Dobývat nejen tuzemské, ale i zahraniční trhy se rozhodla společnost Praga Hostivař.
K tomu ji má pomoci také nový čtyřstovkový čtyřtaktní motor. Pragováci na to ale jdou
docela tvrdě a nové motorky mají hned dvě. Jedná se o ostrou Pragu ED 400 a civilnější
ED 430.
Akciová společnost Praga Hostivař hodlá s novým motocyklem proniknout na exportní trhy,
zejména do Austrálie, USA a také některých evropských zemí. "Příští rok už plánujeme
prodat 500 těchto motorek," uvedl ředitel marketingu Pragy Jiří Hynek. Jeho
optimistické plány jsou založeny na nižší ceně proti konkurenci a také velkém zájmu
o Pragovky po sedmém místě na MS v enduru před dvěma lety.
Pohled do technických nákresů a dat nám potvrdil, že podvozek je identický s ED 610,
rozdíl je pouze v pohonné jednotce, která však také vychází ze silnější verze a u objemu
430 je navíc vybavena elektrickým startérem. Odlišné jsou však prvky navazující na
motor, tedy výfuk a karburátor.
"Motocykl Praga ED 400 je závodní motocykl pro soutěžní sport. ED 430 je dvoumístný
sportovní motocykl homologovaný pro provoz, se kterým se dá vcelku slušně jezdit i v
terénu," řekl Luboš Hamouz, vedoucí pragovácké divize moto. S prodejem obou
motorek se počítá na jaře 2003 a jejich cena bude cca 185.000 Kč. "Samozřejmě
budeme na výstavě Motocykl 2003, kde si zákazníci budou moci motocykly prohlédnout
a dostanou všechny potřebné informace," dodal Hamouz.
Praga, jež je dnes jediným českým výrobcem endura, dosud prodávala hlavně dvoudobé stroje. Výroba čtvrtlitrových dvoutaktů, které nejsou pro export homologovány, však skončí v roce 2004 a firma se bude dále soustředit jen na čtyřtakty, které jsou podle Hamouze pro Pagovku jedinou možnou cestou. Firma proto buduje dealerskou síť v Evropě. Jedná také s americkým konsorciem, kterému by dodávala nejen motocykly, ale i samotný čtyřtaktní motor.
Technické údaje - Praga ED 400/430 | |
objem | 398,8 ccm/426 ccm |
vrtání/zdvih | 92x60 mm/95x60,2 mm |
výkon | 45 k/7500 ot./min 40 k/7000 ot./min |
točivý moment | 48 Nm/40 Nm |
kompresní poměr | 9,3:1/9:1 |
karburátor | Dell-Orto dif. 38 mm Bing rovnotlaký dif. 36 mm |
výrobní cena | neuvedena |