Větší sourozenec Moto Union Vodňany vstoupil mezi výrobce motocyklů před několika lety známou padesátkou. Letos přišli jihočeši s motocyklem o třídu vyšším. Čtyřdobá stopětadvacítka zaujme svým moderním designem a především vysokou všestranností.
Stopětadvacítka nezapře svoji blízkou příbuznost s menší stájovou sestrou s motorem Sachs
o objemu 50 ccm. Podobně jako padesátka tvoří Dandy 125 vůastně skládačku, kde velká
většina elementů pochází od nejrůznějších zahraničních i domácích dodavatelů. Ostatně
podobně vznikají motocykly i u mnoha jiných zahraničních a často větších motocyklových
výrobců.
Nová stopětadvacítka je výrobcem klasifikována jako stroj na silnici i do mírnějšího
terénu. V designu se podařilo spojit stylově znaky hned několika typů motocyklů. Na jedné
straně jde o litá třípaprsková kola a polokapotáž, která plynule navazuje na nádrž, na
druhé straně o celkově vyšší stavbu danou zdvihy pérování, vyšší polohou řidítek a hrubší
vzorek pneumatik. Nejjednodušší bude asi zařadit Dandy 125 k funbikům.
Rám z trubek čtyřhranného a kruhového průřezu byl pochopitelně pozměněn pro zástavbu
jiného motoru. ten tvořív dole otevřeném rámu nosnou součást šasi. Zadní kyvná vidlice
svařená ze čtyřhranných ocelových profilů se oproti padesátce prodloužila o jeden centimetr
a svým trojúhelníkovým profilem připomíná začátky centrálního odpružení značky Yamaha.
Tlumič z Bohemia Art Příbram dává zadnímu kolu zdvih 150 milimetrů. Přední teleskopická
vidlice se zdvihem 170 milimetrů se od padesátky příliš neliší, steejně jako celkové
rozměry a geometrie podvozku. Pouze rozvor je o již zmíněný centimetr delší.
Na vývoj vlastní pohonné jednotky nemůže v současné situaci a při počtu vyráběných strojů
žádný český výrobce pomyslet. Ve Vodňanech proto šli tou nejschůdnější cestou a sáhli po
osvědčeném a kvalitní motoru z dovozu. Jak typové označení CB 125G napovídá, spatřil motor
světlo světa u Hondy, ale v současné době se licenčně vyrábí na Tchaj-wanu. Volba padla
na čtzřdobou stopětadvacítku ze scela jasných důvodů. S většinou produkce totiž Moto Union
počítá na západoevropský trh. Letos by mělo opustit bránu továrny 2700 kusů Dandy 125; pro
české zájemce se počítá s pohou stovkou motocyklů. Atraktivita čtyřdobých stopětadvacítek
na západ od našich hranic spočívá v předpisu Evropské unie, který umožňuje řízení motocyklů
do 11 kW a s maximální rychlostí do 80 km/h již od 16 let.
Vzduchem chlazený motor s rozvodem OHC má zdvihový objem 124 ccm, čemuž odpovídá vrtání 56,5
mm a zdvih 49,5 mm. O přípravu směsi se stará karburátor s oválným difuzorem 28/20 mm;
tato kombinace doplněná čínským výfukem dává slušný výkon 9,4 kW. Převodovka je pětistupňová
a motor lze spustit elektrickým startérem, v případě nutnosti i nožní pákou.
První věc, která nepotěší jezdce vysokého více než 180 centimetrů po usednutí za řidítka,
jsou celkově stísněnější rozměry. Velikost ergonomického trojúhelníku řidítka, stupačky a
sedlo počítá spíše s drobnějšími postavami. Nejmarkantnější je to u bočních prolisů
nádrže, kde kolena značně přesahují vybrání pro ně určená. Že by šestnáctiletí teenageři v
západoevropské unii takoví střízlíci? Blízký příbuzenský poměr s padesátkou je prostě
znát a jezdec se ho nezbaví ani po rozjetí.
| Technické údaje | |
|---|---|
| motor | |
| typ | čtyřdobý vzduchem chlazený |
| počet válců, uspořádání | 1, svislý |
| rozvod | OHC |
| zvihový objem | 124 cm3 |
| vrtání x zdvih | 56,5 x 49,5 mm |
| výkon | 9,4 kW/9000 1/min |
| točivý moment | 9,3 Nm/7500 1/min |
| kompresní poměr | výrobce neudává |
| plnění motoru | karburátor 28/20 |
| mazání | tlakové oběžné |
| zapalování | elektron. bezkontaktní |
| spouštění | elektrické, nožní pákou |
| převody | |
| spojka | vícelamelová v olejové lázni |
| převodovka | pětistupňová |
| primární převod | ozubenými koly |
| sekundární převod | řetězem |
| podvozek | |
| rám | jednoduchý trubkový otevřený |
| přední odpružení | teleskopická vidlice |
| zdvih | 170 mm |
| zadní odpružení | kyvná vidlice |
| zdvih | 150 mm |
| přední kolo | 17", lehká slitina |
| zadní kolo | 17", lehká slitina |
| přední pneumatika | 2,75 x 17 |
| zadní pneumatika | 3,0 x 17 |
| přední brzda | kotoučová 220 mm |
| zadní brzda | kotoučová 124 mm |
| rozměry a hmotnosti | |
| rozvor | 11673 mm |
| výška sedla | 835 mm |
| pohotovostní hmotnost | 103 |
| palivová nádrž | 6,5 l |
| spotřeba | 3,1 l/100 km |
| maximální rychlost | 108 km/h |
| cena | 69.900 Kč |
| text: Jakub Havel, foto: Petr Hájek | Supermoto 9/1998 |
![]() |
![]() |
![]() |