|     
    
  Český sportovní motocykl alespoň řádově srovnatelný se světovou konkurencí, to už
  tu dlouho nebylo. Praga ED 250 v poněkud zcivilisované verzi měla být od března konečně
  v prodeji. My jsme ji vyzkoušeli už nyní.
 Společně s prostory přažské Technometry v Hostivaři zdědila akciová společnost Praga i 
  regály plné motocyklových motorů Jawa. Otázku co s nimi vyřešili v Pragovce z pohledu 
  motocyklových příznivců více než chválihodně. K motorům čekajicím v regálech se rozhodli 
  vyrobit motocykl. Tak začala vznikat Praga ED 250.
 Motor je těm, kdo sledují tuzemskou motocyklovou výrobu, dobře známý. Jde o poslední 
  vývojovou verzi kapalinou chlazeného dvoudobého jednoválce s pětistupňovou převodovkou
  určeného pro soutěžní Jawy. Tím byl předurčen i typ nového motocyklu. Konstrukce většiny
  současných terénních strojů je v podstatě obdobná. Uzavřený, dole pod motorem dvojitý rám
  z chrommolybdenových trubek kruhového průřezu, robustní zadní kyvná vidlice z hliníkové
  slitiny. Co se týče použitých pružících a tlumících elementů, v Pragovce sáhli opravdu k
  těm nejlepším výrobkům od specializovaných zahraničních výrobců. Přední vidlice Marzocchi
  Magnum snese nejvyšší nároky a je určena pro tvrdé sportovní použití. Zadní tlumič White 
  Power umožňuje zadnímu kolu zdvih 320 mm. Odpružení vpředu i vzadu lze seřizovat, žádným
  kompromisem nejsou ani brzdy Brembo; to všechno jsou parametry ryze sportovních endur.  Sedlo, zadní blatník, podsedlové panely a boční kryty nádrže jsou vlastní výroby, ostatní
  plastové součástky nesou značky Acerbis a UFO. V Pragovce měli snahu použít co největší
  počet součástek od tuzemských dodavatelů, ovšem nabídka české firmy na dodávku řidítek 
  byla výrazně finančně méně výhodná než ta zahraniční se značkou Domino. Trochu atypická
  je dvoudílná palivová nádrž, každá se svým uzavíracím kohoutem; když dojde benzín v jedné
  nádrži, jednoduše se otevře kohout u druhé, a víte, že vám zbývá ještě jednou tolik
  paliva. 
  Motor doznal několika drobných změn na řazení, především byl odstraněn neutrál mezi čtvrtým
  a pátým stupněm. Kromě toho bylo třeba vyměnit původní víka na obou stranách klikové
  skříně; ty teď nesou nápisy Praga. Logo Jawa ale na některých součástech motoru zůstalo.
  Motocykly pro prodejní sérii mají oddělené mazání s nádržkou oleje v trubce rámu a počítá
  se alternativně i s verzí s vyvažovacím hřídelem. Motor byl původně koncipován pouze pro
  sportovní stroj a proto nebylo jednoduché dosáhnout takových hodnot hluku a emisí, které by
  odpovídaly normám pro sériové motocykly. Proto konstruktéři použili karburátor Jikov s
  menším průměrem difuzoru a jinou tlumivku výfuku. Tím ale klesl výkon na pouhých 24 koní;
  ovšem homologační "vlk" se nažral, ale sportovně zaměřená "koza" zůstala celá. Na výměnu
  je k dispozici karburátor Bing a "otevřenější" tlumivka výfuku. Pro zájemce je připraven
  i kit, jenž zvýší konečný výkon motoru až na 40 koní při 6500 1/min. Za tyto a podobné
  změny oproti homologačnímu protokolu jsou ovšem už odpovědní majitelé motocyklu. 
  Motor se startuje nožní pákou. Během našeho testu motocykl startoval snadno a bez problémů,
  teplý i studený, a ani páčka sytiče nebyla prakticky potřeba. Ergonomie je velmi příjemná,
  přirozená a zároveň jednoznačná, ale umožňuje i změnu polohy a posun v sedle dopředu a
  dozadu, jak je potřeba při jízdě v terénu. Oproti čtyřdobým cestovním endurům umožňuje sedlo
  sahající až na nádrž sportovní posezzcela vpředu tak, aby se co nejvíce zatížilo  přední
  kolo. Stejně bezproblémová a přirozená je i jízda ve stupačkách, což je asi nejdůležitější
  pro ty, co to myslí v terénu vážně. Motor má poměrně plynulý a měkký zátah už od nižších
  otáček, ale po vytočení se zdá jakoby tupý. Je znát, že se v něm skrývá více síly, než dokáže
  nabídnout v této přidušené verzi. Brzdy jsou bezproblémové a relativně lehký motocykl dokáží
  i z maximální rychlosti zastavit na pár desítkách metrů. Odpružení celkově výborně tuhého
  podvozku je sportovně tvrdší. V době našeho testuovšem nebyly příliš vhodné podmínky; nebývalá sněhová nadílka a především
  prototypové hladké silniční pneumatiky Mitas nám nedaly příležitost, abychom podvozek a
  odpružení pořádně procvičili. Přesto lze říci, že jízdní vlastnosti v terénu a ovladatelnost
  budou hlavní devízou Pragy ED 250. Pokud jsme realisty, asi neočekáváme, že se setkáme s
  jezdcem na Pragovce na Šestidenní nebo MS v enduru, ale jako motocykl pro výkonnostní sport
  a hobby jezdce si Praga ED 250 určitě zaslouží pozornost.
  Supermoto 3/1999  
 |