Policejní motocykl je nasazen v tak tvrdé službě, že musí splňovat daleko přísnější kriteria, než běžný stroj. Vysočanská automobilka připravila zdařilý prototip, který takovým nárokům odpovídá.
Technickou charakteristiku Pragy 250 v základní verzi jsme již přinesli v minitestu Světa motorů 2/99, ale v minulých dnech jsme měli příležitost ke krátkému seznámení s její speciální verzí v základní policejní úpravě. Je odvozena od endura ED 250 s mýrným posunem k cestovnímu enduru. Současně je samozřejmě vybavena soupravou náležitostí pro policejní službu (siréna, modré zábleskové svítilny, úprava elektroinstalace pro připojení vysílačky...) a design je shodný barevným řešením policejních automobilů. Úprav se však dočkal i motor, který je v tomto případě vyladěn na vyšší výkon než sériová varianta. Výsledkem je lehký, rychlý, velmi obratný a dobře ovladatelný motocykl s kvalitním pérováním. Univerzalita spočívá ve vhodnosti jak pro městský provoz, tak pro běžný silniční (zde však vzhledem k základní koncepci není pragovka vhodná jako rychlý stíhač, o což ani neusiluje), ale také pro pro lehčí terén včetně polních cest. Vyšší stavba motocyklu dává jezdi výhodu přehledu v hustém provozu, dlouhé zdvihy pérování pak umožňují zvládat nebezpečné záludnosti devastovaných vozovek našich měst. Měli jsme k dispozici sice první exemplář předpokládané speciální prdukce určený k ověřování vhodnosti k policejní službě, ale na mnoha detailech bylo zřetelně vidět, že výrobce již rozběhl výrobu základní verze v sérii. Dílenské zpracování se již stabilizovalo, drobné chyby vymizely. Celkovému vzhledu a dobré životnosti choulostivých částí výrazně přispívá použití kvalitních plastových prvků Acerbis. Výrazným pozitivem je vyladění motoru. Z pouhého čtvrtlitrového objemu dokázal výrobce "vytěžit" podle neoficiálních ůdajů více než 25 kW, což pragovce poskytuje velmi dobrou dynamiku. Nutno si však zvyknout na to, že motor je rychloběžný s poměrně strmou výkonovou křivkou. Vyžaduje tedy dosti sportovní zacházení, občasné použití triku s kratičkým prokluzem spojky. Ta je mimochodem přesně a citlivě ovladatelná a má i příjemně lehký chod, což uživatel ocení zejména při jejím častém používání v městském provozu. Charakteristice motoru výtečně odpovídá odstupňování převodovky fungující naprosto bezproblémově. Ocenění zaslouží i naprosto bezproblémové spouštění motoru jak zcela chladného, tak horkého. Jestliže jsme ocenili pozitivně jízdní vlastnosti u základního typu, nutno je podtrhnout u policejní verze, která měla o poznání měkčí nastavení, což je logické vzhledem k předpokládanému mnohahodinovému sedlání jezdcem ve službě. Moderní brzdy jsou plně srovnatelné s dobrými motocykly stejné kategorie. Policejní cestovní enduro Praga ED 250 je solidní motocykl pro specifický těžký provoz v nejrůznějších podmínkách s velmi dobrou perspektivou uplatnění zejména u skutečné policie, zejména dopravní, ale také policie městské. Jeho výhodou je poměr prodejní ceny a užitné hodnoty, nenáročnost na údržbu a seřizování, snadná opravitelnost i příznivá spotřeba paliva (pohybovala se podle způsobu jízdy mezi 3,8 - 5,4 l/100 km). Nemohli jsme v našem krátkém testu posoudit životnost stroje, která bude hrát důležitou roli. |
Technické údaje | motor | Dvoudobý kapalinou chlazený zážehový jednoválec z lehké slitiny s rozvodem pístem a jazýčkovým ventilem uložený v rámu svisle napříč a o 15° skloněný vpřed. Zdvihový objem 246,2 cm3, vrtání a zdvih 70 x 64 mm. Kompresní poměr 10,9:1. Největší výkon 25 kW při 6250/min., největší točivý moment 34 Nm při 5850/min. Karburátor Bing 84-2. Mazání směsí 1:60. Elektronické digitální zapalování Ducati s programovou regulací předstihu zážehu, zapalovací svíčky Brisk L 15. Mechanické spouštění nožní pákou. | převodové ústrojí | Primární převod ozubenými koly. Vícelamelová spojka v olejové lázni a s mechnickým ovládáním. Pětistupňová dvouhřídelová převodovka s postupným přímým řezením nožní páčkou. Převodové stupně 2,545 - 1,667 - 1,158 - 0,913 - 0,760. Sekundární převod 3,430 částečně krytým řetězem. | podvozek | dvojitý uzavřený rám typu svařený z chrommolybdenových trubek. Přední kolo uloženo v seříditelné teleskopické vidlici Marzocchi Magnum 50 (Paioli 46). Zdvih kola 285 mm. Zadni kolo vedeno v kyvné vidlici systému Pro-Link s jedinou seřiditelnou kapalinovou centrální pružící a tlumící jednotkou White Power a pákovým převodem. Zdvih kola 320 mm. Kotoučové brzdy Brembo s kapalinovým ovládáním. Přední s dvoupístkovým třmenem a kotoučem o průměru kotouče 220 mm, zadní s jednopístkovým třmenem a o průměru kotouče 220 mm. Kola s drátěným výpletem a ráfky lehké slitiny, vpředeu 1,60 x 21, vzadu 2,15 B x 18. Pneu vpředu 90/90 x 21 C26, vzadu 130/80 x 18 ED 95. Palivová nádrž o objemu 8,5 l, z toho 1,2 l zásoba. | rozměry a hmotnosti | Délka 2230 mm, šířka 824 mm, výška 1266 mm, rozvor 1495 mm, světlá výška 274 mm, výška sedla nad zemí 940 mm, pohotovostní hmotnost 130 kg, užitečná 75 kg. | naměřené hodnoty | Největší rychlost 130 km/h, zrychlení 0-100km/h 6,5 s, spotřeba paliva (Natural) při 90 km/h 3,8 l/100 km, průměrná po dobu testu 4,2 l/100 km. | cena | 139.000 Kč |
|