Jawa 280/594 Tempo
-zkušenosti s motocyklem Jawa 290/594 Tempo
Rozdíly oproti třistapadesátce
Nevím jestli zde popíšu vše a jestli to bude vůbec někomu něco platné, ale myslím, že tyto rozdíly stojí
trochu za zhodnocení. Rozdělit bych je mohl do dvou kategorií: 1) rozdíly v technice a výbavě a 2) rozdíly
subjektivní a jízdní vlastnosti.
- technika a výbava
Obě jsou to jawy a tak mají spostu dílů společných, týká se to především přední vidlice, brzd, řidítek, nádrže
světel a kapotáží. Naopak zásadní věci jsou zde jiné. Rám je jednoduchý kolébkový, dole rozvidlený. Zadní kyvná
vidlice je vyrobena z hranatých profilů a co je podstatná, je odpružena centrální pružící a tlumící jednotkou.
Motor vychází ze soutěžních motorů pro enduro a jedná se tedy o vodou chlazený dvoudobý jednoválec. Pracovní
plocha válce je upravena technologií Nikasil a má tedy značnou životnost. Místo výbrusu se jen mění píst.
Rovod je u tohoto motoru proveden pístem, ale do sání je zařazena klapka, řekl bych přímo monstrózních rozměrů.
Převodovka je zde 5-tistupňová, má kratší a lehčí chod, rychlostní stupně jsou blíž u sebe. Motor se startuje
nožní pákou, která je ovšem naprosto nezávislá na páčce řazení. Primární převod je řešen ozubeným soukolím, které
nevyžaduje údržbu či výměny. Sekundární převod je nezakrytým řetězem. který naopak potřebuje časté ošetřování.
- pocity a jízní vlastnosti
Cekově se dá říct, že na tomto motocyklu jsem měl mnohem lepší pocit. Výkon a jízdní vlastnosti jsou lepší.
Reakce plynu živější a přesnější, člověk nemusí tolik hospodařit s plynem, vždy je alespoň malá rezerva.
Do kopce se nemusí tolik podřazovat a je možné dokonce i zrychlovat a to jsem většinou jezdil ve dvou a plně
naložený. Nejlepším dojmem působí převodovka. Je hustěji odstupňovaná a tak si člověk může vybírat a nemusí
stále kontrolovat kolik jede a kdy má přeřadit. Páčka má kratší chod a tak se i pohodlněji řadí. Posaz je vlastně
stejný a i spolujezdec má stejně místa. Co je však na mnohem lepší úrovni jsou vibrace. Nádrž nevibruje vůbec a
vždy ji můžeme sevřít stehny, do stupaček a řidítek pronikaji vibrace v mnohem menší míře. Rám celkově působí
tužším dojmem a zadní kyvná vidlice neplave tolik jako u třipade. Dovoluje to daleko sportovnější jízdu a
ostřejší průjezdy zatáček