Pro nejmladší talenty
Závodní motocykl Jawa/Seiber Junior 70(50)
František Šťastný sedlal v mistrovství světa Jawu. Jeho potenciální následnící mohou také.
Ale zatím jen v juniorském mistrovství republiky.
Prametry závodního motocyklu jsou s civilním naprosto nesrovnatelné. Jakkoli to zní paradoxně,
je nakonec relativně snazší postavit malou sérii speciálů než uspět na konkurencí přesyceném
světovém trhu se strojem velkosériovým. Značka Jawa vyráběla téměř 100.000 motocyklů ročně,
dnes paběrkuje několika stovkami. Ale ve spolupráci s touto značkou zkonstruoval a vyrobil
českokrumlovský Sieber Racing Team silniční závodní motocykl kategorie Junior. Ta je v mistrivství
republiky vypsána pro závodníky věkového rozpětí 10-16 let. Tvoří tedy důležitý mezičlánek
překlenující závodění na minibiku a na sériovém motocyklu třídy 125.
Již pouhý pohled na konstrukci potvrzuje vasokou technickou úroveň stroje. Je koncipován dnes již
klasickým způsobem, kdy motor je podvěšen ve dvojitém páteřovém rámu. Zadní kyvná vidlice je
typu Yagura, přední s robustními nosníky je teleskopická. Motor o zdvihovém objemu 70 nebo 50
cm3 je samozřejmě dvoudobý jednoválec. Kapotáž z probarveného polyesterového
laminátu je trojdílná.
Stavitelé se museli vyrovnat s technologicky značně náročnou výrobou dvou základních prvků,
složitých svařenců rámu a zadní kyvné vidlice. Ty jsou sestaveny z tažených profilů a ohýbaných
plechů z lehké slitiny. V rámu je samozřejmě integrována hlava řízení i držáky motoru a uložení
zadní vidlice. Celek je leštěný a jeho hmotnost činí jen 4950 g. Zadní vidlice je koncepčně
totožná s tím, co lze vidět na továrních speciálech renomovaných značek. Její konstrukce zaručuje
naprostou tuhost v krutu i ohybu při minimální hmotnosti (2000 g). Je také leštěná, což je
záležitostí nejen estetickou, ale především bezpečnostní, protože umožňuje snadno odhalit
případné praskliny.
Jako hnací agregát je použit osvědčený italský jednoválec Minarelli uložený pevně v rámu. Má rozvod
pístem a jazýčkovým ventilem, laděný válec Polini, špičkový karburátor Dell'Orto MIBG 21 (19),
bezdotykové zapalování Polini a je chlazen kapalinou. Disponuje přitom výkonem 9,8 kW (7kW) při
12.000/min, převodovka Minarelli je šestistupňová.
Teleskopická přední vidlice s nastavitelným útlumem a nosníky o průměru 33 mm a má zdvih 75 mm.
Jediná zadní pružící a tlumící jednotka s pákovým převodem je široce seřiditelná a poskytuje
zdvih kola 80 mm.
Kotoučové brzdy s kapalinovým ovládáním mají průměr 280 mm vpředu a 180 mm vzadu a dvoupístkové
třmeny (vpředu lze mít čtyřpístkový).
Nádrž paliva o objemu 2 litry je k dispozici buď hliníková nebo z uhlíkatého laminátu. Ten je
použit také pro rozměrnou uklidňovací komoru náporového sání s hrdlrm vysunutým z kapotáže
vpravo vpřed.
Motocykl má při rozvoru kol 1230 mm rozměry 1800 x 600 x 1000 mm a pohotovostní hmotnost 60 kg.
Jeho cena je individuální podle zvolených komponentů a sortimentu náhradních dílů.
Text: Ondřej Horský Foto: archiv |
Svět Motorů 39/2002 |
|