Praga hledá partnera
PRAGA se stala štikou mezi českými výrobci motocyklů. Dokázala vyvinout a vyrábí konkurenceschopné
dvou- i čtyřdobé motocykly s vlastními motory. Ekonomické problémy však nevynechaly ani tento pražský
podnik.
Značka PRAGA se stala v minulosti symbolem spolehlivosti a trvanlivosti osobních i nákladních automobilů
a v letech 1929 - 1935 vyráběla i solidní motocykly. Nejprve to byla jednoválcová pětistovky OHC s vysokým
motorem, později lehčí modernější třistapadesátka - rovněž OHC - v monoblokovém uspořádání a s hřídelovým
převodem na zadní kolo.
Obnovení motocyklové výroby v Pragovce v devadesátých letech mělo nevšední důvody. JAWA chtěla kromě
zastaralých dvoudobých dvouválcových třistapadesátek zavést i výrobu nejmodernější dvěstěpadesátky,
odvozené od slavného enduro typu. Neměla však vlastní motorárnu, a tak kompletní výrobu motorů zadala
Technometře v Hostivaři, která se později stala součástí akciové společnosti PRAGA. Týnecká JAWA se
topila v dluzích, objednané motory nemohla zaplatit, a tak si je v Pragovce nechali a postavili k nim
podvozek. Při stálém omezování Výzkumně vývojového závodu JAWA v Praze přešli někteří špičkoví konstruktéři
do tehdy perspektivnější Pragovky a kromě dvoudobého typu vytvořili i terénní enduro a sportovně cestovní
motocykly s vlastními čtyřdobými motory.
 |
 |
K očekávanému rozvoji výroby však bohužel nedošlo. PRAGA se dostala do potíží, mimo jiné i pro zrušení
objednávek z Běloruska po politické roztržce s prezidentem Lukašekem, byl opuštěn tradiční závod ve
Vysočanech založený v roce 1907 a po zredukování se PRAGA přestěhovala do Hostivaře a zatím nezisková
výroba motocyklů se stává přítěží.
Snad se najde partner, který by se podílel na výrobě nebo by ji i s vývojem celou převzal. Akciová
společnost PRAGA pod vedením motocyklového nadšence ředitele Ing. Vladimíra Štycha se nechce k dalšímu
osudu svých motocyklů chovat macešsky. Samozřejmě zajistí výrobu náhradních dílů, je schopna předat všechna
práva včetně zapůjčení značky PRAGA na motocykly a kromě předání výkresové dokumentace a technické pomoci
může předat i technologii a podílet se na další výrobě.
Doufejme, že další osud sympatickýc českých Pragovek, které se podařilo nejen uvést ve sportu, ale i
homologovat pro cestovní účely, bude lepší, než byl u značky ČZ.
text a foto: P.Husák |
Motocykl 10/2003 |