Podívejme se na český motocykl, který se objevil na startu 77. ročníku
Šestidenní. Není jím nic jiného než čtyřtaktní Praga ED 610, se kterou jeli jezdci
Roman Skalka a Filip Klouda.
Nejdříve opět letmo zabrousíme do novodobé historie. V listopadu roku 1996 byla v Pragovce
zřízena divize moto a začal vývoj čtyřtaktních motocyklů pro motokros a enduro. Priorita
byla dána větším objemům, tedy 400 a 600 ccm. Asi za rok byly prototypy motocyklů
představeny na výstavě Autotec v Brně. S jízdními zkouškami a výrobou se začalo následně
a vše trvalo do konce roku 1999. Od začátku roku 2000 se vyrábí motocykl pro motokros
Praga CD 610, závodní enduro Praga ED 610 a enduro Praga ED 400. Za zmínku stojí také
motocykl Praga ED 250. Motorka je samozřejmě homologovaná a vyrábí se od roku 1998.
Dvoudobé endurko je určeno pro běžné spotřebitele.
Nyní již konkrétně k Pragovce ED 610, se kterou se jela Šestidenní. Pohonná jednotka
je usazena v chrommmolybdenovém trubkovém rámu a na zadní duralové kyvné vidlici pracuje
pružící a tlumící jednotka White power. Klasické přední teleskopická vidlice pak nese
značku Paioli - Blue steel. S podvozkem byli jezdci spokojeni bez výhrad. Oproti
sériovým strojům se upravovala pouze výška sedla a řidítek pro Filipa Kloudu. S ohledem
na plynulejší záběr agregátu byla v motoru namontována jiná vačka a v převodovce
zase pracoval pomalejší první rychlostní stupeň.
"Motor je plně konkurence schopný, zbývá dotáhnout jen několik maličkostí, jako je
například přístup ke svíčce nebo větší ochrana vzduchového filtru. S životností také
nejsou problémy a je na úrovni konkurence. Tlumení jsme použili zcela sériové a nebylo
na něm potřeba nic měnit. Ve spolupráci s Paioli byla vyvinuta přední vidlice přímo
pro tento motocykl a tak vyhovuje zcela bez výhrad. V pneumatikách jsou místo duší
použity výplně tzv. "mussy" značky Pirelli, které na jednu stranu zabraňují defektu,
ale zároveň jezdcům bohužel znepříjemňují přezouvání pneumatiky při časových
kontrolách. Na přístrojové desce měli kluci zabudován digitální multifunkční
tachometr a na řidítkách kryty rukou." Informace poskytl pan Luboš Hamouz,
vedoucí divize moto holdingu Praga.
Text: Zdeněk (zdenek@bikes.cz) | ČMN 1. listopad 2002 |
Technické údaje | |
---|---|
Praga ED 610 | |
motor | čtyřdobý, kapalinou chlazený jednoválec OHC (4), vybaven vyvažovacím hřídelem |
objem | 599 ccm |
vrtání/zdvih | 95/86 mm |
výkon | 55 k (6500 ot/min) |
točivý moment | 60 Nm |
kompresní poměr | 10,2:1 |
karburátor | Mikuni dif. 40 mm |
startér | nožní |
převodovka | pětistupňová |
rozor | 1495 mm |
brzdy | kotoučové obojí Brembo vpředu 260 mm vzadu 220 mm |
pneumatiky | Mitas se vzorkem enduro FIM |
přední kolo | 21" |
zadní kolo | 18" |
hliníková nádrž | 8,5 l |
suchá hmotnost | 118 kg |
cena továrního speciálu i s úpravami | 250.000 Kč |