logo Jawa Pro nejmladší talenty
Závodní motocykl Jawa/Seiber Junior 70(50)

   František Šťastný sedlal v mistrovství světa Jawu. Jeho potenciální následnící mohou také. Ale zatím jen v juniorském mistrovství republiky.

Jawa/Seiber Junior 70(50)    Prametry závodního motocyklu jsou s civilním naprosto nesrovnatelné. Jakkoli to zní paradoxně, je nakonec relativně snazší postavit malou sérii speciálů než uspět na konkurencí přesyceném světovém trhu se strojem velkosériovým. Značka Jawa vyráběla téměř 100.000 motocyklů ročně, dnes paběrkuje několika stovkami. Ale ve spolupráci s touto značkou zkonstruoval a vyrobil českokrumlovský Sieber Racing Team silniční závodní motocykl kategorie Junior. Ta je v mistrivství republiky vypsána pro závodníky věkového rozpětí 10-16 let. Tvoří tedy důležitý mezičlánek překlenující závodění na minibiku a na sériovém motocyklu třídy 125.
   Již pouhý pohled na konstrukci potvrzuje vasokou technickou úroveň stroje. Je koncipován dnes již klasickým způsobem, kdy motor je podvěšen ve dvojitém páteřovém rámu. Zadní kyvná vidlice je typu Yagura, přední s robustními nosníky je teleskopická. Motor o zdvihovém objemu 70 nebo 50 cm3 je samozřejmě dvoudobý jednoválec. Kapotáž z probarveného polyesterového laminátu je trojdílná.
  
Po sejmutí kapotáže vynikne čistota a jednoduchost konstrukce
Motor Minarelli s rozměrnou kevlarovou komorou sání Základem, ale i ozdobou konstrukce je dvojitý páteřový rám
Zadní kyvná vidlice snese srovnání s absolutní světovou špičkou
Stavitelé se museli vyrovnat s technologicky značně náročnou výrobou dvou základních prvků, složitých svařenců rámu a zadní kyvné vidlice. Ty jsou sestaveny z tažených profilů a ohýbaných plechů z lehké slitiny. V rámu je samozřejmě integrována hlava řízení i držáky motoru a uložení zadní vidlice. Celek je leštěný a jeho hmotnost činí jen 4950 g. Zadní vidlice je koncepčně totožná s tím, co lze vidět na továrních speciálech renomovaných značek. Její konstrukce zaručuje naprostou tuhost v krutu i ohybu při minimální hmotnosti (2000 g). Je také leštěná, což je záležitostí nejen estetickou, ale především bezpečnostní, protože umožňuje snadno odhalit případné praskliny.
   Jako hnací agregát je použit osvědčený italský jednoválec Minarelli uložený pevně v rámu. Má rozvod pístem a jazýčkovým ventilem, laděný válec Polini, špičkový karburátor Dell'Orto MIBG 21 (19), bezdotykové zapalování Polini a je chlazen kapalinou. Disponuje přitom výkonem 9,8 kW (7kW) při 12.000/min, převodovka Minarelli je šestistupňová.
   Teleskopická přední vidlice s nastavitelným útlumem a nosníky o průměru 33 mm a má zdvih 75 mm. Jediná zadní pružící a tlumící jednotka s pákovým převodem je široce seřiditelná a poskytuje zdvih kola 80 mm.
   Kotoučové brzdy s kapalinovým ovládáním mají průměr 280 mm vpředu a 180 mm vzadu a dvoupístkové třmeny (vpředu lze mít čtyřpístkový).
   Nádrž paliva o objemu 2 litry je k dispozici buď hliníková nebo z uhlíkatého laminátu. Ten je použit také pro rozměrnou uklidňovací komoru náporového sání s hrdlrm vysunutým z kapotáže vpravo vpřed.
   Motocykl má při rozvoru kol 1230 mm rozměry 1800 x 600 x 1000 mm a pohotovostní hmotnost 60 kg. Jeho cena je individuální podle zvolených komponentů a sortimentu náhradních dílů.

Text: Ondřej Horský   Foto: archiv Svět Motorů 39/2002