Vivat Praga!
Praga CD 610
1.11.1997 v Pragovce začal vývoj motocyklového programu. Ani ne po dvou letech jsou na světě
hmatatelné výsledky!
Naše znovuvzkříšená značka pomalu odkládá plenky a proniká mezi dospívající motocyklové výrobce.
Svědčí o otm současných dvanáct prodejců v celé České republice, u kterých si již můžete koupit
sériovou dvěstěpadesátku (bližší informace získáte na tel.: 02/ 72 102 545, ing. Abrhám nebo p.
Hamouz). Kromě naší republiky vyváží Praga do USA, Švédska, Francie, Beneluxu, Finska, Ruska a
Polska, kde všude uplatňuje výhody levnější výroby u nás, a tudíž nižší ceny.
Dvěstěpadesátka, která vyšla z motoru krosové Jawy 250, má dvě verze. Schválená pro silniční
provoz má výkon 36 k při 6500 ot/min, přední vidlici White Power a stojí 145.000 Kč, závodní
bez schválení na silnice má vzadu Öhlins a stojí 139.000 Kč.
Ve vývoji je čtyřdobé závodní enduro ED 400, ale zatím je jen ve formě prototypů a hlavní síly
se teď soustředí na dotažení projektu kvalitní čtyřdobé šestistovky. Jednoválec má výkon 55k,
což je dejme tomu pět koní pod krosovou husquarnou, ale s motorem se dá samozřejmě ještě hodně
udělat. Použité materiály a díly jsou stejné, jaké používají světoví výrovbci - rám z
chrommolybdenových trubek, karburátor Mikuni, tlumiče Paioli a Öhlins nebo brzdy Brembo.
Předpoklady úspěchu jsou tedy velké, a když vše půjde hladce, příští rok na jaře by mohla existovat
i homologovaná verze se světly.
Jedním z velkých přínosů při vývoji nové šestsetdesítky je spolupráce Pragovky s Mirkem Kučírkem,
který nejenže letos CD 610 testuje, ale v případě úspěchu a dotažení čtyřdobého projektu by se
měl příští rok stát továrním jezdcem na nové Pragovce. Nekompromisní vítězné tažení čtyřtaktů a
Mirkovy jezdecké kvality i zkušenosti nám dávají velké naděje na to, že bychom se příští rok mohli
radovat jak z úspěchů české značky, tak jednoho z nejlepších motokrosařů snad i na mistrovství
světa.
Jak vidí pragovku sám Mirek?
"Když jsem poprvé o pragovce slyšel, tak to ve mě moc důvěry nevzbuzovalo. O to více jsem ale
překvapený tím, jak motorka funguje. Samozřejmě je na ní ještě spousta práce, ale to je jasný,
když se něco staví, pořád je na tom co dělat."
Jaká máš tedy první dojmy?
"Jízdní vlastnosti jsou dobré, motoka výborně zatáčí, motor je také vcelku v pořádku. No a věci
jako výška řidítek, nastavení přední vidlice, seřízení brzd a převodů, to jsou úkoly, které není
problém udělat. Vůle v továrně k tomu je, a pokud bude vše pokračovat jako doposud, jsem
optimistou."
A ci mistrovství světa?
"Samozřejmě, že by se to mělo zkusit a továrna má o to velký zájem. MS je drahá věc a musí se do
něho nastupovat s hotovou motorkou. V průběhu sezony se již moc zkoušet nedá. Já věřím, že se to
podaří, i když než do MS Praga vstoupí, bude to stát ještě spoustu peněz a úsilí. Bylo by ale fajn,
kdyby český motocykl opět rovnocenně bojoval na nejvyšší úrovni."
Jasně, držíme tedy palce!
text: Petr Kačer |
| Motocykl 9/1999 |
Technická data |
Motor |
Nový čtyřdobý vodou chlazený jednoválec Praga, objem válce 609,6 ccm, vrtání 95 mm
zdvih 86 mm, výkon okolo 55 k. Motor je vybaven čtyřventilovou hlavou s rozvodem 1 x OHC, válcem
s pracovní plochou z nikasilu, bezkontaktním zapalováním, karburátorem Mikuni a oběhovým tlakovým
mazáním motoru s filtrem. |
Převodové ústrojí |
Primární převod ozubeným soukolím, vícelamelová spojka v olejové lázni,
čtyřstupňová převodovka, sekundární převod řetězem. |
Podvozek |
Podvozek tvoří uzavřený rám z CrMo trubek, s olejovou nádrží v horní
části rámu s přední vidlicí Piaoli o zdvihu 300 mm, zadní kyvnou vidlicí z lehkých slitin s
centrální pružící a tlumící jednotkou Öhlins nebo White Power se zdvihem zadního kola 320 mm.
Přední kolo s duralovým ráfkem 1,6 x 21" s kotoučovou brzdou Brembo o průměru 260 mm. Zadní kolo
s duralovým ráfkem 2,15 x 19" s kotoučovou brzdou Brembo o průměru 220 mm. |
Základní rozměry |
Rozvor | 1495 mm |
Výška sedla | 940 mm |
Světlá výška | 390 mm |
Šířka řidítek | 850 mm |