Převratné novinky nejsou už léta doménou naší domácí Jawy. O to více musíme s potěšením
z její existence přijímat i nepatrnou modernizaci. Výměna motoru za novou generaci je už proto
považována za výrazný posun, takže vám přinášíme krátký test JAWY 125 TRAVEL modelového ročníku
2002, navíc v zajímavém provedení pro autoškoly. Řídit motocykl ze zadní části sedla je
nevšední zážitek
Jawa 125 Travel se narodila se čtyřdobým motorem s rozvodem OHV, jehož výkon byl skromných 9,5 k
při 8700 otáčkách za minutu. Jednoválec, který posloužil i k pohonu malého chopperu z Týnce,
pochází z licenčbí výroby Hondy CB125 tchajwanskou továrnou CPI.
Když se pod křídla Jawy dostala výroba vodňanských motocyklů Dandy, přišla do nabídky týneckých
i jihočeská stopětadvacítka, jejíž pohon obstarával jednoválec stejného původu, ovšem modernější
konstrukce s rozvodem OHC. Bylo jen otázkou času, kdy se stejné výkonnější motory objeví i ve
stávajících modelech Jawy. Ten okamžik je od letošního roku zde a vřechny tři čtyřdobé
stopětadvacítky z Týnce nad Sázavou už mají ventilový rozvod s vačkovým hřídelem v hlavě válce.
Nový motor má pochopitelně lepší výkonové parametry. jeho výkon narostl o více než 3k, což je u
tak malé kubatury značný rozdíl, který posouvá vzhůru cestovní i nejvyšší rychlost. Přestože
šasi Travelu připomíná z velké části základní řadu tradičních týneckých třistapadesátek typu 640,
vyráběných od začátku devadesátých let, jeho rám je odlišný, lehčí a jednodušší. Díky použití
palivové nádrže a plastů, včetně sedla z velkých týneckých motocyklů, působí tato čtyřdobá
stopětadvacítka dospělým dojmem, kterého nedosahují ani mnohé motocykly zvučnějších značek.
Je naprosto zřejmé, že jedním z argumentů, jimiž chtěla být Jawa pro zákazníky zajímavá, je cena.
Ne náhodou proto naše zvídavé pohledy patří partiím, kde se dají prostředky ušetřit. Kvalitou
zpracování některých prvků, například plastových odlitků, a použitím zastaralých ovladačů a
dostupnějších tuzemských nebo skladových dílů (zrcátka, koncová svítilna apod.) se Jawa Travel
125 pohybuje pod "západním" standardem, ale s tím jsou zákazníci nejspíše smířeni, jelikož nové
Jawy jsou na silnicích stále k vidění. Silnou stránkou týnecké stopětadvacítky je určitě vyzrálý
čtyřdobý motor s elektrickým spouštěčem a pěti rychlostními stupni v převodovce, který vyniká
dobrým točivým momentem.
Technické údaje |
motor |
typ | čtyřdobý vzduchem chlazený čtyřdobý jednoválec |
rozvod, ventilů na válec | OHC, 2 |
zvihový objem | 124 cm3 |
vrtání x zdvih | 56,5 x 49,5 mm |
výkon | 12,8 k (9,4 kW)/8200 1/min |
točivý moment | 9,2 Nm/7500 1/min |
kompresní poměr | 9:1 |
plnění motoru | karburátor s válcovým šoupátkem |
mazání | tlakové oběžné |
zapalování | elektronické |
spouštění | elektrické |
převody |
spojka | vícelamelová v oleji |
převodovka | pětistupňová |
primární převod | ozubenými koly |
sekundární převod | řetězem |
podvozek |
rám | uzavřený trubkový z oceli |
přední odpružení | teleskopická vidlice zdvih 155 mm |
zadní odpružení | kyvná vidlice, pár jednotek s nastavitelným
předpětím, zdvih kola 105 mm |
přední brzda | kotouč 265 mm, dvoupístkový třmen |
zadní brzda | 160 mm buben |
přední pneumatika | 3,00 x 18 |
zadní pneumatika | 3,50 x 16 |
rozměry a hmotnosti |
výška sedla | 800 mm |
palivová nádrž | 17 l |
hmotnost s palivem | 124 kg |
cena | 72.500 Kč |
Jelikož jsem se už zmínil o využití některých dílů větších motocyklů Jawy, přijde mi pochopitelný
i podobný posaz na stroji. Jezdec i spolujezdec mají na poměry třídy k dispozici velký prostor.
Za jízdy přichází tradiční potíž týneckých motocyklů, a tou jsou vibrace, které se z motoru
přenášejí na stupačky. Ty jsou v silentblocích přišroubovány přímo na motorový blok. Vibrace se
dostavují až s vyššími otáčkami jednoválcového motoru, nejsou takového charakteru jako chvění
dvoudobých dvouválců značky a spíše si na ně zvyknete, ovšem myslím si, že to úplně vpořádku není
a chtělo by to trochu další péče. Tím spíše, že k získání výkonu otáčky potřebujete. V nízkých
otáčkách ale jednoválec pracuje také pravidelně a neprotestuje proti loudavému tempu. Nečekejte
ovšem zázraky, ty v této kubatuře při čtyřdobém provedení neumí žádný výrobce, a tak je akcelerace
motocyklu jen vlažná. Odměnou je dobré zpřevodování, které Travelu dovoluje bez spolujezdce
"vyběhnout" sedmdesátkou i dlouhá stoupání na nejvyšší převod.
Pochvalu si zaslouží bezpochyby brzdy, i když na nich na první pohled není nic nového. Zadní bubnová
už by mohla odvyprávět předlouhou historii a přední jednokotoučová také ještě zažila velké
socialistické výrobní série Jawy. Tato už má ale plovoucí chlazený kotouč a zřejmě byla i nějaká
práce odvedena na směsi obložení, protože její účinek i dávkovatelnost si v ničem nezadá s mnohem
dražší konkurencí. Je to pochopitelně i tím, že tato brzdová soustava je dimensovaná na
třiadvacetikoňovou třistapadesátku, která váží přibližně o 25 kilogramů více než Travel 125.
Přístup pod sedlo je zajištěn poněkud rozvyklaným zámečkem, výrobní tolerance dělají divy, a tak i
zamčené sedlo není pevně na svém místě. Na druhou stranu tento nešvar není bolestí jenom našeho
výrobce. Pod sedlem je přístup k elektroinstalaci (akumulátor je pod levým bočním plastem) a v
zadní části je dostatečný prostor pro nářadí, lékárnu a jiné drobnosti. Nechybí ani (opět
tradiční) hustilka pneumatik!
Zadní odpružení je nastavitelné v předpětí do tří poloh. Celkově je odpérování motocyklu podařené,
ani měkké a vzhledem k nízké hmotnosti ani příliš tuhé.
Přístroje tvoří trojlístek kruhového analogového otáčkoměru, rychloměru a kontrolkové jednotky.
Zapalování je jištěno patentovým klíčem a táhlo sytiče je prakticky vyvedeno do středu hlavového
složení rámu.
Vlastnosti řízení Travelu byly v našem případě ovlivněny přestavbou pro autoškoly, kterou jsme
si sami vyžádali k prohlédnutí. Přesto byly dobré. Jen táhla druhého řízení působí jako tlumič
řízení, takže stroj měl vynikající stabilitu, ale zhoršenou ovladatelnost v nízkých rychlostech.
Horší to bylo s dílenským zpracvováním samotné přestavby, která sice určitě zohledňuje finanční
situaci mnohých autoškol, nicméně neuznává principy jakési řemeslné hrdosti. Zdvojené řízení s
kulovými čepy, táhly a dvojími brzdami i spojkou splňuje veškeré předpisy platné pro tyto přestavby
a je vyráběno jiným výrobcem, než samotný motocykl.
Jawa travel 125 je poměrně moderní stroj za odpovídající peníze. 73.000 Kč není málo a vzhledem ke
kategorii je posouzení spíše na rodičích zájemců, ale mně osobně by v šestnácti takový "čtyřtakt"
připravil hodně radosti.
|