosáhnout rychlosti kolem 60-ti km/h a je tedy nutno počítat s náležitou výbavou. Kožené oblečení, chrániče a integrální přilba jsou nezbytností! Jízdní styl je stejný, jako u „velké“ motorky a tím je motocykl přímo předurčen pro přípravu mladých jezdců v ranném věku. Mimochodem, víte jaké závody vychovali takového jezdce jako je Rossi? Tím ale použití nekončí, nosnost je až 120 kg a tedy i dospělí se můžou vydovádět, například i při závodech mistrovství České republiky. Trénovat je možné v podstatě na jakékoli motokárové dráze. Motocykl není odpružen a proto nemá rád větší nerovnosti.. Velikou výhodou je mnohem nižší cenová náročnost tohoto koníčka. No a až dojezdíte, motorku dáte ho bez problémů do kufru osobního automobilu a jedete domů.

  3. Jednotlivé typy motocyklů
   Český výrobce je firma BLATA Blansko a budu tedy dále psát o modelech z jeho sortimentu.Doufám, že budu co nejblíže skutečnosti. Většinu věcí jsem tak nějak vypozoroval a nejedná se tedy rozhodně o oficiální informace výrobce.

  Jako základ se vyrábí Minibike Blata 2,5. Je to typ na tzv. malých kolech s motorem Polini a výkonem 2.5 kW (vzduchem chlazený). Hanlivě se mu přezdívá křovinořez. Ten motor je totiž v podstatě ten, co najdeš v křovinořezu. Výhodou je cena, zcela nový stojí cca 18000 a jetý se dá sehnat kolem 11000 bez větších problémů. Další výhoda je i cena jednotné pneu, cca 375 Kč/ks. Určitým problémem je výkon. Pro začátečníka může ale být dostatečný a dá se dost zvýšit - tím myslím na několikanásobek. Zádrhel je v tom, že po takovém zvýšení se projeví, že na to motorka není stavěná a dostáváte se do kolotoče výměn a úprav, které dokáží slušně zaútočit na vaši peněženku. Výsledek je pak na jedné straně uspokojivý a opravdu výrazně vyšší výkon, na druhé straně je to ale na úkor spolehlivosti. Pokud někdo budete chtít jít touto cestou, mám k dispozici některé informace a třeba i sadu upraveného válce s pístem, spojku, výfuk atd..
  Největší nevýhoda ale zůstává a to jsou „malá“ kola. Při příslušném uspořádání zadní rozety a při velkých náklonech se totiž může snadno dotknout rozeta silnice a přivodit tak třeba i pád. Řešení je v zatáčkách co nejvíce vysedat, což na tak malém stroji není žádná legrace, zvlášť pro dospělého člověka. V každém případě se ale jedná o nejsnáze dostupný model, s nejnižšími provozními náklady a je tedy vhodnou alternativou pro začátečníky, nebo ty kteří jezdí jen pro radost. Je to právě ten model, který dostanete půjčit v řadě půjčoven. Hmotnost je cca 15 kg.
  Pak existují silnější verze s Polini motorem (mnohem lepším, stále vzduchem chlazeným) a to na "malých" kolech, ale tento model existuje častěji na "velkých kolech" (Elite 11). Výkon tohoto stroje je cca 6 až 8 koní. Velká kola jsou obrovskou výhodou, vzhledem k mnohem lepším jízdním vlastnostem. Problém s rozetou úplně odpadá a Vy si můžete vychutnávat maximální náklony. Něco ale za něco. Cena těchto pneumatik je příšerná (cca 2500,-/ks) a proto nevím, jestli to není v řadě případů, spíš nevýhoda. Navíc samozřejmě již existuje „mokré“ a „suché“ obutí. Celá sada mokrých gum (přirozeně na discích) vám pak celou legraci prodraží o 10000,- Kč. Přijde na to, osobně na těchto kolech teprve začínám, pokud se týče jízdních vlastností, jsou rozhodně velikou výhodou. Ta vás však může stát i několik desítek tisíc korun za sezónu !! Problém by se mohl zlepšit, pokud by se výroby těchto pneu ujal nějaký tuzemský výrobce. Myslím, že by to byla opět výrazná pomoc našemu motoristickému sportu a je smutné, že i když máme špičkový stroj domácí produkce, nejsme zatím schopni na něj vyrábět i obutí.
  No a nejsilnější verze s motorem Polini jsou potom vodou chlazené a jejich cena je téměř 50 tisíc Kč (nový, ojetina cca 26000,-). Tyto modely jsou již pouze na velkých kolech a jedná se o špičkový závodní stroj. Pokud je navíc upraven na závody a otevřen na plný výkon (cca 12 koní), je to skutečně vyšší jezdecká. Odstředivá spojka takovéhoto stroje „začíná zabírat" někde mezi 7500-8500 otáčkami (dle individuálního nastavení) a motorka se v jakémkoli režimu otáček staví na zadní kolo. Kdykoli podržíte déle plný plyn, ať chcete nebo ne. Je to fakt nebezpečnej nástroj! Max rychlost je dána použitým převodem, který se mění dle typu trati. V každém případě to může být  přes 100 km/h. No a pokud vezmete řádně za přední kotoučovou brzdu, stroj se vám ochotně postaví i na přední kolo. (nebo na záda) Hmotnost tohoto motocyklu je cca 22 kg.
  No a aby to nebylo tak jednoduchý, předcházející motorky byly s Italským motorem Polini. Od roku 2001 začíná sériově vyrábět vlastní motory i Blata a to jak vodníky, tak vzduchem chlazené, výhradně na velkých kolech. V podstatě je to tuzemská obdoba italských motorů. Motory jsou dokonce o něco výkonnější, uvidíme, zda budou i stejně spolehlivé. Řada dílů je dokonce zaměnitelná. Levnější vzduchem chlazený model stojí cca 38 tisíc Kč.
  Kromě výše uvedeného se můžeme ještě občas setkat přímo s motocyklem značky Polini. Motorka je o něco robustnější, tužší a tedy i těžší. Nové modely již používají jako základní nosnou část obdobu známého Deltaboxu, namísto svařených ocelových trubek. V závodech ME se jim však stroje Blata naprosto vyrovnají.

  4. Závody Mistrovství České republiky
   Každý rok se jezdí seriál závodů a to jak na úrovni ČR tak v rámci ME. Republikový seriál má přibližně 9 závodů během sezóny v různých koutech naší vlasti. Závody jsou přerušeny během letních prázdnin, aby se ti, kteří mají zájem, mohli naplno věnovat seriálu Evropskému. Uvedený popis berte jako přibližnou orientaci, kdo chce naprosto přesné informace, pro toho je určena publikace schválených předpisů SZM pro příslušný rok.

  Závody se jezdí rozděleny do následujících kategorií:

  A. kategorie ŽÁCI je určena těm nejmladším jezdců. Současné předpisy hovoří o věku 7-10 let (věk je brán pouze podle roku kdy dítě dovrší, tzn., že jezdci mohou začít v 6-ti letech) a motocykly jsou „křovinořezy“ 2,5 kW. Výkon motocyklů je navíc snížen pomocí předepsaného restriktoru (zúžení sacího potrubí za karburátorem) Špičkové stroje však mají i s restriktorem mnohem vyšší výkon, než sériové motocykly bez něj a význam tohoto opatření se pak zdá přinejmenším sporným. Hlavně vede k obrovským rozdílům mezi těmi neslabšími motocykly, dle časových a finančních možností rodičů. Osobně bych se spíše přimluvil za motocykly 2,5 bez restriktoru, ale také bez jakýchkoli úprav motoru.
  Od příštího roku je však umožněno startovat i na vyšších vzduchem chlazených strojích, samozřejmě s příslušným restriktorem a to i ve výfuku (na rozdíl od typu 2,5). Do budoucna se počítá se i se snížením věkové hranice od 6-ti let.

  B. kategorie JUNIOR je určena jezdcům ve věku 11-13 let. Jako motocykl může sloužit buď nejslabší model 2,5 bez restriktoru nebo jakýkoli silnějším model s restriktorem, který je však o něco většího průměru než v žákovské kategorii.

  C. kategorie ELITE A+B v podstatě nemá omezení, je to ta nejnáročnější kategorie z hlediska dosahovaných časů a rychlostí. Nejsou zde žádná výkonová omezení, závod se jede společně a jezdci jsou pak vyhodnocování podle hmotnosti v kategorii A (do 62 kg) nebo B (nad 62 kg)

  D. kategorie SENIOR je určena jezdcům o věku 18 a více let s hmotností nad 79 kg, nebo nad 40 let bez hmotnostního omezení. Ženy nad 18 let jsou rovněž bez hmotnostního limitu.

minimotocykl Blata  Závody pak probíhají v podstatě každých 14 dní na vybraných tratích v Brně, Praze, Pardubicích, Břeclavi, Semilech, Písku, Žďáru nad Sázavou a Modřicích. Jezdci se sejdou většinou v pátek odpoledne před závodem a jezdí se volné tréninky. V sobotu ráno je technická přejímka, volný trénink a následně měřený trénink, který rozhoduje o umístění na startovním roštu. Závody  začínají po obědě a jedou se po jednotlivých kategoriích postupně a pak ještě jednou. Od každé kategorie se tedy jedou 2 závody. Délka závodu je cca 7-11 km. Jednou jsem si zkusil spočítat, kolik ujede jezdec včetně pátečních tréninků a hodnota mi bez problémů vyšla na více než 100 km!
  Pokud se týče finanční náročnosti, za trénink vybírá pořadatel většinou částku 100 Kč, startovné v závodě je stanoveno předpisy a nesmí přesáhnou částku 400 Kč. To je většinou vše a zbytek tvoří náklady na motorku a cestu. Pouze v Písku si bohužel někdo dělá z neziskových závodů zlatý důl a vybírá za všechno. Za auto, za přívěs, stan, pomalu i za vzduch který dýcháte a pod 1000,- se pak nedostanete. Nakopal bych je do pr…., tomu říkám podpora sportu! Osobně bych se přikláněl k tomu závod v Písku zrušit.

minimotocykl Blata  Spotřeba motocyklu je celkem malá a s 5-ti litrovým kanistrem v pohodě vystačíte a většinou Vám ještě zbude.O cenách motocyklů jsem se již rozepisoval. Je však potřeba počítat s cenami úprav (kitové spojky, válce atd..) Z tohoto důvodu bych pro začátečníka, jako nejlepší volbu viděl dobře vybraný závodně jetý motocykl, který už příslušné úpravy má provedeny. Rovněž potřebujeme sady rozet a řetězů tak, abychom mohli měnit příslušný převod dle typu trati. Pokud bychom je pořizovali nové, počítejte s investicí do 3000 Kč. U motocyklu 2,5 vyladěného na dobrý výkon může docházet k poruchám. Hodně záleží na tom, jak moc jste zkušení úpravci. Nepříjemnou závadou je například prasknutí příruby karburátoru vlivem vibrací při vysokých otáčkách. S těmi se totiž nepočítalo a karburátor není uchycen na silenbloku. Taková závada vám pak „sebere“ z peněženky skoro 2000,- Kč. U silnějších modelů je řešení mnohem lepší a podobné problémy by Vás neměli tolik obtěžovat. Tuto skutečnost však bohužel vyrovnávají podstatně vyšší náklady na „velké“ pneumatiky. Při ceně cca 2500 Kč/ks pneu a častých trénincích špičkového jezdce se mohou náklady na pneumatiky vyšplhat i na několik desítek tisíc za sezónu. Náklady na ostatní spotřební věci jako jsou brzdové a spojkové obložení jsou celkem zanedbatelné, zvlášť když seminimotocykl Blata  mohou nechat nalepit za velice nízkou cenu. Součásti poškozené při pádech se rovněžvětšinou dají snadno nahradit nebo opravit. Nezanedbatelná ale může být cenapříslušného koženého oblečení (pro začátečníky doporučuji second-hand a šikovnoušvadlenku. Hezký to stejně bude jenom do prvního pádu) a přilby s homologací 04.
  Souhrnně se dá říci, že cenová náročnost může být celkem přijatelná pro obyčejného člověka. Pokud však budete chtít jezdit na špici a bojovat o přední pozice, můžou se ceny vyšplhat do závratných výšin. V takovém případě je totiž, kromě různého obutí, nejlepší mít ještě druhý motocykl, co nejlépe vybavenou mobilní dílnu a tedy nejlépe i specielně upravený dodávkový automobil, nejlépe doplněný obytným přívěsem. Jistě uznáte, že to už je ale o něčem jiném...
  V každém přípatě se ale jedná o skvělého koníčka a zkušenosti nabyté při něm se určitě neztratí !