logo Pento Přibližovadlo
JH Pento Morini

Pro ty, kteří se chtějí proplétat městem a nechtějí přitom moc platit, je na trhu přibližovadlo elegantního vzhledu Pento Morini.

Pento 50 Morini   Jaký byl můj úžas, když mi pan Holík z firmy JH Pento dovezl tento malý jednomístný skútřík na zadních sedadlech svého automobilu. Pravde, musel sklopit dlouhá řidítka, ale přiznejme si, který současný malý motocykl, kromě minibiku, složíte do auta na stojato? Stačí pak jen utáhnout čtyři šrouby na řidítkách a hurá na výlet.
   Pento Morini má motor o objemu 50 ccm a výkonu 1,83 kW (2,5 k). Dovedete si tedy představit, že to není závoďák. Rozjezd je línější a při mé váze okolo 90 kg netto jsem se musel při rozjezdu do kopce lehce odstrčit nohama. Ne že by se Morini neuměl rozjet sám, ale moje aktivní pomoc ho rychle uvedla do stavu, v němž si více libuje. Ten se nachází ve vyšších otáčkách a zde si již bez větších problémů udržuje konstantní rychlost kopec nekopec. Pomalejší rozjezd je dán tím, že odstředivá spojka zabírá už od nízkých otáček. Spouštění je nožní a nečiní sebemenší potíže. Sytič se uvádí do chodu páčkou na levé straně motoru a automaticky se při jeho ohřátí vyřaídí z činnosti. Při nastartování se sytičem však motor dusí, bez vaší aktivní práce s plynovou rukojetí zhasíná, a jelikož nejde ručně vypnout, doporučení zní: startovat bez sytiče. Motor poslušně naskočí, stačí párkrát přidat plyn a můžete vyrazit. Dokoupit lze speciální motorovou sadu obsahující válec s pístem o objemu 60 ccm, který dává nejvyšší výkon 3,2 kW (4,4 k) při 8000 1/min, což již zaručuje zajímavé zážitky. Na přání se dodává také elktrický spouštěč.
   Pento morini je první stroj kategorie na světě, který má zadní kolo odpruženo centrální pružící jednotkou s progresivní charakteristikou pružiny. Vpředu je klasická teleskopická vidlice. Pohodlí za jízdy je dostačující a odpovídá této kategorii. Sedlo je příjemné a ani při delší jízdě vás nic nebolí. Větší nerovnosti prověří, jak pevně se držíte řidítek, ale jinak je podvozek bez jakýchkoliv záludností. Díky pneumatikám o rozměru 90/90-10 a velmi dobrému nastavení podvozku jsou jízdní vlastnosti tohoto přibližovadla na dost slušné úrovni. Morini snese velké náklony a ničím nepředvídatelným vás nepřekvapí. Všechny podvozkové části jsou chráněny práškovou barvou Komaxit, která zaručuje velkou odolnost proti mechanickému poškození. zadní brzda je perfektní, přední je dost slabá a hodí se jen k přibrzďování.
   Cena, za kterou je Pento Morini nabízen, na našem trhu nemá konkurenci. Za své peníze dostanete hodně muziky v podobě tohoto malého motocyklu, který vás jistě nezklame při jízdě do práce a z práce nebo na chalupě pro čerstvé ranní rohlíčky.

text a foto:Radim Zelinger Motocykl 9/1999

Technická data
Motor
Vzduchem chlazený dvoudobý jednoválec, rozvod membránami přes klikovou skříň, karburátor Dell´Orto o průměru 12 mm, poloautomatický sytič, mazání směsí, ředění olej - benzín: 1:50, bezkontaktní tyristorové zapalování, alternátor 18 W, nožní spouštěč.
Vrtání x zdvih40,4 x 38,9 mm
Zdvihový objem49,8 cm3
Kompresní poměr9:1
Max. výkon1,83 kW (2,5 k) při 5750 1/min
Max. točivý moment3,5 Nm při 3500 1/min
Převodové ústrojí
Primární převod ozubeným soukolím, samočinná odstředivá spojka v olejové lázni, samočinná jednostupňová převodovka, sekundární převod řetězem.
Podvozek
Páteřový rám z ocelovým trubek o průměru 40 mm, motor uložen v rámu, přední teleskopická vidlice, průměr nosných trubek 30 mm, zavěšení zadního kola cantilever, centrální pružící a tlumící jednotka s progresivní charakteristikou pružiny, vpředu a vzadu bubnová brzda o průměru 85 mm, kola z lehkých slitin.
Zdvih kol70/120 mm
Pneu90/90-10 nebo3,00-10
Rozměry a hmotnosti
Délka/šířka/výška1450/640/750 mm
Rozvor1000 mm
Výška sedla750 mm
Hmotnost s plnou nádrží53 kg
Nádrž5 l
Nejvyšší rychlost (konstrukční)40 km/h
Průměrná spotřeba1,8 l/100 km
Cenaokolo 23.990 Kč