logo Praga Praga zvedá hlavu

   Firma Praga se proslavila především svými nesmrtelnými nákladními vozy V3S. Její novodobá historie je však spojena nejen s komunálním vozidlem UV 80, ale i terénními motocykly.
Praga ED 250
   Praga se v devadesátých letech prezentovala prototypem stroje, který měl podpořit rozvoj motokrosového a soutěžního sportu na výkonnostní úrovni. Záměr se sice nepodařilo realizovat beze zbytku, neboť se náběh sériové výroby značně opozdil, nicméně výsledkem je docela zdařilý terénní stroj. Neoslní výkřiky nejmodernější techniky, ale vyznačuje se robustní konstrukcí a solidní trvanlivostí. Původně se Praga pokoušela se svým výrobkem prorazit hned na několika frontách, ale později se racionálně soustředila jen na nejžádanější kubatury. Dnes nabízí dva motory odlišné koncepce.

Praga ED 250    Ortodoxní podvozek

   Dvoudobá "dvěstěpadesátka" je pojata jako motocykl pro enduro, od ní pak byla odvozena varianta Army, vybavená všemi nezbytnými prvky pro službu v ozbrojených složkách. Čtyřdobá "šestsetdesítka" se cítí lépe na motokrosových tratích, ale už letos se má objevit její verze enduro. Podvozek Pragy si v ničem nezadá s podobně zaměřenými konkurenční výrobky.Uzavřený rám je svařen z chrommolybdenových trubek kruhového průřezu. Zadní část rámu nesoucí sedlo lze demontovat. Přední kolo vede teleskopická vidlice s kapalinovým tlumením a možností seřízení útlumu. Propružení o 290 mm zaručuje více než dostatečnou využitelnost v každém terénu. Zadní kolo spočívá v kyvné vidlici obdélníkového průřezu. Aby se redukoval podíl neodpružených hmot, je vidlice zhotovena z lehké slitiny a odpružena plně seřiditelnou jednotkou WP s pákovým převodem. V případě zadního kola činí zdvih pérování 310 mm.

   Akrobat

   Konstruktérům Pragy se podařilo úspěšně se vypořádat s nadbytečnými kilogramy. Hmotnost snížili pod 120 kg, což je u stroje s motorem o objemu 600 cm3 velmi příznivá maximální využití lehkých kovů a plastů. Například řidítka jsou vyrobena z hliníkové slitiny, stejně jako palivová nádrž, která však pojme jen 7,5 litru benzínu Praga CD 610 včetně rezervy. Blatníky , podsedlové panely i díly "minikapotáže" jsou plastové. S ohledem na nízkou pohotovostní hmotnost stačí bohatě k zastavení jednokotoučové brzdy s kapalinovým ovládáním vpředu i vzadu. Přední má průměr 260 mm a dvoupístkový třmen, zadní 220 mm jednopístkový třmen. Kola s drátěným výpletem mají průměr vpředu 21 a vzadu 19 palců.

   Nelze přeslechnout

   Čtyřdobý celohliníkový jednoválec zaujímá v rámu téměř svislou polohu. Prozrazuje ho dunivý zvuk, který se jasně liší od ječivého tónu dvoudobého kolegy. Má sice jen jeden vačkový hřídel poháněný válečkovým řetězem, ten však prostřednictvím rozvidlených vahadel ovládá čtyři ventily ve střechovitém spalovacím prostoru. O plnění se stará karburátor s průměrem difuzoru 41 mm. Pracovní plochu válce pokrývá vrstvička galvanicky naneseného kovu, která zlepšuje přenos tepla. Aby motor plnil limity hlučnosti, má v tlumiči sání filtrační vložku z molitanové pěny.

   Čtyři stupně stačí

   Protože agregát disponuje dostatečně vysokým točivým momentem v celém spektru otáček, vystačí si Praga CD 610 se čtyřmi převodovými stupni. Převodovka se ovládá přes vícelamelovou spojku v olejové lázni klasickou nožní páčkou (na levé straně), která současně slouží jako startovací pedál. Elektrický spouštěč pochopitelně chybí, stejně jako přístrojový štít. Strašnická továrna prodává tento model za 170.000 Kč, což sice není přehnaně mnoho, ale například podobně koncipovaný Husquarna TE 610 E se nabízí za cenu jen o 5000 Kč vyšší. Praga ED 250 je k mání za 109.000 Kč.

AUTOHIT 4/2001
zadní kolo s kotoučem značné účinnosti Martin Lindt továrního týmu pro MS enduro

Praga CD 610
Motor: čtyřdobý jednoválec OHC
Zdvihový objem (cm3) 610 Max. rychlost (km/h) 115
Max. výkon (kW/k)
  při otáčkách/min.
38/52
6500
Zrychlení 0-100 (km/h) -
Rozvor kol (mm) 1495
Max. točivý moment (N.m)
  při otáčkách/min.
57
5500
Výška sedla (mm) 945
Hmotnost bez náplní (kg) 116
Převodovka (°) 4 Objem nádrže (l) 7,5
Cena 170.000 Kč