charset=utf-8
Začneme pěkně od začátku. Již několik let není žádnou novinkou,
že situace v Týnecké Jawě není tak růžová jako v slavných letech
československého průmyslu, kdy v Jawě ročně sjíždělo z linek na 100 000 kusů ročně.
Bohužel žádné požadavky na modernizaci a vývoj mohou za to, že motocykly Jawa vzhledem k
zahraničním, především japonským, motocyklům značně zaostávaly. Tato situace,
která vládne v Jawě, již byla téměř neúnosná a pro mnohé je téměř s podivem, že Jawa
přečkala rok 2000. Tento fakt si naštěstí
začali uvědomovat i v Týnci a začali se smiřovat s tím, že slavné Jawy "třipade"
nebudou pro vždy a že jednoho dne se stane tento motocykl neprodejným. Tento den
se nezadržitelně blíží, především díky vysoké ceně. Týnečtí ovšem nelenili a
začali vyvíjet nový, vekoobjemový čtyřtakt. Mohli jsme tak již
začátkem letošního roku (2003) v časopisech číst o "Týneckém
tajemství".
Motocykl byl oficiálně představen na výstavě Motocykl v
březnu 2003 ve standardní "jawácké" červené a pak též v modré barvě.
Motocykl byl teprve ve stádiu studia, nebylo tedy ještě ani rozhodnuto, zda se
bude sériově vyrábět. K tomuto rozhodnutí se naštěstí postupem
času došlo a během roku 2004 by k 75. výročí značky měl vstoupit na výrobní
pásy. Stroj ovšem vzbudil veliký rozruch, především díky svému rozporuplnému
designu. Mnozí lidé byli nadšeni, že Jawa začala vyvíjet nový stroj, ve kterém byly
použity zcela nové díly a především - nový motor. Některým lidem se
nelíbí výfuk a zadní blatník, jiným použitý tvar nádrže. Nevýhodou bylo
možná i to, že Jawa začala vyvíjet jako první motocykl typu Cruiser. Zákazníci
by pravděpodobně uvítali něčeho "univerzálnějšího". I na Jawamanii se vedla živá diskuze o
tomto motocyklu.
Věnujme nyní pozornost motocyklu jako takovému a jeho
parametrům. Rám je zcela nový, není shodný ani podobný žádnému z předchozích
motocyklů. Kotoučová brzda na obou kolech je příjemným překvapení. Motor, jak
již název napovídá, má obsah necelých 650 ccm. Jednoválcový motor Rotax o rozvodu
OHC disponuje výkonem 50 k (37 kW). Podobné motory se používají
v motocykech BMW. Předpokládaná hmotnost stroje je kolem 180 kg,
maximální rychlost se pohybuje mezi 165-170 km/h. Převodovka je pětistupňová,
chlazení motoru je kapalinové. Za projektem stojí po desingové stránce Václav
Král a za vývojové oddělení Oldřich Kreuz a Libor Kouřimský. Předpokládaná cena
by se měla pohybovat mezi 160-170 tis. Cena je to na takovýto výkonný motocykl
odpovídající a mnozí lidé by si jej zcela rádi koupili. Jestliže tuto cenu
porovnáme s nynější nabídkou Jaw 350, je to cena výborná.
V nynější době se již v Týnci pracuje na zlepšení designu, došlo k přepracování
ovládacích prvků, především "budíků." Dle výkresů, které byly zveřejněny v
jednom časopisu se dá předpokládat, že bude na trh uvedena i verze v
univerzálnějším provedení jako je 640 Style či cestovní enduro.
Dle krátkého článku v časopise Supermoto Jawa v současné době
motocykl testuje a bez větších problémů již najezdili 50 000 km. Redaktoři
zmiňovaného časopisu připravovanou Jawu již dokonce viděli při testování na našich
silnicích... Byl též otisknut obrázek poslední fáze vývoje, motocykl byl osazen
pěkným plexisklem a nastříkán do stříbrné barvy. Tento motocykl je pravděpodobně
hezčí, ačkoli se mnoho nezměnilo. Zadní hluboký blatník a "podivný" výfuk
nastříkám do černa, zůstal stále.
Poslední velký čtyřtakt značky Jawa byl vyroben před více
jak 40 lety. Byla to slavná Jawa 500 OHC. Sériový motocykl značky Jawa o
větším obsahu nikdy do výroby uveden nebyl. Pokud tento motocykl bude alespoň
trochu tak slavný jako "půllitr," což bychom si všichni přáli, mohla by opět
Jawa dobývat trhy jako kdysi. Proto věříme, že do té doby než bude tento motocykl uveden do
sériové výroby, budou odstraněny všechny "dětské nemoci" a tento motocykl bude
ve velkém počtu prodáván i daleko za hranicemi. Obchodní název tohoto motocyklu
dosud není znám, proto můžete i Vy přispět svým nápadem a napsat svůj názor na
tento projekt přímo do Jawy.
text: Honza Vošalík | Jawamania (srpen 2003) |