 Tradice nezemřela
   Tradice nezemřela 
      Slavná motocyklová tradice ještě v Česku nezemřela. Čeští konstruktéři opět předvedli,  dokážou dělat zázraky. V neuvěřitelně krátké době a takřka na koleně přivedli na svět  malý motocykl, který může konkurovat světovým značkám.  
     Vodňany? Domácí motocyklový průmysl překvapil. Během deseti měsíců vyvinul a připravil  do výroby malé jednostopé vozidlo moderní koncepce. Největším překvapením však je, že  nový motocykl nenese tradiční českou značku Jawa nebo ČZ, ale skrývá se za ním výrobce  balící techniky Mašek.
      Vodňany? Domácí motocyklový průmysl překvapil. Během deseti měsíců vyvinul a připravil  do výroby malé jednostopé vozidlo moderní koncepce. Největším překvapením však je, že  nový motocykl nenese tradiční českou značku Jawa nebo ČZ, ale skrývá se za ním výrobce  balící techniky Mašek.
    Autory malé motorky s názvem Vision jsou vodňanští konstruktéři František Zronek a  Miroslav Panský. Bývalí zaměstnanci společnosti Motor Jikov odmítli přejít do týnecké  Jawy poté, co tam byla z Vodňan převedena motocyklová divize Dandy. Rozhodli se, že zkusí  podnikat s vlastním výrobkem.
    "Vybrali jsme si moped. Je to cenově dostupný stroj, který oslovuje všechny generace  motocyklistů. A na trhu takový domácí výrobek chyběl," řekl včera Zronek. Pro myšlenku  dokázali získat i vhodného sponzora, vlašimskou firmu Mašek balící stroje.
   "Začali jsme před rokem v lednu s čistým stolem a rýsovacím prknem připravovat první  funkční vzorek. V červenci se už rozběhla výroba prototypové řady. První seznámení  veřejnosti s motocyklem se uskutečnilo koncem léta na výstavě Země Živitelka v Českých  Budějovicích," sdělil Zronek.
      "Začali jsme před rokem v lednu s čistým stolem a rýsovacím prknem připravovat první  funkční vzorek. V červenci se už rozběhla výroba prototypové řady. První seznámení  veřejnosti s motocyklem se uskutečnilo koncem léta na výstavě Země Živitelka v Českých  Budějovicích," sdělil Zronek.
    Při vývoji a přípravě výroby jednostopého vozidla, které dostalo jméno Vision MV 01,  padly mnohé rekordy, co se týká času a vynaložených nákladů. Důležitý však byl hlavně  výsledek. "Obrovský zájem lidí na Zemi Živitelce nás přesvědčil, že jsme volili správně,"  uvedl Panský.
    "Konstrukční problémy jsme řešili za pochodu. Nikdo nám nediktoval, jakým směrem máme  postupovat, ani jaké díly máme použít," řekl Zronek. "A hlavně neexistovalo žádné   papírování jako ve velké továrně," konstatoval Panský.
    Společnost Mašek, divize Moto, nyní vyrábí 50 motocyklů měsíčně s tím, že produkci lze  až o polovinu zvýšit. Bude to asi potřeba, protože vedle 42 českých prodejců o motorku  projevil zájem i slovenský trh. Jeden stroj už odcestoval ke zkouškám do Mexika.   Obchodní kontakty se vytvářejí i ve všech evropských zemích. "Přednost však budou mít  čeští a slovenští motoristé," slíbil Zronek. 
  
| text a foto: Pavel Kačer | Motocykl 4/2001 | 
