Zastaralé, k smíchu, špatné, taková slova jsou hlavním motivem příspěvků ojeté Jawy 350,
nehledě na zvyšující se číselnou řadu modelu. Ale ruku na srdce, dovedete si představit, že
tu jednou tyhle mašiny nebudou? Vyrůstali jsme na nich přece všichni.
Tak nevím, jedna část mého já něžně hladí vzduchem chlazený dvoudbý motor, jenž se táhne mým
životem jako červená nit od prvních motocyklových krůčků. Od tajného snu mít jednou v garáži
také takovou krásnou, nejrychlejší, nejvýkonnější a nejdražší motorku na trhu, přes stud
hrdého vlastence nad stránkami německého motocyklového časopisu poloviny osmdesátých let,
představujícího už tehdy zastaralý a přitom právě nový model další "třistapadiny", až po
kroucení hlavou nad letošním katalogem motocyklů, "tak oni to pořád ještě dělají..." Zvuk
motoru mám nezapomenutelně zažraný pod kůží a nejsem v téhle zemi sám. Mezitím zde vyrůstaly
další jezdecké generace, začínající právě na téhle třistapadesátce (záměrně nerozlišuji čísla
jednotlivých modelů), naučily se potřebným základům jízdy na motocyklu, našetřily si větší
sumu peněz a v době, kdy už se mechanické startování dávno nenosilo, získávali při našlapávání
motoru jednou pro vždy svůj vztah k motocyklům (a Jawě). Postupně, jako ti před nimi i ti,
kdo ještě nenavštěvují autoškolu, vyrůstali a budou vyrůstat z plenek tohoto vskutku v ČR
kultovního stroje. A další generace to vzhledem k pořizovací ceně, jednoduchosti servisu,
dostupnosti dílů a tradici ještě čeká. Tuhle image nemůže mít žádný jiný stroj na našem trhu
a ostatní značky to musí naší "třipade jawce" jenom závidět.
Jaký je to tedy motocykl, že dokáže stále ještě vyvolávat emoce lásky i nenávisti? Je takový,
jací jsme i my, trochu stále zakleti v minulém politickém režimu, trochu na cestě k
evropské budoucnosti, trochu vlastenectví, trochu studu. Bez emocí to zkrátka v tomto případě
nejde. A že tu dlouhou trnitou cestu provází někdy nadávky a výsměch? Stejně se potom doma
tajně sami před sebou přistihneme, jak si s nostalgickým úsměvem na tváři povzdychne: "...Jo
Jawa, jawička, to bylo krásné období mého života... " Už nikdy k téhle firmě nebudeme
lhostejní, budou nás hřát její úspěchy, bude nás štvát, když se něco nepovede. Taková je
i dnešní týnecká Jawa, ošoupaná továrna na břehu Sázavy, bojující o přežití ve světě motocyklů
s dlouhodobým sěžejním výrobním programem dvoudobých třistapadesátek, se současnými prodejními
názvy Basic, Style, Tramp, Chopper a Californian. V cenách nových modelů od 58.430 Kč u modelu
Basic až po 76.730 Kč za nablýskaného "kalifa". S daleko přijatelnějšími cenovkami desetiletých
ojetin typu 640 kolem dvaceti, pětadvaceti, maximálně třiceti tisíc. Nebo i poloviční cenou,
maximálně tak do sedmnácti tisíc u starších typů 638, 639.
Zase je nutné si přiznat, že motorka tolik nestárne a se servisem si mnohdy může poradit
každý doma sám. Co jiného pro začátek, s každým jiným strojem to už bude složitější.
Jak to vidí majitelé
"Z finačních důvodů..." a "Za málo peněz trochu muziky..." a "Je levnější a je to česká značka..."
a také "Na dražší nemám..." a ještě "Je to slušný stroj za rozumnou cenu". Takhle by se asi
daly zjednodušeně shrnout názory, proč právě Jawu 350. Téměř nikdo nenechal bez povšimnutí
vibrace motocyklu. "Vzhledem k tomu, že motor je přišroubován k rámu, jeho vibrace se přenášejí
do celého stroje. Vibrace se projevují zejména chvěním zrcátek a stupaček za jízdy," píše
Jiří Šteindl z Lubné. "Nad rychlostí 100 km/h se z motorky stává vibrátor a jízda je dlouhodobě
nesnesitelná" (Eduard Váňa). "Nejhorší je to od 90 km/h, někde mezi 3800-4500 otáček." Někdy
se snažili majitelé zabránit přílišným vibracím různými úpravami: "Po důkladné rozvaze jsem
v zimních měsících motocykl odstrojil a uřezal vše, na čem motor do té doby držel, a na konci
zimy, a na konci zimy motor spočíval v šesti gumových silentblocích určených pro škodovku,"
píše Tomáš Trlice z Mikulůvky. "Vibrace zmizely naprosto dokonale, zbyly jen ty příjemné a
bylo zcela jedno, zda se jede 40 nebo 140 km/h." Ale Jawa jezdí dál, mnohdy mají majitelé
najeto několik desítek tisíc kilometrů a chválí si relativní spolehlivost: "Jawa mne vždy
dovezla do cíle." Tento názor není ojedinělý: "Po čtyřech sezónách jsem se nesetkal s vážnější
poruchou," nebo "Najezdil jsem s ní 72.000 km bez jediné nehody a nikdy mě nenechala na
holičkách." A ještě shrnutí: "Na Jawách si vážím jejich nenáročnosti, jednoduchosti a při
dostatečné péči i spolehlivosti." Abychom nepřechválili, o větu dříve stojí totiž v příspěvku
opavského Jana Nováka: "Nedostatky motocyklu jsou známé - hlučnější čtyřstupňová převodovka,
zastaralý motor, nekvalitní dílenské zpracování i dosti nemoderní vzhled." U toho nemoderního
vzhledu a dílenského zpracování se trochu zastavme. Každý druhý majitel totiž na svém stroji
udělal nějaké změny, něco doplnil, něco vylepšil. Už i v Číně pochopili, co zřejmě do Týnce
ještě nedorazilo, že totiž i laciný motocykl dělají detaily a trochu vypadající zpracování.
Nikdo nám nevymluví, že za stejné nebo téměř stejné peníze by tahle motorka mohla vypadat
o něco lépe. Na čtyřstupňové převodovce, jak to vypadá, se už nic nezmění. "Při řazení mi vadily
falešné neutrály a dlouhý chod řadící páky. Při jízdě do některých kopců mi nevyhovovalo
odstupňování třetího a čtvrtého převodového stupně. Buďto se to na čtyřku dusilo, nebo na
trojku chtěly zase písty vyletět z motoru. Na rovinkách a při jízdě z kopce mi scházela pětka"
(Zdeněk Šiška). Mezi největší svízele se zařadil často kritizovaný kryt řetězu. "Spousta věcí
zůstala stejná, hlavně půl století starej motor s chováním vibrační brusky (ve vašších otáčkách)
nebo kryt řetězu. Za to někomu patří nobelovka, sice chrání řetěz před nečistotami, ale ten
se pak hrozným způsobem maže, napíná, natož mění," tolik Stanislav Bačák z Budišova u Třebíče.
Díky krytům se dá těžko kontrolovat řetěz, na vypadané válečky jsem přišel díky roztrženému gumovému
krytu..." (Miloš Vojta, Znojmo).
Je jasné, že většina majitelů věděla, do čeho koupí třistapadesátky jde. Na rozloučenou ještě
jeden citát z dopisu Stanislava Bačáka: "Na Jawu 640 vzpomínám v dobrém a doporučil bych ji jako
povinný mezičlánek mezi padesátkou a plnokrevným motocyklem."
Jaroslav Šíma a Ivo Helikar, foto archiv | Supermoto 8/2004 |
Miloš Vojta, 58 let, Znojmo |
Matěj Klíma, 20 let, Vrchlabí |
Zdeněk Šiška, 26 let, Opava |
ceny originálních náhradních dílů | ||||
Píst | 278 Kč | Koncovka výfuku | 52 Kč | |
Sada pístních kroužků | 90 Kč | Přední blatník | 540 Kč | |
Ojnice | 1500 Kč | Hlavní světlomet | 405 Kč | |
Klikový hřídel | 5660 Kč | Lanko plynu | 61 Kč | |
Těsnění hlavy | 9 Kč | Zpětné zrcátko | 194 Kč | |
Spojkové lamely (sada) | 415 Kč | Brzdové destičky (pár) | 282 Kč | |
Brzdový kotouč (přední) | 1537 Kč | Řetěz | 308 Kč | |
Trubka přední vidlice | 1200 Kč | Rozeta kompletní | 1152 Kč | |
Ráfek předního kola | 886 Kč | Řetězové kolečko | 124 Kč |
Jawa 350, typ 640 | |
---|---|
motor | |
typ | dvoudobý vzduchem chlazený |
počet válců, uspořádání | 2 v řadě |
rozvod | pístem |
zvihový objem | 343,5 cm3 |
vrtání x zdvih | 58 x 65 mm |
kompresní poměr | 9,8:1 |
výkon | 17 kW (23 k)/5250 1/min |
točivý moment | 32 Nm/47500 1/min |
plnění motoru | karburátor Jikov 2928 CE |
zapalování | elektronické |
spouštění | mechanické |
převody | |
spojka | vícelamelová v olejové lázni |
převodovka | čtyřstupňová |
sekundární převod | válečkovým řetězem |
podvozek | |
rám | dvojitý uzavřený z ocelových trubek |
odpružení | vpředu: teleskopická vidlice, zdvih 150 mm vzadu: kyvná vidlice, zdvih 80 mm |
přední brzda | 256 mm kotouč s dvoupístkovým třmenem |
zadní brzda | bubnová 160 mm |
pneu | přední: 3,25 x 18 zadní: 3,5 x 18 |
rozměry a hmotnosti | |
rozvor kol | 1370 mm |
výška sedla | 820 mm |
hmotnost bez náplní | 149 kg |
palivová nádrž | 17 (2,8) l |
servisní údaje | |
servisní prohlídka | 5000 km |
výměna oleje | každých 10 000 km |
množství oleje v převodovce | 1,1 l (PP90) |
Hodnocení majitelů | |
Motor | |
spouštění | 1,8 |
točivý moment | 2,8 |
elasticita | 2,9 |
vibrace | 2,9 |
spojka | 1,4 |
převodovka | 2,5 |
mechanická přístupnost | 1,8 |
kvality motoru ve městě | 2,1 |
kvality motoru na silnici | 2 |
zvuk/hlučnost | 1,9 |
Chování motocyklu ve městě | |
ovladatelnost | 2 |
výška sedla | 1,5 |
převodovka | 2,4 |
Chování motocyklu na silnici | |
obratnost | 2,4 |
stabilita v přímé jízdě | 1,6 |
stabilita v zatáčkách | 2,5 |
vlastnosti na špatném povrchu | 2,1 |
jízda se spolujezdcem | 2,4 |
světlá výška | 1,6 |
Brzdění | |
přední brzda | 2 |
zadní brzda | 2,5 |
Pohodlí | |
sedlo | 1,9 |
posaz | 1,5 |
odpružení vpředu | 2,5 |
odpružení vzadu | 2,4 |
ochrana jezdce | 3 |
pohodlí spolujezdce | 2,2 |
Výbava | |
palubní přístroje | 1,9 |
ovládací prvky | 1,8 |
zrcátka | 2,6 |
zamykání | 2,9 |
osvětlení | 2,1 |
centrální stojan | 1,9 |
boční stojan | 2,4 |
blatníky | 1,8 |
nářadí | 2 |
praktické detaily | 1,9 |
kvalita zpracování | 2,8 |
kvalita laku | 2 |
odolnost proti korozi | 2 |
Prodejní servis | |
vystupování personálu | 1,2 |
kvalita práce | 1,2 |
dostupnost dílů | 1,3 |