Stopětadvacet českých
Přes dvacet roků nebyl v silničních závodech vidět český motor, natož celý motocykl. Letošní rok
tuto pro Čechy smutnou skutečnost změní. Žádné dědictví naší slavné motocyklové historie ovšem takový
projekt nenakreslí, nepostaví ani nezaplatí. Za vším jsou lidé a nesmrtelné otázky: Proč? Jak?
Upřímně přiznáno, brali jsme první telefonické ohlášení o chystaném představení nového českého závodního
motoru trochu jako silvestrovský vtípek. Byl totiž konec prosince a takové telefonáty nemáte v každém
týdnu dvakrát ...
Už to, že jste na této dvoustraně, znamená, že to ten člověk na fotografii, Miroslav Felgr, myslí
naprosto vážně. Jinak by asi nemohl dát dohromady malý tým českých odborníků, který pod hlavičkou Moto
FGR v areálu ústeckoorlické firmy FPOS pana Felgera a za ohromné finanční prostředky plynoucí z její
prosperity vyprojektoval, vyrobil a zkouší prototyp závodního jednoválce 125 cm3.
Jak?
"Od okamžiku, kdy jsme si tady s panem Folgerem řekli, že si konečně uděláme TEN motor, do dnešního
zveřejnění uplynulo osmnáct měsíců," říká v rozhovoru hlavní konstruktér projektu FGR Oldřich Kreuz.
Z jeho hlavy a ruky vyšel nejeden sportovní motor strakonické "čízy" a v současné době je také podepsán
pod jiným novým českým motocyklem, který vám snad budeme moci představit později.
Miroslav Felgr žije motocyklovými závody a přesnou strojařinou celý život. Zkušenosti se stavbou
závodních strojů už má, ale jeho snem, který v této stopětadvacítce došel částečného naplnění, bylo
postavit konkurenceschopný motocykl. Po rozhodnutí o kategorii následoval průzkum, který ukázal, že
nejrozšířenějším strojem českého i evropského mistrovství stopětadvacítek je Honda 125RS. Jednoválec
FGR je tedy postaven tak, že jej lze bez úprav zabudovat do tohoto podvozku.
"...jenže nemůžete někomu, kdo jezdí Hondu, jen tak říct - vyhoď starý motor i s laděným válcem a
výfukem za desetitisíce a zkus ten náš," dotýká se Oldřich Kreuz tématu záměnných dílů. A tak lze
pro motor FGR použít píst i válec Honda, kompletní zapalovací soustavu, sací "klapky" i karburátor
Keihin. Tím ale podobnost končí. Tam, kde byla Honda nucena ustoupit kompromisům ekonomických anebo
technologických požadavků sériové výroby, hledá Felgrův tým místo na předjíždění. Motor FGR, i když
by jej potkalo to štěstí a byl o něj zájem, bude vždy kusovou výrobou s přepečlivým zpracováním.
Na rozdíl od Hondy je například celá vyjímatelná kazetová převodovka namísto kluzně uložena ve
valivých jehlových ložiskách, přičemž ji lze vymontovat celou i s vidličkami a řadícím bubínkem,
což také není běžné. Pro zajištění dostatečné tepelné stability motoru je jeho kliková skříň chlazena
kapalinou společně s válcem a hlavou. Klikový mechanismus je lisovaný a především při poruše opravitelný
běžnými postupy.
O pečlivém zpracování motoru FGR 125, jehož kmotrem je úspěšný závodník Bohumil Staša, svědčí přesné
lícování všech hran odlitků z hliníkové slitiny a elektronu a také povrchová úprava všech vnitřních dílů.
Proč?
Motor FGR je na videozáznamu zkoušek umístěn v podvozku závodní Hondy. V této sestavě se také ukáže
veřejnosti v seriálu závodů MČR 2003, kde jej nejspíše pojede jezdec Michal Filla. Tým lidí kolem
pana Felgra se nijak netají mnohem většími ambicemi, ovšem přebujelým sebevědomím napumpovaných projektů
jsme zažili už celou řadu. Lidé kolem motoru FGR jsou spíše realisté, když tvrdí, že je mnohem lepší
pro začátek uspět v MČR než riskovat potíže v "Evropě". Na příští rok také plánují dokončení vývoje
vlastního českého podvozku FGR, čímž by měl být nový český závodní motocykl kompletní.
Do zahájení silničních závodů zbývá několik týdnů. A za pár měsíců budeme vědět víc - jestli tahle
česká pohádka bude mít šťastný konec. Držme jí palce.
text: Pavel Suchý, foto: Jan Dvořáček |
Supermoto 3/2003 |