logo Praga Praga hledá partnera
Největsí oporou pro motocyklové dění v PRAGA Hostivař je předseda dozorčí rady Ing.Štych.

   PRAGA se stala štikou mezi českými výrobci motocyklů. Dokázala vyvinout a vyrábí konkurenceschopné dvou- i čtyřdobé motocykly s vlastními motory. Ekonomické problémy však nevynechaly ani tento pražský podnik.

   Značka PRAGA se stala v minulosti symbolem spolehlivosti a trvanlivosti osobních i nákladních automobilů a v letech 1929 - 1935 vyráběla i solidní motocykly. Nejprve to byla jednoválcová pětistovky OHC s vysokým motorem, později lehčí modernější třistapadesátka - rovněž OHC - v monoblokovém uspořádání a s hřídelovým převodem na zadní kolo.
   Obnovení motocyklové výroby v Pragovce v devadesátých letech mělo nevšední důvody. JAWA chtěla kromě zastaralých dvoudobých dvouválcových třistapadesátek zavést i výrobu nejmodernější dvěstěpadesátky, odvozené od slavného enduro typu. Neměla však vlastní motorárnu, a tak kompletní výrobu motorů zadala Technometře v Hostivaři, která se později stala součástí akciové společnosti PRAGA. Týnecká JAWA se topila v dluzích, objednané motory nemohla zaplatit, a tak si je v Pragovce nechali a postavili k nim podvozek. Při stálém omezování Výzkumně vývojového závodu JAWA v Praze přešli někteří špičkoví konstruktéři do tehdy perspektivnější Pragovky a kromě dvoudobého typu vytvořili i terénní enduro a sportovně cestovní motocykly s vlastními čtyřdobými motory.
Vysočanští kováci z Pragovky založené v roce 1907 - to je již minulost. Dnes je sídlo podniku v Hostivaři. Lehká PRAGA 250 v moderním podvozku se uplatňuje i ve sportovních podnicích. Pětistovka v pozadí připomíná tradici firmy.
   K očekávanému rozvoji výroby však bohužel nedošlo. PRAGA se dostala do potíží, mimo jiné i pro zrušení objednávek z Běloruska po politické roztržce s prezidentem Lukašekem, byl opuštěn tradiční závod ve Vysočanech založený v roce 1907 a po zredukování se PRAGA přestěhovala do Hostivaře a zatím nezisková výroba motocyklů se stává přítěží.
   Snad se najde partner, který by se podílel na výrobě nebo by ji i s vývojem celou převzal. Akciová společnost PRAGA pod vedením motocyklového nadšence ředitele Ing. Vladimíra Štycha se nechce k dalšímu osudu svých motocyklů chovat macešsky. Samozřejmě zajistí výrobu náhradních dílů, je schopna předat všechna práva včetně zapůjčení značky PRAGA na motocykly a kromě předání výkresové dokumentace a technické pomoci může předat i technologii a podílet se na další výrobě.
   Doufejme, že další osud sympatickýc českých Pragovek, které se podařilo nejen uvést ve sportu, ale i homologovat pro cestovní účely, bude lepší, než byl u značky ČZ.

text a foto: P.Husák Motocykl 10/2003