logo Blata Svět koloběžek
Jak vypadá náš trh?

   S akumulátory poháněných koloběžek, které se v České republice objevily na trhu nemá zatím žádná schválení pro provoz na pozemních komunikacích. Brzy se na našem trhu patrně objeví i některé z elektrických vozítek, která jsou v evropských státech provozována, mají tedy EU homologaci podle směrnice EU 2002/24. Tyto předpisy legislativa České republiky akceptuje, a proto je takové vozidlo bez dalších zkoušek připuštěno do provozu na veřejných komunikacích v ČR.
   V případě zmíněných jednostopých vozítek ale proto, že se nejedná o dodatečně motorizované vozidlo, které by bylo možné podle přílohy 13 vyhlášky 341/2002 zařadit mezi jízdní kola, nýbrž o vozidlo konstruované pro motorový pohon, budou tato vozítka zařazena mezi mopedy, což přináší povinnosti řidičského průkazu, schválené přilby pro motocyklisty, sjednaného povinného ručení, a to i přes maximální rychlost pouhých 18 km/h a udávaný dojezd 30 kilometrů.
   Malí dovozci koloběžek vybavených většinou elektrickým, vyjímečně spalovacím motorem, často prodávají neschválené výrobky od asijských výrobců za lákavou cenu s tím, že kde to budete používat je vaše věc. Ani se zákonnou dvouletou garancí si někdy hlavu nelámou. S takovým samohybem pak opravdu můžete jezdit jen po vlastním dvorku - na silnici nesmíte a v parcích a po chodníku se mohou pohybovat jen dětská vozidla s maximální rychlostí 6km/h.
   Z produktů největších světových výrobců koloběžek vybavených spalovacím motorem jsou nejznámější americké koloběžky Go-Ped a koloběžky Blatino, výrobky české firmy Blata. Jako se už řadu let exportují české koloběžky do U.S.A., objevily se i americké koloběžky na českém trhu. Jsou poněkud odlišné provedením: české mají jeden typ motoru, vybavený automatickou odstředivou spojkou a volnoběžkou, vyvinutý speciálně pro pohon těchto vozidel a k tomu dvě možnosti délky podvozku. Americké koloběžky disponují několika odlišnými podvozky a různými motory, původem z malé zahradní mechanizace. Koloběžky Go-Ped byly původně nabízeny dodavatelům jachet a malých osobních letadel jako alternativa pro pozemní dopravu. Dnes jsou tyto motorové koloběžky, zejména jejich sportovní odvozeniny, oblíbeny mezi vyznavači free style a extrémních sportů.
   Koloběžky Blatino vznikly ve své původní nemotorové verzi jako sportovní nářadí, zejména pro rychlé sjezdy. Proto také silné šasi, hned zpočátku vybavené kotoučovými brzdami, nabízelo možnost motorizace, což byl pro světově známého výrobce minimotocyklů logický krok. Spolu s montáží motoru a změnou kapotáže splnila koloběžka Blatino s pomocným motorem technické i zákonné požadavky pro zařazení do základního druhu ostatní vozidla (nemotorová) a skupiny jízdní kola. Koloběžky Blatino s pomocným motorem o obsahu 27 ccm a výkonem redukovaným na 1 kW (pro export např. do U.S.A. se vyrábí výkonnější verze) jsou dosudjediným typem motorizované koloběžky, která obdržela kladné stanovisko Ministerstva dopravy pro provoz na pozemních komunikacích v ČR. Jejich oficiální prodej v ČR má být zahájen ještě před koncem léta a Svět motorek vás bude podrobně informovat - novinky máme přímo od pramene a připravujeme test. Informace o prodeji na tel. 603 206 015.

(pozn: Neúplný článek, vynechána historie a legislativa motorových koloběžek. Bert)

text a foto: Honza Čechman Svět motorek 8/2003

Jedna z koloběžek s elektrickým pohonem. Také na elektromotor, tady se už designér z Asie víc snažil.
Mohutnější model Go-Ped má také letmo zavěšená, ale už bantamová kola a kotoučové brzdy. Na přání je dodáván se sedátkem. Skládací koloběžky Blatino mají moderní design, bantamová kola, kotoučové brzdy, osvětlení a na přání i nosič.
Go-Ped v základním provedení Sport má kola z plastu obutá pneumatikami z plné gumy, jednu čelisťovou brzdu a motor ve stálém záběru třecím válečkem na zadní kolo. Koloběžky Blatino jsou sériově vybaveny odpruženým sedlem, které zvyšuje bezpečnost a komfort jízdy.