Svět koloběžek
Jak vypadá náš trh?
S akumulátory poháněných koloběžek, které se v České republice objevily na trhu nemá zatím žádná schválení
pro provoz na pozemních komunikacích. Brzy se na našem trhu patrně objeví i některé z elektrických vozítek,
která jsou v evropských státech provozována, mají tedy EU homologaci podle směrnice EU 2002/24. Tyto předpisy
legislativa České republiky akceptuje, a proto je takové vozidlo bez dalších zkoušek připuštěno do provozu na
veřejných komunikacích v ČR.
V případě zmíněných jednostopých vozítek ale proto, že se nejedná o dodatečně motorizované vozidlo, které by
bylo možné podle přílohy 13 vyhlášky 341/2002 zařadit mezi jízdní kola, nýbrž o vozidlo konstruované pro
motorový pohon, budou tato vozítka zařazena mezi mopedy, což přináší povinnosti řidičského průkazu, schválené
přilby pro motocyklisty, sjednaného povinného ručení, a to i přes maximální rychlost pouhých 18 km/h a udávaný
dojezd 30 kilometrů.
Malí dovozci koloběžek vybavených většinou elektrickým, vyjímečně spalovacím motorem, často prodávají
neschválené výrobky od asijských výrobců za lákavou cenu s tím, že kde to budete používat je vaše věc. Ani
se zákonnou dvouletou garancí si někdy hlavu nelámou. S takovým samohybem pak opravdu můžete jezdit jen po
vlastním dvorku - na silnici nesmíte a v parcích a po chodníku se mohou pohybovat jen dětská vozidla s
maximální rychlostí 6km/h.
Z produktů největších světových výrobců koloběžek vybavených spalovacím motorem jsou nejznámější americké
koloběžky Go-Ped a koloběžky Blatino, výrobky české firmy Blata. Jako se už řadu let exportují české koloběžky
do U.S.A., objevily se i americké koloběžky na českém trhu. Jsou poněkud odlišné provedením: české mají jeden
typ motoru, vybavený automatickou odstředivou spojkou a volnoběžkou, vyvinutý speciálně pro pohon těchto
vozidel a k tomu dvě možnosti délky podvozku. Americké koloběžky disponují několika odlišnými podvozky a
různými motory, původem z malé zahradní mechanizace. Koloběžky Go-Ped byly původně nabízeny dodavatelům jachet
a malých osobních letadel jako alternativa pro pozemní dopravu. Dnes jsou tyto motorové koloběžky, zejména
jejich sportovní odvozeniny, oblíbeny mezi vyznavači free style a extrémních sportů.
Koloběžky Blatino vznikly ve své původní nemotorové verzi jako sportovní nářadí, zejména pro rychlé sjezdy.
Proto také silné šasi, hned zpočátku vybavené kotoučovými brzdami, nabízelo možnost motorizace, což byl pro
světově známého výrobce minimotocyklů logický krok. Spolu s montáží motoru a změnou kapotáže splnila koloběžka
Blatino s pomocným motorem technické i zákonné požadavky pro zařazení do základního druhu ostatní vozidla
(nemotorová) a skupiny jízdní kola. Koloběžky Blatino s pomocným motorem o obsahu 27 ccm a výkonem redukovaným
na 1 kW (pro export např. do U.S.A. se vyrábí výkonnější verze) jsou dosudjediným typem motorizované
koloběžky, která obdržela kladné stanovisko Ministerstva dopravy pro provoz na pozemních komunikacích v ČR.
Jejich oficiální prodej v ČR má být zahájen ještě před koncem léta a Svět motorek vás bude podrobně informovat
- novinky máme přímo od pramene a připravujeme test. Informace o prodeji na tel. 603 206 015.
(pozn: Neúplný článek, vynechána historie a legislativa motorových koloběžek. Bert)
text a foto: Honza Čechman |
Svět motorek 8/2003 |