logo Blata Velký úspěch
malých motorek

   Že jste o značce Blata a jejích úspěších ještě neslyšeli? Dílem to bude proto, že "dobré" zprávy se u nás příliš nenosí, dílem proto, že se jedná o minibike. Tyto mini motocykly jsou relativně novou kategorií, která vznikla asi před třinácti lety v Itálii. Jejich první závod v České republice se jel v roce 1993 v Praze a vloni se jel nultý ročník ME.

   Minibike Blata
   V současné době je ve světě asi 6 významných výrobců minimotocyklů a značka Blata je mezi nimi. Od garážových počátků v roce 1990 se pan Pavel Blata vypracoval k firmě s roční produkcí 5000 motocyklů. Minibike vyrábějí nejen pro závodníky, ale také do půjčoven a pro děti. Ty samozřejmě nedosahují výkonu sportovních speciálů - zkrotit našlápnutého drobečka není pro začátečníka nic jednoduchého a snadno by se stalo, že minioř ztratí svého jezdce.
   Minibike Blata se převážně (z 99%) vyvážejí a to do 32 zemí celého světa - od Austrálie přes Japonsko, Západní Evropu až po USA. Největší překážkou rozvoje minibike u nás je podnebí, motorkám prostě naše počasí nepřeje.
   Nejvíce jdou motorky na odbyt ve velké Británii a v USA v Kalifornii a na Floridě.
   Může nás těšit, že prakticky 80% komponent se vyrábí v České republice, buďto přímo ve firmě Blata nebo v úzce kooperujících společnostech. Dnešní roční produkce 5000ks zdaleka nestačí poptávce a v současnosti proto staví nové výrobní prostory pro zdvojnásobení produkce.

   Pod pokličku vývoje
   Podniku Blata se minibike nejen vyrábějí, ale také vyvíjejí. Již v počátcích bylo panu Blatovi jasné, že bez kvalitního CAD systému se neobejdou. Investovat se musí s výhledem do budoucnosti a tak i k volbě CAD systému přistupovali velmi zodpovědně. Vlastní výběr trval téměř rok a půl. Nakonec zakotvili u systému SolidWorks. Pavel Blata říká, že jsou i lepší systémy, ale bylo potřeba rychle pracovat. Uvažovalo se například o systému Pro/E. V jeho neprospěch hovořila potřeba delšího a náročnějšího školení a nebezpečí, že by vyškoleného pracovníka mohl přeplatit a přetáhnout některý z podniků sídlících v okolí. Takovouto ztrátu si firma s malým vývojovým týmem - dnes cca 4 lidé - nemůže příliš často dovolit a tak vyhrál SolidWorks, se kterým můžete velmi rychle začít pracovat samostatně.
   Tím, že si ve firmě Blata většinu vyprojektovaných komponentů sami vyrábějí se poněkud snižují nároky na dokonalost CAD/CAM systému, drobné nejasnosti nebo nedotaženosti je možné dořešit přímou komunikací. Co se týče spolupráce se subdodavateli a výměny dat, diktují si způsob, jak data dodávat a vyměňovat.
   Dnes používají verzi SolidWorks 98, která sice řadu věci neumí, například náročnější práci s plochami, která by pomohla při modelování karoserie. Dá se očekávat že dojde k upgrade na vyšší verzi, kterým se zvýšené nároky na software plně uspokojí.
   První komponenty vyvinuté s pomocí počítače byly brzdy. Při jejich konstrukci se ještě uplatnil Solid Edge. Následovala kola a přechod k systému Solid Works. Dne je vymodelován rám motocyklu, motor, hnací ústrojí - tedy celý motocykl mimo některé plasty.

   Závodní motor z Blanska
   V prvních letech dováželi pro své minibike motory z Itálie, snem každého výrobce závodních strojů je ale vlastní motor. Tento sen se začal naplňovat loni v létě, ve spolupráci s profesorem Jarošem. Nejvíce času si vzal vývoj optimálního tvaru spalovacího prostoru a sacích a výfukových kanálů. Při modelovaní složitých ploch si pomohli Surfcamem, který se jinak používá pro přípravu řídícího kódu pro obráběcí stroje. V počítači je celý motor. namodeloval se a pro kontrolu se počítačový model rozhýbal. Poté se na základě modelu připravily formy, odlily se a obrobily jednotlivé části. Téměř vše se díky kvalitně zpracovanému modelu podařilo napoprvé, nic se nemuselo předělávat a tak se velmi rychle mohlo s novým motorem závodit. První motory byly osazeny do motocyklů rok po rozhodnutí o jejich vývoji a již v letošním červnu se s nimi úspěšně závodilo.
   Za obzvláště velký úspěch je možné považovat zájem Italských výrobců minimotorek dovážet motory vyvinuté v Blansku. 

   Inovace uložení spojky za týden
   Velmi působivým a názorným příkladem úspěšného a efektivního nasazení CA.. řešení je modifikace uložení hnacího pastorku řetězu a spojky. U vyvinutého motoru bylo původně uložení jako na všech konkurenčních strojích - s jedním ložiskem a nedefinovaně namáhanou spojkou. Tým firmy Blata se rozhodnul mezi závody přepracovat uložení a použít konstrukční řešení, které je obvyklé u velkých motocyklů - přidat ještě jedno ložisko a zvýšit tuhost. Díky počítačům se vše podařilo skutečně rychle. Byl vymodelován nový tvar dílu a na frézce na základě CAD dat první prototyp - ten byl k dispozici po sedmi dnech. Na něm se ověřila správnost konstrukce a byla zahájena příprava formy pro odlití série dílů, které byly ihned využity. Na další závod - tři týdny po předchozím - již jely závodní minibike s novým uložením pastorku. Na tomto případu si potvrdili, jak je důležité, že vše se dá ověřit dopředu, včetně tolerancí. Takováto konstrukční změna by bez počítačů v tak napjatém termínu nabyla možná.

   Vavříny pro Blatu
   Z letošního prvním ročníku seriálu Mistrovství Evropy si tovární jezdci firmy Blata přivezli vítězné vavříny ve dvou kategoriích a v dalších dvou 2. místo. V Itálii a dalších motocyklových velmocích se dnešní nejnadějnější jezdci na "velkých" motocyklech rekrutují z úspěšných závodníků na minibike.
   Popřejme týmu pana Blaty, aby se některý z jejich dnešních jezdců časem propracoval na bednu velkých dráhových motocyklů. A třeba přitom nebude muset ani opustit českou značku motocyklu. Přál bych to i našemu průmyslu.

Lubor Buš