Český sportovní motocykl alespoň řádově srovnatelný se světovou konkurencí, to už
tu dlouho nebylo. Praga ED 250 v poněkud zcivilisované verzi měla být od března konečně
v prodeji. My jsme ji vyzkoušeli už nyní.
Společně s prostory přažské Technometry v Hostivaři zdědila akciová společnost Praga i
regály plné motocyklových motorů Jawa. Otázku co s nimi vyřešili v Pragovce z pohledu
motocyklových příznivců více než chválihodně. K motorům čekajicím v regálech se rozhodli
vyrobit motocykl. Tak začala vznikat Praga ED 250.
Motor je těm, kdo sledují tuzemskou motocyklovou výrobu, dobře známý. Jde o poslední
vývojovou verzi kapalinou chlazeného dvoudobého jednoválce s pětistupňovou převodovkou
určeného pro soutěžní Jawy. Tím byl předurčen i typ nového motocyklu. Konstrukce většiny
současných terénních strojů je v podstatě obdobná. Uzavřený, dole pod motorem dvojitý rám
z chrommolybdenových trubek kruhového průřezu, robustní zadní kyvná vidlice z hliníkové
slitiny. Co se týče použitých pružících a tlumících elementů, v Pragovce sáhli opravdu k
těm nejlepším výrobkům od specializovaných zahraničních výrobců. Přední vidlice Marzocchi
Magnum snese nejvyšší nároky a je určena pro tvrdé sportovní použití. Zadní tlumič White
Power umožňuje zadnímu kolu zdvih 320 mm. Odpružení vpředu i vzadu lze seřizovat, žádným
kompromisem nejsou ani brzdy Brembo; to všechno jsou parametry ryze sportovních endur.
Sedlo, zadní blatník, podsedlové panely a boční kryty nádrže jsou vlastní výroby, ostatní
plastové součástky nesou značky Acerbis a UFO. V Pragovce měli snahu použít co největší
počet součástek od tuzemských dodavatelů, ovšem nabídka české firmy na dodávku řidítek
byla výrazně finančně méně výhodná než ta zahraniční se značkou Domino. Trochu atypická
je dvoudílná palivová nádrž, každá se svým uzavíracím kohoutem; když dojde benzín v jedné
nádrži, jednoduše se otevře kohout u druhé, a víte, že vám zbývá ještě jednou tolik
paliva.
Motor doznal několika drobných změn na řazení, především byl odstraněn neutrál mezi čtvrtým
a pátým stupněm. Kromě toho bylo třeba vyměnit původní víka na obou stranách klikové
skříně; ty teď nesou nápisy Praga. Logo Jawa ale na některých součástech motoru zůstalo.
Motocykly pro prodejní sérii mají oddělené mazání s nádržkou oleje v trubce rámu a počítá
se alternativně i s verzí s vyvažovacím hřídelem. Motor byl původně koncipován pouze pro
sportovní stroj a proto nebylo jednoduché dosáhnout takových hodnot hluku a emisí, které by
odpovídaly normám pro sériové motocykly. Proto konstruktéři použili karburátor Jikov s
menším průměrem difuzoru a jinou tlumivku výfuku. Tím ale klesl výkon na pouhých 24 koní;
ovšem homologační "vlk" se nažral, ale sportovně zaměřená "koza" zůstala celá. Na výměnu
je k dispozici karburátor Bing a "otevřenější" tlumivka výfuku. Pro zájemce je připraven
i kit, jenž zvýší konečný výkon motoru až na 40 koní při 6500 1/min. Za tyto a podobné
změny oproti homologačnímu protokolu jsou ovšem už odpovědní majitelé motocyklu.
Motor se startuje nožní pákou. Během našeho testu motocykl startoval snadno a bez problémů,
teplý i studený, a ani páčka sytiče nebyla prakticky potřeba. Ergonomie je velmi příjemná,
přirozená a zároveň jednoznačná, ale umožňuje i změnu polohy a posun v sedle dopředu a
dozadu, jak je potřeba při jízdě v terénu. Oproti čtyřdobým cestovním endurům umožňuje sedlo
sahající až na nádrž sportovní posezzcela vpředu tak, aby se co nejvíce zatížilo přední
kolo. Stejně bezproblémová a přirozená je i jízda ve stupačkách, což je asi nejdůležitější
pro ty, co to myslí v terénu vážně. Motor má poměrně plynulý a měkký zátah už od nižších
otáček, ale po vytočení se zdá jakoby tupý. Je znát, že se v něm skrývá více síly, než dokáže
nabídnout v této přidušené verzi. Brzdy jsou bezproblémové a relativně lehký motocykl dokáží
i z maximální rychlosti zastavit na pár desítkách metrů. Odpružení celkově výborně tuhého
podvozku je sportovně tvrdší.
V době našeho testuovšem nebyly příliš vhodné podmínky; nebývalá sněhová nadílka a především
prototypové hladké silniční pneumatiky Mitas nám nedaly příležitost, abychom podvozek a
odpružení pořádně procvičili. Přesto lze říci, že jízdní vlastnosti v terénu a ovladatelnost
budou hlavní devízou Pragy ED 250. Pokud jsme realisty, asi neočekáváme, že se setkáme s
jezdcem na Pragovce na Šestidenní nebo MS v enduru, ale jako motocykl pro výkonnostní sport
a hobby jezdce si Praga ED 250 určitě zaslouží pozornost.
Supermoto 3/1999
|