Továrna Praga byla založena v roce 1907 a zprvopočátku vyráběla pouze auta a nákladní automobily. První stroj na dvou kolech byl vyroben roku 1929 a jednalo se o jednoválec BD 500 OHC. Dalším přírůstkem byla kardanem poháněná třistapadesátka z roku 1932. V časech druhé světové války se Praga specializovala převážně na výrobu strojů pro armádu a vývoj motocyklů tím byl zastaven.
Několik let po revoluci, když bylo jasné, že ani jeden z našich výrobců motocyklů (myslím tím JAWU a ČZ) se nechystá k žádnému radikálnímu řešení, které by pozdvihlo náš trh s motocykly, se rozhodlo několik schopných lidí, doposud pracujících ve vývojových střediscích našich motocyklových továren, opustit své dosavadní zaměstnání a začít od začátku někde v příznivějších podmínkách.
Nový tým vznikl pod záštitou Pražské Pragovky v čele s Jaroslavem Šůsem a vytvořil hned několik typů motocyklů, z nichž každý má možnost mnoha variací. Motocykly, které jsou určeny převážně do terénu nebo na závodní krosovou trať, mají dvou i čtyřtaktní jednoválcové motory a kromě brzd, tlumičů a zapalování, na které dodávají své výrobky firmy jako White Power, Ohlins, Brembo, Marzocchi, jsou sestaveny z tuzemských komponentů. Hlavní předností těchto českých strojů je především jejich lehkost a výkon, což z nich činí konkurence schopné i na zahraničních trzích. V současné době právě začínají probíhat dlouhodobé homologační a schvalovací testy, po kterých může začít sériová výroba.
Po zavedení výroby sportovních motocyklů se počítá i s výrobou cestovního čtyřdobého endura, které bude splňovat podmínky pro provoz na veřejných komunikacích a bude určené pro širokou veřejnost. Ke dvoudobým motorům bude dále připraven kit o výkonu 40 k a dále nový válec s regulací výfuku s výkonem okolo 50 k. Také zde po zavedení výroby sportovních motocyklů se počítá i s výrobou cestovního endura při splnění všech podmínek nutných k provozu. Ač bude ještě nutné dotáhnout všechno do konce a jak tvrdí členové týmu “vychytat mouchy”, byl v každém případě proveden obrovský kus práce a mně nezbývá než popřát Pragovce hodně úspěchů a co nejméně komplikací.
Technické specifikace připravovaných motocyklů
Pro typy Praga CD 610, ED 400 a CD 400 jsou shodné následující údaje:
Motor je vybaven čtyřventilovou hlavou s rozvodem OHC, válcem s pracovní plochou z nikasilu, bezkontaktním zapalováním, karburátorem Dell’Orto, vícelamelovou spojkou v olejové lázni, oběhovým tlakovým mazáním motoru s filtrem. Podvozek tvoří ¨ uzavřený rám z CrMo trubek s olejovou nádrží v horní části rámu s přední vidlicí Marzocchi nebo White Power o zdvihu 300 mm, zadní kyvnou vidlicí z lehkých slitin s centrální pružící jednotkou Ohlins nebo White Power se zdvihem zadního kola 320 mm. Přední kolo je s duralovým ráfkem 1,6” x 21” a s kotoučovou brzdou Brembo o průměru 260 mm.
Praga CD 610 - motocross - s novým čtyřdobým vodou chlazeným jednoválcem s objemem válce 609,6 ccm, s vrtáním 95 mm, zdvihem 86 mm a výkonem 55 k / 7500 ot/min. Čtyřstupňová převodovka. Zadní kolo s duralovým ráfkem 2,15 x 19” s kotoučovou brzdou Brembo je o průměru 220 mm. Základní rozměry motocyklu jsou: rozvor -1495 mm, šířka řídítek - 850 mm, výška sedla - 940 mm, světlá výška - 390 mm, čistá hmotnost - 114 kg.
Praga CD 400 - motocross - s novým čtyřdobým vodou chlazeným jednoválcem, s objemem válce 398,8 ccm, vrtáním 92 mm a zdvihem 60 mm a výkonem 45 k / 8000 ot/min. Čtyřstupňová převodovka. Zadní kolo s duralovým ráfkem 2,15 x 19” s kotoučovou brzdou Brembo je o průměru 220 mm. Základní rozměry motocyklu jsou: rozvor -1495 mm, šířka řídítek - 850 mm, výška sedla - 940 mm, světlá výška - 390 mm, čistá hmotnost - 113 kg.
Praga ED 400 - závodní enduro - (obr. z titulní stránky) má na rozdíl od CD 400 motor s šestistupňovou převodovkou, který může být dále vybaven vyvažovacím hřídelem a elektrickým startérem a zadní kolo s duralovým ráfkem 2,15 x 18”. Čistá hmotnost pro provedení s elektrickým startérem je 119 kg.
Praga ED 250 - sportovní enduro - s dvoudobým vodou chlazeným jednoválcem s objemem válce 246,3 ccm, vrtáním 70 mm a zdvihem 64 mm a výkonem 32 k / 6500 ot./min. Motor je vybaven hlavou a válcem z lehké slitiny s pracovní plochou z nikasilu s rozvodem pístem a membránovým ventilem, bezkontaktním zapalováním, karburátorem Jikov nebo Bing, vícelamelovou spojkou v olejové lázni, mazáním motoru směsí a pětistupňovou převodovkou. Motor může být dále vybaven vyvažovacím hřídelem a odděleným mazáním. Podvozek tvoří uzavřený rám z CrMo trubek s přední vidlicí Marzocchi nebo White Power o zdvihu 300 mm a zadní kyvnou vidlicí z lehkých slitin s centrální pružící jednotkou Ohlins nebo White Power se zdvihem zadního kola 320 mm. (V provedení off road s přední vidlicí Paioli se zdvihem 280 mm, zadním pérováním White Power se zdvihem kola 280 mm.) Přední kolo s duralovým ráfkem 1,6 x 21” s kotoučovou brzdou Brembo je o průměru 260 mm. Zadní kolo s duralovým ráfkem 2,15 x 18” s kotoučovou brzdou Brembo je o průměru 220 mm. Základní rozměry motocyklu jsou: rozvor -1495 mm, šířka řídítek - 850 mm, výška sedla - 940 mm, světlá výška - 390 mm, čistá hmotnost dle provedení 114 až 118 kg.