logo Jawa Týnecká střela
Jawa 125 Sport

Jawa 125 Sport   Už jsem si zvykl, že v tuzemských vodách se moc motorek nevyrábí. O to víc mě zaujala novinka, na kterou mi padl poprvé zrak při výstavě Motocykl. Právě na téhle motorce se potvrzuje fakt, že "malorážky" by mohly být východiskem pro týneckou Jawu.

   Motorka vychází ze známé Dandyny a liší se větším předním kolem, jinou přední kapotou nebo spíš maskou se světlem, zvednutým předním blatníkem a pneumatikami s terénním vzorkem, Jednoválcová "dváca" s vačkou v hlavě válce je licenční jednotka, která v dobách minulých poháněla Hondu CB 125. Rám vlastní konstrukce je pod motorm otevřený, což je řešení, které se ve zmíněné třídě používá také dost často. Nádrž je po vzoru ostrých endur plastová, skrytá pod plastovou kapotou s "ušima", které nahánějí vzduch na motor. Zajímavá je ocelová kyvka s výztuhou, na níž je uložen centrální tlumič, což je systém, který se v sedmdesátých a osmdesátých letech používal u ostrých krosek.

Vibracím neutečeš
   První dny testování jsem po příchodu ke stroji zažehával jednoválec pomocí elektrického startéru, ovšem pouze do doby, než jsem si vzpoměl, že jsem vlastně tělem i duší endurista a že je třeba začít využívat nakopávačky. Zaujalo mě, že motorka chytne i se zařazenou rychlostí a bez vymáčklé spojky, takže jsem s Jawou párkrát trapně poskočil. Spojka jde na rozdíl od lehkého řazení ztuha a Sport bude mít pomalejší převod než konkurence, protože líp táhne od středních otáček a s ohledem na objem se docela dobře prokousává nahoru. Na svižnější svezení je potřeba držet jednoválec pořád ve vrcholu, kde se ale do stupaček a řidítek přenáší citelná nadílka vibrací. Brzdy nedisponují nijak závratným účinkem, obě jdou ovládat ztuha, síla nic moc, ale přesto přebrzdit tvrdou gumu není problém ani pro jeden z kotoučů.

Z terénu nemá strach
   Pérování je super na rozbité asfaltky a terén, kde jsme ho nedostali ani jednou na dorazy, a to ani při menším skoku. Zadní centrál je ale utlumen až až a na hrboly nestačí reagovat, takže tvrdá terénní guma na horších silnicíxh sem tam ustřelí. Na asfaltu je Jawa ve stabilitě srovnatelná se zbytkem světa (v terénu se mi zdála dokonce lepší), ale má o něco tužší řízení. V terénu se Sport ukázal zatím nejlíp ze všech námi testovaných potnáctikoňových stopětadvacítek, k čemuž pomohlo tuhé pérování, relativně držící gumy a použitelné brzdy, i když zadní není tak ostrá, jak by bylo občas potřeba. Šířka a uložení řidítek je v pořádku, na sedle se dá vydržet i dlouhá cesta, kterou zpříjemní i držák na zavazadla a dost nízká spotřeba. Při parkování ve stísněném prostoru mi docela vadil malý rejd, který není o moc větší než například u velkých naháčů.

Jawa 125 Sport v akci Jawa 125 Sport v akci

Dodělej doma
   Pohled na dění odehrávající se za zády mi znesnadňovala klepající se zrcátka a nejlepší není ani přední světlo, které sice úspěšně prošlo homologací, ale přeprat tmu mu dá docela práci. Mimo hru zůstala zadní lampa, která přestala svítit úplně, takže když vezmu noční jezdění kolem a kolem, musím říct, že nic moc a podruhé radši ne. Když už jsem u nedostatků českého stroje, ještě bych dodal, že stojánek se přestal samozaklapovat, po dvou dnech začal z přepadu kapat olej a po půlhodině v terénu se povolily šrouby v rozetě a drhly o kyvku. Po utažení se situace opakovala, takže jsem všechny šrouby vyndal, namazal lepidlem a byl pokoj. Abych motorce nekřivdil, musím dodat, že v terénu jsme jí dávali "zahulit" a dokud jsme jezdili jen po silnicích, šrouby držely. Jednoduše řečeno, jawská stopětadváca je dobrý stroj, ale jestli jsou všechny exempláře jako náš testovaný, je prostě pár věcí potřeba dochytat doma.

Text: Přéma, foto: Jim, Ivoš ČMN 16.leden 2004

Co na to remcálek?

   Původně jsem si říkal, že sadu nářadí si možná beru zbytečně, ale nakonec se ukázalo, že například bez imbusu bych daleko nedojel. ten přišel ke slovu nejdřív v terénu, kde jsem s ním co dvacet minut utahoval rozetu a pak už celou cestu domů. kdy šrouby ne a ne vydržet v závitu. Hodně velkou "radost" jsem měl i v noci, kdy jsem si říkal, že by k motorce měli dávat i bílou hůl, protože světlo svítí o dost míň než slabě.

René Remcal
Fanánkův názor...

   Smíšený pocoty jsem si odnesl z krátkého pokusu vyzkoušet jawu 125 Sport, což je taková stopětadvacítka do terénu. Když jsem ji přebíral od Přémy, snažil jsem se příliš nevyděsit, když mi vyjmenoval asi tucet závad, z nichž lehčího rázu byl permanentní únik oleje. Vyjel jsem na skřípajícím stroji, který sténal jako v posledním tažení. Přestože najeto měla jen asi 6000 km, zdála se mnohem, mnohm starší. Po dvou kilometrech, když jsem byl nucen počtvrté startovat pomocí páky (občas to nejde nahodit), vyměkl jsem a na volnoběh jsem sjel zpěz do redakce. Snad jsem zmlsaný cizí produkcí, snad už starý, ale prostě jsem se neodhodlal jet až do Jevan - nemusím mít všechno.

Fan

Výfuk zůstal stejný jako na dandyně a při nízkých otáčkách dospěle duní Ve vyšších rychlostech ručička tacha lítá sem a tam a nejvíc jsem z Jawy dostal kolem 105 km/h

Technické údaje - Jawa 125 Sport
motor čtyřdobý vzduchem chlazený jednoválec, OHC/2
objem 124 ccm
vrtání/zdvih 56,5/49,5 mm
výkon 9,4 kW (13 k)/8200 ot./min.
točivý moment 9,2 Nm/7000 ot./min.
kompresní poměr 9:1
plnění motoru karburátor Keihin
startér elektrický i nožní
převodovka pětistupňová
brzdy vpředu 1 kotouč 220 mm, jednopístkový třmen
vzadu 1 kotouč 180 mm, jednopístkový třmen
rozvor 1330 mm
výška sedla neudává se
suchá hmotnost 99 kg
objem nádrže 6,5 l
cena 72.500 Kč