logo Praga Tuzemec do terénu


Praga ED 250

   Český sportovní motocykl alespoň řádově srovnatelný se světovou konkurencí, to už tu dlouho nebylo. Praga ED 250 v poněkud zcivilisované verzi měla být od března konečně v prodeji. My jsme ji vyzkoušeli už nyní.

   Společně s prostory přažské Technometry v Hostivaři zdědila akciová společnost Praga i regály plné motocyklových motorů Jawa. Otázku co s nimi vyřešili v Pragovce z pohledu motocyklových příznivců více než chválihodně. K motorům čekajicím v regálech se rozhodli vyrobit motocykl. Tak začala vznikat Praga ED 250.
   Motor je těm, kdo sledují tuzemskou motocyklovou výrobu, dobře známý. Jde o poslední vývojovou verzi kapalinou chlazeného dvoudobého jednoválce s pětistupňovou převodovkou určeného pro soutěžní Jawy. Tím byl předurčen i typ nového motocyklu. Konstrukce většiny současných terénních strojů je v podstatě obdobná. Uzavřený, dole pod motorem dvojitý rám Sportovně tvarované sedlo je protaženo dopředu, až k víčkům dvojité nádrže. z chrommolybdenových trubek kruhového průřezu, robustní zadní kyvná vidlice z hliníkové slitiny. Co se týče použitých pružících a tlumících elementů, v Pragovce sáhli opravdu k těm nejlepším výrobkům od specializovaných zahraničních výrobců. Přední vidlice Marzocchi Magnum snese nejvyšší nároky a je určena pro tvrdé sportovní použití. Zadní tlumič White Power umožňuje zadnímu kolu zdvih 320 mm. Odpružení vpředu i vzadu lze seřizovat, žádným kompromisem nejsou ani brzdy Brembo; to všechno jsou parametry ryze sportovních endur. Prototypová pneumatika Mitas nebyla do zimních podmínek nejvhodnější. Sedlo, zadní blatník, podsedlové panely a boční kryty nádrže jsou vlastní výroby, ostatní plastové součástky nesou značky Acerbis a UFO. V Pragovce měli snahu použít co největší počet součástek od tuzemských dodavatelů, ovšem nabídka české firmy na dodávku řidítek byla výrazně finančně méně výhodná než ta zahraniční se značkou Domino. Trochu atypická je dvoudílná palivová nádrž, každá se svým uzavíracím kohoutem; když dojde benzín v jedné nádrži, jednoduše se otevře kohout u druhé, a víte, že vám zbývá ještě jednou tolik paliva.
Na víku spojky je sice nápis Praga, ale jde o mírně omlazený motor Jawa.    Motor doznal několika drobných změn na řazení, především byl odstraněn neutrál mezi čtvrtým a pátým stupněm. Kromě toho bylo třeba vyměnit původní víka na obou stranách klikové skříně; ty teď nesou nápisy Praga. Logo Jawa ale na některých součástech motoru zůstalo. Motocykly pro prodejní sérii mají oddělené mazání s nádržkou oleje v trubce rámu a počítá se alternativně i s verzí s vyvažovacím hřídelem. Motor byl původně koncipován pouze pro sportovní stroj a proto nebylo jednoduché dosáhnout takových hodnot hluku a emisí, které by odpovídaly normám pro sériové motocykly. Proto konstruktéři použili karburátor Jikov s menším průměrem difuzoru a jinou tlumivku výfuku. Tím ale klesl výkon na pouhých 24 koní; ovšem homologační "vlk" se nažral, ale sportovně zaměřená "koza" zůstala celá. Na výměnu je k dispozici karburátor Bing a "otevřenější" tlumivka výfuku. Pro zájemce je připraven i kit, jenž zvýší konečný výkon motoru až na 40 koní při 6500 1/min. Za tyto a podobné změny oproti homologačnímu protokolu jsou ovšem už odpovědní majitelé motocyklu.
Praga ED 250    Motor se startuje nožní pákou. Během našeho testu motocykl startoval snadno a bez problémů, teplý i studený, a ani páčka sytiče nebyla prakticky potřeba. Ergonomie je velmi příjemná, přirozená a zároveň jednoznačná, ale umožňuje i změnu polohy a posun v sedle dopředu a dozadu, jak je potřeba při jízdě v terénu. Oproti čtyřdobým cestovním endurům umožňuje sedlo sahající až na nádrž sportovní posezzcela vpředu tak, aby se co nejvíce zatížilo přední kolo. Stejně bezproblémová a přirozená je i jízda ve stupačkách, což je asi nejdůležitější pro ty, co to myslí v terénu vážně. Motor má poměrně plynulý a měkký zátah už od nižších otáček, ale po vytočení se zdá jakoby tupý. Je znát, že se v něm skrývá více síly, než dokáže nabídnout v této přidušené verzi. Brzdy jsou bezproblémové a relativně lehký motocykl dokáží i z maximální rychlosti zastavit na pár desítkách metrů. Odpružení celkově výborně tuhého podvozku je sportovně tvrdší.
   V době našeho testuovšem nebyly příliš vhodné podmínky; nebývalá sněhová nadílka a především prototypové hladké silniční pneumatiky Mitas nám nedaly příležitost, abychom podvozek a odpružení pořádně procvičili. Přesto lze říci, že jízdní vlastnosti v terénu a ovladatelnost budou hlavní devízou Pragy ED 250. Pokud jsme realisty, asi neočekáváme, že se setkáme s jezdcem na Pragovce na Šestidenní nebo MS v enduru, ale jako motocykl pro výkonnostní sport a hobby jezdce si Praga ED 250 určitě zaslouží pozornost.

Supermoto 3/1999


Technické údaje
motor
typkapalinou chlazený
dvoudobý jednoválec
vrtání x zdvih70 x 64 mm
zvihový objem246 cm3
největší výkon18 kW (24 k)/6100 1/min
točivý moment32 Nm/5300 1/min
zapalováníDucati CDI
karburátorJikov 30 CE nebo Bing
spouštěnínožní pákou
převody
spojkavícelamelová mokrá
převodovkapětistupňová
sekundární převodřetězem
podvozek
rámocelový uzavřený
přední odpruženíteleskopická vidlice
Marzocchi Magnum 50
zadní odpruženíduralová kyvná vidlice
s pružící a tlumící jednotkou
White Power
zdvihy kol P/Z285/320 mm
přední brzdakotoučová Brembo, 260 mm
zadní brzdakotoučová Brembo, 220 mm
přední kolo1,60 - 21
zadní kolo2,15 - 18
rozměry a hmotnosti
rozvor kol1495 mm
výška sedla940 mm
světlá výška360 mm
hmotnost118 kg
palivová nádrž8,5 l
Praga ED 250