logo Jawa Travel s vačkou v hlavě

Jawa 125 Travel    Převratné novinky nejsou už léta doménou naší domácí Jawy. O to více musíme s potěšením z její existence přijímat i nepatrnou modernizaci. Výměna motoru za novou generaci je už proto považována za výrazný posun, takže vám přinášíme krátký test JAWY 125 TRAVEL modelového ročníku 2002, navíc v zajímavém provedení pro autoškoly. Řídit motocykl ze zadní části sedla je nevšední zážitek

   Jawa 125 Travel se narodila se čtyřdobým motorem s rozvodem OHV, jehož výkon byl skromných 9,5 k při 8700 otáčkách za minutu. Jednoválec, který posloužil i k pohonu malého chopperu z Týnce, pochází z licenčbí výroby Hondy CB125 tchajwanskou továrnou CPI.
   Když se pod křídla Jawy dostala výroba vodňanských motocyklů Dandy, přišla do nabídky týneckých i jihočeská stopětadvacítka, jejíž pohon obstarával jednoválec stejného původu, ovšem modernější konstrukce s rozvodem OHC. Bylo jen otázkou času, kdy se stejné výkonnější motory objeví i ve stávajících modelech Jawy. Ten okamžik je od letošního roku zde a vřechny tři čtyřdobé stopětadvacítky z Týnce nad Sázavou už mají ventilový rozvod s vačkovým hřídelem v hlavě válce.
   Nový motor má pochopitelně lepší výkonové parametry. jeho výkon narostl o více než 3k, což je u tak malé kubatury značný rozdíl, který posouvá vzhůru cestovní i nejvyšší rychlost. Přestože šasi Travelu připomíná z velké části základní řadu tradičních týneckých třistapadesátek typu 640, vyráběných od začátku devadesátých let, jeho rám je odlišný, lehčí a jednodušší. Díky použití palivové nádrže a plastů, včetně sedla z velkých týneckých motocyklů, působí tato čtyřdobá stopětadvacítka dospělým dojmem, kterého nedosahují ani mnohé motocykly zvučnějších značek.
   Je naprosto zřejmé, že jedním z argumentů, jimiž chtěla být Jawa pro zákazníky zajímavá, je cena. Ne náhodou proto naše zvídavé pohledy patří partiím, kde se dají prostředky ušetřit. Kvalitou zpracování některých prvků, například plastových odlitků, a použitím zastaralých ovladačů a dostupnějších tuzemských nebo skladových dílů (zrcátka, koncová svítilna apod.) se Jawa Travel 125 pohybuje pod "západním" standardem, ale s tím jsou zákazníci nejspíše smířeni, jelikož nové Jawy jsou na silnicích stále k vidění. Silnou stránkou týnecké stopětadvacítky je určitě vyzrálý čtyřdobý motor s elektrickým spouštěčem a pěti rychlostními stupni v převodovce, který vyniká dobrým točivým momentem.
Technické údaje
motor
typčtyřdobý
vzduchem chlazený
čtyřdobý jednoválec
rozvod, ventilů na válecOHC, 2
zvihový objem124 cm3
vrtání x zdvih56,5 x 49,5 mm
výkon12,8 k (9,4 kW)/8200 1/min
točivý moment9,2 Nm/7500 1/min
kompresní poměr9:1
plnění motorukarburátor s válcovým
šoupátkem
mazánítlakové oběžné
zapalováníelektronické
spouštěníelektrické
převody
spojkavícelamelová v oleji
převodovkapětistupňová
primární převodozubenými koly
sekundární převodřetězem
podvozek
rámuzavřený trubkový z oceli
přední odpruženíteleskopická vidlice
zdvih 155 mm
zadní odpruženíkyvná vidlice, pár
jednotek s nastavitelným
předpětím, zdvih kola 105 mm
přední brzdakotouč 265 mm,
dvoupístkový třmen
zadní brzda160 mm buben
přední pneumatika3,00 x 18
zadní pneumatika3,50 x 16
rozměry a hmotnosti
výška sedla800 mm
palivová nádrž17 l
hmotnost s palivem124 kg
cena72.500 Kč
   Jelikož jsem se už zmínil o využití některých dílů větších motocyklů Jawy, přijde mi pochopitelný i podobný posaz na stroji. Jezdec i spolujezdec mají na poměry třídy k dispozici velký prostor. Za jízdy přichází tradiční potíž týneckých motocyklů, a tou jsou vibrace, které se z motoru přenášejí na stupačky. Ty jsou v silentblocích přišroubovány přímo na motorový blok. Vibrace se dostavují až s vyššími otáčkami jednoválcového motoru, nejsou takového charakteru jako chvění dvoudobých dvouválců značky a spíše si na ně zvyknete, ovšem myslím si, že to úplně vpořádku není a chtělo by to trochu další péče. Tím spíše, že k získání výkonu otáčky potřebujete. V nízkých otáčkách ale jednoválec pracuje také pravidelně a neprotestuje proti loudavému tempu. Nečekejte ovšem zázraky, ty v této kubatuře při čtyřdobém provedení neumí žádný výrobce, a tak je akcelerace motocyklu jen vlažná. Odměnou je dobré zpřevodování, které Travelu dovoluje bez spolujezdce "vyběhnout" sedmdesátkou i dlouhá stoupání na nejvyšší převod.
   Pochvalu si zaslouží bezpochyby brzdy, i když na nich na první pohled není nic nového. Zadní bubnová už by mohla odvyprávět předlouhou historii a přední jednokotoučová také ještě zažila velké socialistické výrobní série Jawy. Tato už má ale plovoucí chlazený kotouč a zřejmě byla i nějaká práce odvedena na směsi obložení, protože její účinek i dávkovatelnost si v ničem nezadá s mnohem dražší konkurencí. Je to pochopitelně i tím, že tato brzdová soustava je dimensovaná na třiadvacetikoňovou třistapadesátku, která váží přibližně o 25 kilogramů více než Travel 125.
Přístup pod sedlo je zajištěn poněkud rozvyklaným zámečkem, výrobní tolerance dělají divy, a tak i zamčené sedlo není pevně na svém místě. Na druhou stranu tento nešvar není bolestí jenom našeho výrobce. Pod sedlem je přístup k elektroinstalaci (akumulátor je pod levým bočním plastem) a v zadní části je dostatečný prostor pro nářadí, lékárnu a jiné drobnosti. Nechybí ani (opět tradiční) hustilka pneumatik!
Jawa 125 Travel       Zadní odpružení je nastavitelné v předpětí do tří poloh. Celkově je odpérování motocyklu podařené, ani měkké a vzhledem k nízké hmotnosti ani příliš tuhé.
   Přístroje tvoří trojlístek kruhového analogového otáčkoměru, rychloměru a kontrolkové jednotky. Zapalování je jištěno patentovým klíčem a táhlo sytiče je prakticky vyvedeno do středu hlavového složení rámu.
   Vlastnosti řízení Travelu byly v našem případě ovlivněny přestavbou pro autoškoly, kterou jsme si sami vyžádali k prohlédnutí. Přesto byly dobré. Jen táhla druhého řízení působí jako tlumič řízení, takže stroj měl vynikající stabilitu, ale zhoršenou ovladatelnost v nízkých rychlostech.
   Horší to bylo s dílenským zpracvováním samotné přestavby, která sice určitě zohledňuje finanční situaci mnohých autoškol, nicméně neuznává principy jakési řemeslné hrdosti. Zdvojené řízení s kulovými čepy, táhly a dvojími brzdami i spojkou splňuje veškeré předpisy platné pro tyto přestavby a je vyráběno jiným výrobcem, než samotný motocykl.
   Jawa travel 125 je poměrně moderní stroj za odpovídající peníze. 73.000 Kč není málo a vzhledem ke kategorii je posouzení spíše na rodičích zájemců, ale mně osobně by v šestnácti takový "čtyřtakt" připravil hodně radosti.

Pavel Suchý, foto Jan Dvořáček SUPERMOTO 7/2002

Jawa 125 Travel Jawa 125 Travel