logo Praga Šest dní v sedle

   Podívejme se na český motocykl, který se objevil na startu 77. ročníku Šestidenní. Není jím nic jiného než čtyřtaktní Praga ED 610, se kterou jeli jezdci Roman Skalka a Filip Klouda.

   Nejdříve opět letmo zabrousíme do novodobé historie. V listopadu roku 1996 byla v Pragovce zřízena divize moto a začal vývoj čtyřtaktních motocyklů pro motokros a enduro. Priorita byla dána větším objemům, tedy 400 a 600 ccm. Asi za rok byly prototypy motocyklů představeny na výstavě Autotec v Brně. S jízdními zkouškami a výrobou se začalo následně a vše trvalo do konce roku 1999. Od začátku roku 2000 se vyrábí motocykl pro motokros Praga CD 610, závodní enduro Praga ED 610 a enduro Praga ED 400. Za zmínku stojí také motocykl Praga ED 250. Motorka je samozřejmě homologovaná a vyrábí se od roku 1998. Dvoudobé endurko je určeno pro běžné spotřebitele.
   Nyní již konkrétně k Pragovce ED 610, se kterou se jela Šestidenní. Pohonná jednotka je usazena v chrommmolybdenovém trubkovém rámu a na zadní duralové kyvné vidlici pracuje pružící a tlumící jednotka White power. Klasické přední teleskopická vidlice pak nese značku Paioli - Blue steel. S podvozkem byli jezdci spokojeni bez výhrad. Oproti sériovým strojům se upravovala pouze výška sedla a řidítek pro Filipa Kloudu. S ohledem na plynulejší záběr agregátu byla v motoru namontována jiná vačka a v převodovce zase pracoval pomalejší první rychlostní stupeň.
   "Motor je plně konkurence schopný, zbývá dotáhnout jen několik maličkostí, jako je například přístup ke svíčce nebo větší ochrana vzduchového filtru. S životností také nejsou problémy a je na úrovni konkurence. Tlumení jsme použili zcela sériové a nebylo na něm potřeba nic měnit. Ve spolupráci s Paioli byla vyvinuta přední vidlice přímo pro tento motocykl a tak vyhovuje zcela bez výhrad. V pneumatikách jsou místo duší použity výplně tzv. "mussy" značky Pirelli, které na jednu stranu zabraňují defektu, ale zároveň jezdcům bohužel znepříjemňují přezouvání pneumatiky při časových kontrolách. Na přístrojové desce měli kluci zabudován digitální multifunkční tachometr a na řidítkách kryty rukou." Informace poskytl pan Luboš Hamouz, vedoucí divize moto holdingu Praga.

Text: Zdeněk (zdenek@bikes.cz) ČMN 1. listopad 2002

Technické údaje
Praga ED 610
motor čtyřdobý, kapalinou
chlazený jednoválec OHC (4), vybaven
vyvažovacím hřídelem
objem 599 ccm
vrtání/zdvih 95/86 mm
výkon 55 k (6500 ot/min)
točivý moment 60 Nm
kompresní poměr 10,2:1
karburátor Mikuni dif. 40 mm
startér nožní
převodovka pětistupňová
rozor 1495 mm
brzdy kotoučové obojí Brembo
vpředu 260 mm
vzadu 220 mm
pneumatiky Mitas se vzorkem enduro FIM
přední kolo 21"
zadní kolo 18"
hliníková nádrž 8,5 l
suchá hmotnost 118 kg
cena továrního speciálu
i s úpravami
250.000 Kč