charset=utf-8 autotesty.cz • MOTORISTICKÝ MAGAZÍN

J .  H .  P e n t o  B a b y
Baby cross

Stejně tak jako mezi námi staršími, tak i mezi naší nejmladší generací je řada špuntů, kteří jsou po jízdě na čemkoli, co má motor a plyn, jako diví. Ti šťastnější se stejně zapálenými rodiči mohou zkusit obstarožního "pionýra" či "bábu", ti ještě šťastnější nějaký ten zahraniční speciál pro malé se sportovními ambicemi. Nicméně, ať ti, co to myslí s ježděním vážně, nebo ti, co chtějí jen něco pro radost, mají teď příležitost v podobě motocyklu pro nejmenší,
J. H. Pento Baby.

Pento Baby je další povedený kousek ze stáje zlínské firmy pana J. Holíka. Jedná se o minikrosový motocykl určený především pro výuku začínajících jezdců v terénu. Pento se ale hodí i pro ty jezdce (děti), kteří se teprve základy jízdy na motocyklu snaží pochytit. Vzhledem k terénním ambicím je stroj jako stvořený na závodní trať, ale i na různé louky či polní cesty. Konstrukčně je určen pro děti tak od 6 do 10 let, zde však vše záleží především na hmotnosti a vzrůstu.

Vzhledově se pento snaží přiblížit svým větším a silnějším motokrosovým bratrům a nutno říci, že se mu to vcelku daří. To jistě potěší především naše nejmenší jezdce. Je sice pravdou, že laminátová kapotáž není to pravé ořechové (přiznává i výrobce), ale vzhledem k nákladům na plastové formy a množství současné výroby je plast zatím nerentabilní. Základem motocyklu je páteřový rám z ocelových trubek, u nějž stojí za povšimnutí třílitrová nádrž na benzín, jež je přímo jeho součástí. Všechny podvozkové části jsou kryty práškovou barvou Komaxit, která se vyznačuje vysokou odolností proti mechanickému poškození. Řidítka nejsou zas až tak typickou motokrosovou záležitostí a připomínají spíše ty z legendárních jízdních kol BMX 20, která našinec jistě zná. To však špuntům donedávna sedlajícím jízdní kola či bikrosové speciály může přijít jedině vhod. Řidítka jsou uchycena čtyřmi šrouby a lze je tedy libovolně nastavit dopředu nebo dozadu. Motocykl má zadní kolo odpruženo moderním systémem pro-link s jednou pružící jednotkou firmy Bohemia Art Březnice, která má opravdu široké rozpětí ponoru. Díky ní je průjezd jakéhokoliv terénu jako procházka růžovým sadem a jezdcovy sedací partie nijak netrpí. Přední vidlice (mimochodem vlastní konstrukce!) by mohla být podle našeho jezdce o něco měkčí.

Co se týče ovládacích prvků, nemohou činit začátečníkovi sebemenších problémů. Ono jich zas tolik není. Na řidítkách najdeme jen tzv. "chcípák á la Babeta" a páčky slušných bubnových brzd. Ty dokáží snadno zabránit jakékoliv komplikaci. Nožní startování italského motoru výrobce Franco Morini o objemu 49,8 cm3 je jednoduché i pro začínajícího jezdce (pokud nezapomene zapnout kohoutek). Odpadá také problém s rozjezdem a řazením, jelikož motor je vybaven samočinnou variátorovou převodovkou. Výkon není příliš velký a dávkování plynu zvládne i úplný začátečník. Stroj nemá sebemenších náznaků nějak cukat či jinak překvapovat. Konstrukční rychlost je udávána asi kolem 40 km/h, nicméně při souběžné jízdě s jiným strojem jsme dosáhli úctyhodných 55 km/h. Spotřeba paliva činí zhruba 2 l/100 km. Jelikož se jedná o dvoutakt, je nutné benzín ředit s olejem v poměru cca 1:50. K jízdním vlastnostem jen tolik, že motocykl je určen především do terénu a tam se cítí jako doma. Vypovídají o tom i pneumatiky s terénním vzorkem o rozměru 2,50 - 10, obuté na kola z lehké slitiny. Na asfaltové silnici díky tomu motocykl nedrží tolik stopu a průjezd zatáček může být občas složitější. Hmotnost kolem 47 kg není sice příliš málo pro mladé jezdce, ale věřte mi, že si na ni velice rychle a ochotně zvyknou.

J. H. Pento Baby

Motor vzduchem chlazený dvoudobý
jednoválec 49,8 cm3 rozvod membránami
přes klikovou skříň
Největší výkon 2,94 kW (4 k) při 7200 ot/min
Točivý moment 4 Nm při 4500 ot/min
Kompresní poměr 9:1
Vrtání × zdvih 39 × 41,7 mm
Převodovka samočinná variátorová (převodový
poměr od 1:1,95 do 1:0,85)
Rám páteřový z ocelových trubek
Přední vidlce / zdvih teleskopická / 70 mm
Zavěšení zadního kola / zdvih systém pro-link, centrální pružící
a tlumící jednotka / 120 mm
Pneumatiky 2,50 - 10 (terénní)
Brzdy / průměr bubnové 85 mm
Vnější rozměry 1450 × 640 × 750 mm
Hmotnost s plnou nádrží 47 kg
Maximální rychlost 40 km/h
Objem palivové nádrže 3 l
Rozvor kol 950 mm
Výška sedla 750 mm
Průměrná spotřeba paliva 2 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 21 000 Kč

Veškeré údaje jsou platné
k 14. srpnu 2000.

Závěrem snad jen podotknout, že J. H. Pento Baby je zatím jediným českým motocyklem na našem trhu, který je určen pro nejmladší jezdce. Oproti zahraniční konkurenci vyniká hlavně cenou. Za obnos 21 000 Kč získáte stroj nenáročný na údržbu, který navíc udělá ratolestem opravdu radost. O jeho kvalitách jistě přesvědčí i nedávný úspěšný vývoz 40 ks do Holandska.

    
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička