Praga ED 250
Není tomu tak dlouho, co se Praga po několika letech
opět vrátila na motocyklový trh. Přišla hned se třemi objemovými třídami:
nejslabšími dvěstěpadesátkami počínaje, přes čtyřstovky a šestistovkami konče.
Nejslabší třída je vybavena dvoutaktními motory, další dvě již zastupují
čtyřtaktní motocykly. Každá třída se dělí na dvě kategorie. Jednou z nich jsou
motokrosové speciály (CD) a druhou představují sportovní endura (ED). Ve třídě
dvěstěpadesátek nabízí navíc Praga cestovní enduro, které nese shodné označení
se sportovním endurem - ED 250.
My jsme měli možnost vyzkoušet právě tento motocykl, a
proto bych se o něm zmínil podrobněji. Oproti sportovnímu enduru je cestovní verze
více přizpůsobena jízdě na silnici než v terénu, ale hlavní rozdíl je ve výkonu.
Sportovní endura mají výkon 24 kW (29 kW) při 6000 ot/min, cestovní
"pouhých" 15 kW při 6000 ot/min. Snížení výkonu má na svědomí
především karburátor a tlumič výfuku. Je však nutné především proto, aby tento
motocykl mohl vůbec jezdit po českých silnicích. Pro sportovněji založené řidiče,
kteří pod sedlem očekávají trochu více, však Praga přece jen nabízí speciální
kit, který na výkonu nějaký ten koník přidá. Ostatní komponenty, jako jsou brzdy,
přední a zadní vidlice apod., jsou zcela shodné se sportovním endurem.
Praga ED 250 je vybavena stejnojmenným, vodou chlazeným
dvoutaktním jednoválcem o zdvihovém objemu 246,3 ccm. Motor je uložen do kolébkového
rámu z ocelových Cr-Mo trubek. Převodovka umožňuje lehké a přesné řazení všech
pěti rychlostních stupňů. Podvozek je dostatečně odpružen, takže motocykl si vede
velice dobře jak na silnici tak v terénu. Zadní kyvná vidlice s centrálním tlumičem
nese název White Power a přední vidlice je od výrobce Marzocchi.
Praga ED 250 |
Motor |
dvoudobý, vodou chlazený 246,3 ccm
V1 |
Největší výkon |
15 kW při 6000 ot/min |
Točivý moment |
28 Nm při 5500 ot/min |
Vrtání × zdvih |
70 × 64 |
Zapalování |
Ducati CDI |
Spouštění motoru |
nožní pákou |
Převodovka |
pětirychlostní |
Karburátor |
Jikov 30 CE |
Rám |
z ocelových Cr-Mo trubek |
Rozvor |
1495 mm |
Výška sedla |
940 mm |
Světlá výška |
360 mm |
Objem palivové nádrže |
8,5 l |
Kolo přední/zadní |
1,60 - 21"/2,15 - 18" |
Odpružení přední/zadní |
Marzocchi Magnum 50
285 mm/White Power
320 mm |
Brzdy přední/zadní |
260 mm kotoučová Brembo/220 mm kotoučová
Brembo |
Hmotnost bez náplní |
118 kg |
Základní cena testovaného modelu |
145 000 Kč |
Veškeré údaje jsou platné k 13.
prosinci 1999. |
|
|
Při prvním nasednutí na tento motocykl se vám
zdá, že sedíte až příliš vysoko na to, že se jedná o dvěstěpadesátku. Ale
jakmile se rozjedete, tak všechny tyto obavy mizí. Řidič má na silnici perfektní
přehled a v terénu bez problémů překonává jakékoli překážky. Sedlo je
příjemné a úzké tak, jak bychom od tohoto typu motocyklu očekávali. Přední kolo
má rozměry 1,60-21", zadní potom 2,15-18". Pneumatiky jsou zcela vhodné pro
tento druh motocyklu, mají středně hrubý vzorek, a proto pragovku lze lehce
naklápět, a v mokrém terénu ji jen tak nezahrabete. Maximální rychlost je kolem 120
km/h. Brzdy jsou vpředu i vzadu kotoučové značky Brembo. Spotřebu výrobce udává v
průměru mezi 4 - 5 l směsi benzínu s olejem na 100 km. O správný poměr směsi se
stará přimazávání. My jsme průměrnou spotřebu nemohli přesně změřit, protože
jsme měli motocykl zapůjčený na velmi krátkou dobu. Nádrž je rozdělená na dvě
samostatné části kde každá z nich má svůj kohout z důvodu, aby benzín
nezůstával na jedné straně. Má objem 8,5 l.
Na středním panelu řidítek je pouze tachometr s
ukazatelem počtu ujetých kilometrů a základními kontrolkami. To se může zdát
někomu poněkud málo, ale enduro je enduro. Na řidítkách potom nechybí přepínače
světel, u cestovní verze i směrových.
Vzhledově působí motocykl Praga ED 250 pěkným dojmem a
musíme uznat, že konstruktéři a všichni lidé, kteří se na jeho výrobě podíleli,
odvedli obrovský kus práce a posunuli českou motocyklovou výrobu zase o něco kupředu.
V současné době je na motocykl poskytována sleva 25 %, takže jej dostanete již za
109 000 Kč.
Text: Pavel Růžička
Foto: Lukáš Růžička, Pavel Růžička