J . H . P e n t o S p
o r t
Šampion
krátkých tratí
Od roku 2002 zahájí jihomoravská společnost
Jaroslav Holík-Pento výrobu dvoumístného minimotocyklu pro sportovně založené
jezdce. Koncepčně bude stroj vycházet z osvědčené řady J. H. Pento Duo, avšak
podstatnou změnou této verze je přechod k novému, výkonnějšímu motoru "Franco
Morini GS aria" s čtyřstupňovou manuální převodovkou. My jsme měli tu čest,
jako jedna z prvních redakcí vůbec, vyzkoušet jeden z prozatím vyrobených prototypů.
Testovací verze měla samozřejmě některé počáteční neduhy, avšak celkově v nás
motocykl zanechal příznivý dojem.
Vzhledově je zatím motocykl téměř shodný s modelem J.
H. Pento Duo, avšak některé drobnější změny v kapotáži se jistě v sériové výrobě
objeví. První modifikací, jenž se dostavila již u tohoto prototypu, je nově
stylizovaná maska předního světlometu. Ta má oproti verzi Duo jemnější oblé rysy,
které vtiskly motocyklu celkově přátelštější výraz. Další menší změnou jsou
stupačky, které mají kulatý tvar a jdou lépe sklápět. To je u tohoto motocyklu
obzvláště důležité, jelikož díky délce startovací páky je nutné stupačku vždy
před startem sklopit. U motocyklu je nadále použit páteřový rám, kde hlavní trubka
současně tvoří palivovou nádrž. V prostoru pod sedlem tak vzniká zavazadlový
prostor. Finální verze bude mít podle pana Holíka opět chráněnou podvozkovou část
práškovou barvou Komaxit. Odpružení zadního kola je řešeno dobře známou kyvnou
vidlicí s centrální pružící jednotkou (systém pro-link).
Nový motor Franco Morini GS aria je stejně jako jeho předchůdci
maloobjemový, vzduchem chlazený agregát italského výrobce. Zajímavostí je jistě i
fakt, že agregáty tohoto výrobce pohání mnohé vcelku známé minimotocykly pocházející
z asijské produkce. Konkrétní typ GS aria je dvoudobý jednoválec s rozvodem sání
membránami o výkonu 5 k. Je ovládán mechanickou spojkou s mechanickou čtyřstupňovou
převodovkou. Jedná se vůbec o první stroj jihomoravského výrobce s manuální převodovkou.
Díky tomu se naskýtá příležitost pro začínající jezdce pořídit si lehce
ovladatelný stroj jednoduché konstrukce, který může dobře posloužit k osvojení
techniky jízdy. I když by se mohlo na první pohled zdát, že výkonově stroj zaostává,
opak je pravdou. Maximální rychlost motocyklu se hravě vyšplhá až na 70 km/h. To je
bohatě dostačující na kličkování hustou dopravou měst, či pro svižnou jízdu na
nákup. Jízdními vlastnostmi se testovaný prototyp příliš nelišil od typu Pento
Duo. Jen vyšší rychlost vyžadovala větší soustředěnost při průjezdu výmolů a
prudších zatáček vzhledem k použitým 10" kolům. Použita jsou kola z lehké
slitiny italské firmy Bernardo Mozzi obutá do pneumatik Mitas 90/90-10. Oproti verzi
Pento Duo jsme ocenili velmi dobré startování stroje bez nutnosti používání sytiče.
Naopak trochu tužší byl plyn a také řazení rychlostních stupňů vyžadovalo větší
razanci. Bubnové brzdy byly bezchybné. Nutno však podotknout, že testovaný prototyp v
době našeho testu měl za sebou již pěknou řádku zatěžkávacích kilometrů, mimo
jiné přes rakouské Alpy.
J. H. Pento Sport |
Motor |
vzduchem chlazený, dvoudobý jednoválec
Morini GS aria s membránovým rozvodem, objem 49,8 cm3 |
Největší výkon |
3,7 kW (5 k) při 7500 ot/min |
Točivý moment |
4,7 Nm při 7250 ot/min |
Kompresní poměr |
9:1 |
Vrtání × zdvih |
39 × 41,7 mm |
Převodovka |
čtyřstupňová manuální |
Vnější rozměry |
1500 × 640 × 750 mm |
Světlá výška |
150 mm |
Rozvor kol |
1050 mm |
Výška sedla |
750 mm |
Hmotnost |
53 kg |
Objem palivové nádrže |
3 l |
Maximální rychlost |
70 km/h |
Rám |
páteřový z ocelových trubek kruhového
průřezu |
Přední vidlice/zdvih |
teleskopická/70 mm |
Zavěšení zadního kola/zdvih |
kyvná vidlice s centrální pružící
jednotkou/120 mm |
Pneumatiky vpředu/vzadu |
90/90-10 / 90/90-10 |
Brzdy vpředu/vzadu |
bubnová 90 mm/bubnová 90 mm |
Sekundární převod |
řetěz |
Průměrná spotřeba paliva
v testu |
2 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
34 990 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 5. říjnu 2001. |
|
|
|
Závěr: J. H. Pento Sport je minimotocykl, který má mnoho pozitivních předností.
Mezi ty hlavní patří jistě dostatečně vitální agregát, lehká ovladatelnost,
skladnost a v neposlední řadě možnost jízdy ve dvou. Na druhou stranu jeho menší
rozměry vám paradoxně mohou způsobit i jisté potíže v podobě přehlížení od
pstatních řidičů. To ale není jistě problém Penta samotného. Cena testovaného
prototypu by činila zhruba 34 990 Kč a podle slov výrobce se cena finální verze
nebude příliš lišit.
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička