logo Praga Praga ED 250
Terénní originál z Vysočan

Praga v předválečné historii již vyráběla motocykly, takže její nedávný návrat k jednostopé produkci není úplně revolučním krokem. Nynější typy jsou podobně jako automobilová výroba zaměřeny především do terénu.

Praga ED 250   Technickou charakteristiku motocyklů Praga jsme přinesli v SM 7/98, ale v minulých dnech jsme měli příležitost k obvyklému redakčnímu testu nejlehčí verzi soutěžního stroje s čtvrtlitrovým dvoudobým jednoválcem.
   Příznivý optický dojem ze solidního a decentního designu i relativně moderní konsrukce podtrhne podrobnější prohlídka detailů potvrzující poměrně dobré dílenské zpracování. Pozornost zaslouží zejména dlouhé zdvihy pérování odpovídající požadavkům na teréní stroj. Umožnilo je použití špičkových komponentů osvědčených značek Marzocchi a White Power. Samozřejmým důsledkem je pak poněkud vyšší výška sela nad zemí, která je však pro stroje této kategorie typická a nutná.
   Po usednutí za řidítka oceníme především dobrou ergonomii ovládacích prvků i geometrii rámu. Romístění klasických spínačů na řidítkách je obvyklé, neliší se od konkurenčních značek. Stejně tak všechny tyto prvky fungují. Po spuštění motoru (snadné a spolehlivé) není nutno agregát nijak zhřívat, pakticky ihned je schopen podávat plný výkon. Ten však rozhodně není nijak vysoký a tvoří dominantní slabinu motocyklu. I pouhý hobby jezdec bude vyžadovat více "koní", vrcholový sportovec pak stroj v základní verzi použít nemůže. Právě pro nedostatečný výkon motoru, který by měl být přibližně dvojnásobný. To ovšem
Praga ED 250 - přední vidlice

Praga ED 250 - zadní vidlice
Praga ED 250 - z pohledu řidiče

Praga ED 250 - centrální tlumící a pružící jednotka
není problémem Pragy, ale výrobce motoru, tedy Jawy. I když to samozřejmě byla právě Vysočanská automobilka, která tento agregát pro svůj motocykl zvolila (samozřejmě především z cenových důvodů). K dispozici je však kitová souprava pro podstatné zlepšení parametrů tohoto poněkud již obstarožního dvoudobého jednoválce.
   Velmi dobré jsou však jízdní vlastnosti zejména v terénu. Stroj se zdařilým podvozkem dobře drží stopu, má velmi dobrou směrovou stabilitu a bez komplikací ji zachovává (spolu s ostatními vlastnostmi) také při úplném propérování, je snadno ovladatelný a poslušný. Stejně pozitivním dojmem působí kvalitní brzdy s citlivým přesným ovládáním a více než dostatečnou účinností. Obojí je rozhodně na výši doby a tvoří na rozdíl od motoru dominantní pozitivum celku.
   Bez ohledu na výkon motoru je v terénu nutno poměrně často řadit, takže dobrou funkci převodovky oceníme dvojnásob. Odstupňování převodů odpovídá velmi dobře charakteru agregátu. Jen v extrémních podmínkách se občas zazdá, že by šestistupňová skříň mohla být výhodnější. Jenže v případě instalace "kitivého" motoru už by byla zase zbytečná. Řazení je snadné, přesné a spolehlivé, ovládací síla obvyklá, hluk motoru velmi dobře utlumený.
   Enduro Praga je solidní motocykl pro poněkud méně náročné s perspektivou podstatného zlepšení těch parametrů, které jsou zatím jeho slabinou. Možná, že by výrobce mohl uvažovat o instalaci osvědčeného motoru renomované značky, třeba licenčně vyráběného. Největším přínosem jednostopé pragovky je fakt, že zachovává naději na výrobu českých motocyklů v kategorii, která bývala jejich suveréní doménou. S touto Pragou ED 250 zatím sice nelze uvažovat na startu Šestidenní, může však skvěle sloužit tomu, kdo se potřebuje pohybovat na silnici i v terénu a není ochoten investovat hodně peněz do techniky s velkým jménem. Ostatně nikoli náhodou se již podařilo prodat (například) sérii pragovek do Spojených států, kde ji nabízejí jako farmářský motocykl...


Technické údaje
motor
Dvoudobý kapalinou chlazený zážehový jednoválec z lehké slitiny s rozvodem pístem a jazýčkovým ventilem uložený v rámu svisle napříč a mírně skloněný vpřed (15°). Zdvihový objem 246,2 cm3, vrtání a zdvih 70 x 64 mm. Kompresní poměr 10,9:1. Největší výkon 21 kW při 6150/min., největší točivý moment 33,6 Nm při 5850/min. Karburátor Bing 84-2 (Jikov 2930 CE). Mazání směsí 1:60. Elektronické digitální zapalování Ducati s programovou regulací předstihu zážehu, zapalovací svíčky Brisk L 15. Mechanické spouštění nožní pákou.
převodové ústrojí
Primární převod ozubenými koly. Vícelamelová spojka v olejové lázni a s mechnickým ovládáním. Pětistupňová dvouhřídelová převodovka s postupným přímým řezením nožní páčkou. Převodové stupně 2,545 - 1,667 - 1,158 - 0,913 - 0,760. Sekundární převod 3,430 částečně krytým řetězem.
podvozek
dvojitý uzavřený rám typu svařený z chrommolybdenových trubek. Přední kolo uloženo v seříditelné teleskopické vidlici Marzocchi Magnum 50 (Paioli 46). Zdvih kola 285 mm. Zadni kolo vedeno v kyvné vidlici systému Pro-Link s jedinou seřiditelnou kapalinovou centrální pružící a tlumící jednotkou White Power a pákovým převodem. Zdvih kola 320 mm. Kotoučové brzdy Brembo s kapalinovým ovládáním. Přední s dvoupístkovým třmenem a kotoučem o průměru kotouče 220 mm, zadní s jednopístkovým třmenem a o průměru kotouče 220 mm. Kola s drátěným výpletem a ráfky lehké slitiny, vpředeu 1,60 x 21, vzadu 2,15 B x 18. Pneu vpředu 90/90 x 21 C26, vzadu 130/80 x 18 ED 95. Palivová nádrž o objemu 8,5 l, z toho 1,2 l zásoba.
rozměry a hmotnosti
Délka 2230 mm, šířka 824 mm, výška 1266 mm, rozvor 1495 mm, světlá výška 274 mm, výška sedla nad zemí 940 mm, pohotovostní hmotnost 128 kg, užitečná 75 kg.
naměřené hodnoty
Největší rychlost 122 km/h, zrychlení 0-400 m 6,9 s, spotřeba paliva (Natural) při 90 km/h 3,8 l/100 km.
cena
139.000 Kč


Svět Motorů 2/99