Už jsem si zvykl, že v tuzemských vodách se moc motorek nevyrábí. O to víc mě zaujala novinka, na
kterou mi padl poprvé zrak při výstavě Motocykl. Právě na téhle motorce se potvrzuje fakt, že
"malorážky" by mohly být východiskem pro týneckou Jawu.
Motorka vychází ze známé Dandyny a liší se větším předním kolem, jinou přední kapotou nebo spíš maskou
se světlem, zvednutým předním blatníkem a pneumatikami s terénním vzorkem, Jednoválcová "dváca" s vačkou
v hlavě válce je licenční jednotka, která v dobách minulých poháněla Hondu CB 125. Rám vlastní konstrukce
je pod motorm otevřený, což je řešení, které se ve zmíněné třídě používá také dost často. Nádrž je po
vzoru ostrých endur plastová, skrytá pod plastovou kapotou s "ušima", které nahánějí vzduch na motor.
Zajímavá je ocelová kyvka s výztuhou, na níž je uložen centrální tlumič, což je systém, který se v
sedmdesátých a osmdesátých letech používal u ostrých krosek.
Vibracím neutečeš
První dny testování jsem po příchodu ke stroji zažehával jednoválec pomocí elektrického startéru, ovšem
pouze do doby, než jsem si vzpoměl, že jsem vlastně tělem i duší endurista a že je třeba začít využívat
nakopávačky. Zaujalo mě, že motorka chytne i se zařazenou rychlostí a bez vymáčklé spojky, takže jsem s
Jawou párkrát trapně poskočil. Spojka jde na rozdíl od lehkého řazení ztuha a Sport bude mít pomalejší
převod než konkurence, protože líp táhne od středních otáček a s ohledem na objem se docela dobře
prokousává nahoru. Na svižnější svezení je potřeba držet jednoválec pořád ve vrcholu, kde se ale do
stupaček a řidítek přenáší citelná nadílka vibrací. Brzdy nedisponují nijak závratným účinkem, obě jdou
ovládat ztuha, síla nic moc, ale přesto přebrzdit tvrdou gumu není problém ani pro jeden z kotoučů.
Z terénu nemá strach
Pérování je super na rozbité asfaltky a terén, kde jsme ho nedostali ani jednou na dorazy, a to ani při
menším skoku. Zadní centrál je ale utlumen až až a na hrboly nestačí reagovat, takže tvrdá terénní guma
na horších silnicíxh sem tam ustřelí. Na asfaltu je Jawa ve stabilitě srovnatelná se zbytkem světa (v
terénu se mi zdála dokonce lepší), ale má o něco tužší řízení. V terénu se Sport ukázal zatím nejlíp
ze všech námi testovaných potnáctikoňových stopětadvacítek, k čemuž pomohlo tuhé pérování, relativně
držící gumy a použitelné brzdy, i když zadní není tak ostrá, jak by bylo občas potřeba. Šířka a uložení
řidítek je v pořádku, na sedle se dá vydržet i dlouhá cesta, kterou zpříjemní i držák na zavazadla a dost
nízká spotřeba. Při parkování ve stísněném prostoru mi docela vadil malý rejd, který není o moc větší
než například u velkých naháčů.
Text: Přéma, foto: Jim, Ivoš | ČMN 16.leden 2004 |
Původně jsem si říkal, že sadu nářadí si možná beru zbytečně, ale nakonec se ukázalo, že například bez
imbusu bych daleko nedojel. ten přišel ke slovu nejdřív v terénu, kde jsem s ním co dvacet minut utahoval
rozetu a pak už celou cestu domů. kdy šrouby ne a ne vydržet v závitu. Hodně velkou "radost" jsem měl i
v noci, kdy jsem si říkal, že by k motorce měli dávat i bílou hůl, protože světlo svítí o dost míň
než slabě. |
Smíšený pocoty jsem si odnesl z krátkého pokusu vyzkoušet jawu 125 Sport, což je taková stopětadvacítka
do terénu. Když jsem ji přebíral od Přémy, snažil jsem se příliš nevyděsit, když mi vyjmenoval asi tucet
závad, z nichž lehčího rázu byl permanentní únik oleje. Vyjel jsem na skřípajícím stroji, který sténal
jako v posledním tažení. Přestože najeto měla jen asi 6000 km, zdála se mnohem, mnohm starší. Po dvou
kilometrech, když jsem byl nucen počtvrté startovat pomocí páky (občas to nejde nahodit), vyměkl jsem
a na volnoběh jsem sjel zpěz do redakce. Snad jsem zmlsaný cizí produkcí, snad už starý, ale prostě jsem
se neodhodlal jet až do Jevan - nemusím mít všechno. Fan
|
Technické údaje - Jawa 125 Sport | |
motor | čtyřdobý vzduchem chlazený jednoválec, OHC/2 |
objem | 124 ccm |
vrtání/zdvih | 56,5/49,5 mm |
výkon | 9,4 kW (13 k)/8200 ot./min. |
točivý moment | 9,2 Nm/7000 ot./min. |
kompresní poměr | 9:1 |
plnění motoru | karburátor Keihin |
startér | elektrický i nožní |
převodovka | pětistupňová |
brzdy | vpředu 1 kotouč 220 mm, jednopístkový třmen vzadu 1 kotouč 180 mm, jednopístkový třmen |
rozvor | 1330 mm |
výška sedla | neudává se |
suchá hmotnost | 99 kg |
objem nádrže | 6,5 l |
cena | 72.500 Kč |