Pro ty, kteří se chtějí proplétat městem a nechtějí přitom moc platit, je na trhu přibližovadlo
elegantního vzhledu Pento Morini.
Jaký byl můj úžas, když mi pan Holík z firmy JH Pento dovezl tento malý jednomístný skútřík na zadních
sedadlech svého automobilu. Pravde, musel sklopit dlouhá řidítka, ale přiznejme si, který současný malý
motocykl, kromě minibiku, složíte do auta na stojato? Stačí pak jen utáhnout čtyři šrouby na řidítkách
a hurá na výlet.
Pento Morini má motor o objemu 50 ccm a výkonu 1,83 kW (2,5 k). Dovedete si tedy představit, že to není
závoďák. Rozjezd je línější a při mé váze okolo 90 kg netto jsem se musel při rozjezdu do kopce lehce
odstrčit nohama. Ne že by se Morini neuměl rozjet sám, ale moje aktivní pomoc ho rychle uvedla do stavu,
v němž si více libuje. Ten se nachází ve vyšších otáčkách a zde si již bez větších problémů udržuje
konstantní rychlost kopec nekopec. Pomalejší rozjezd je dán tím, že odstředivá spojka zabírá už od
nízkých otáček. Spouštění je nožní a nečiní sebemenší potíže. Sytič se uvádí do chodu páčkou na levé
straně motoru a automaticky se při jeho ohřátí vyřaídí z činnosti. Při nastartování se sytičem však
motor dusí, bez vaší aktivní práce s plynovou rukojetí zhasíná, a jelikož nejde ručně vypnout, doporučení
zní: startovat bez sytiče. Motor poslušně naskočí, stačí párkrát přidat plyn a můžete vyrazit. Dokoupit
lze speciální motorovou sadu obsahující válec s pístem o objemu 60 ccm, který dává nejvyšší výkon 3,2 kW
(4,4 k) při 8000 1/min, což již zaručuje zajímavé zážitky. Na přání se dodává také elktrický spouštěč.
Pento morini je první stroj kategorie na světě, který má zadní kolo odpruženo centrální pružící jednotkou
s progresivní charakteristikou pružiny. Vpředu je klasická teleskopická vidlice. Pohodlí za jízdy je
dostačující a odpovídá této kategorii. Sedlo je příjemné a ani při delší jízdě vás nic nebolí. Větší
nerovnosti prověří, jak pevně se držíte řidítek, ale jinak je podvozek bez jakýchkoliv záludností. Díky
pneumatikám o rozměru 90/90-10 a velmi dobrému nastavení podvozku jsou jízdní vlastnosti tohoto přibližovadla
na dost slušné úrovni. Morini snese velké náklony a ničím nepředvídatelným vás nepřekvapí. Všechny
podvozkové části jsou chráněny práškovou barvou Komaxit, která zaručuje velkou odolnost proti mechanickému
poškození. zadní brzda je perfektní, přední je dost slabá a hodí se jen k přibrzďování.
Cena, za kterou je Pento Morini nabízen, na našem trhu nemá konkurenci. Za své peníze dostanete hodně
muziky v podobě tohoto malého motocyklu, který vás jistě nezklame při jízdě do práce a z práce nebo na
chalupě pro čerstvé ranní rohlíčky.
|
Technická data |
Motor |
Vzduchem chlazený dvoudobý jednoválec, rozvod membránami přes klikovou skříň,
karburátor Dell´Orto o průměru 12 mm, poloautomatický sytič, mazání směsí, ředění olej - benzín:
1:50, bezkontaktní tyristorové zapalování, alternátor 18 W, nožní spouštěč. |
Vrtání x zdvih | 40,4 x 38,9 mm |
Zdvihový objem | 49,8 cm3 |
Kompresní poměr | 9:1 |
Max. výkon | 1,83 kW (2,5 k) při 5750 1/min |
Max. točivý moment | 3,5 Nm při 3500 1/min |
Převodové ústrojí |
Primární převod ozubeným soukolím, samočinná odstředivá spojka v
olejové lázni, samočinná jednostupňová převodovka, sekundární převod řetězem. |
Podvozek |
Páteřový rám z ocelovým trubek o průměru 40 mm, motor uložen v rámu,
přední teleskopická vidlice, průměr nosných trubek 30 mm, zavěšení zadního kola cantilever, centrální
pružící a tlumící jednotka s progresivní charakteristikou pružiny, vpředu a vzadu bubnová brzda o
průměru 85 mm, kola z lehkých slitin. |
Zdvih kol | 70/120 mm |
Pneu | 90/90-10 nebo3,00-10 |
Rozměry a hmotnosti |
Délka/šířka/výška | 1450/640/750 mm |
Rozvor | 1000 mm |
Výška sedla | 750 mm |
Hmotnost s plnou nádrží | 53 kg |
Nádrž | 5 l |
Nejvyšší rychlost (konstrukční) | 40 km/h |
Průměrná spotřeba | 1,8 l/100 km |
Cena | okolo 23.990 Kč |
|