logo HONDA Motorcycles

Honda NTV 650


Stručná charakteristika Výbava a úpravy Pneumatiky
Technické údaje Testy a články Fotogalerie
Údržba a kontroly Návody Odkazy


Dobromyslný reverend
Honda NTV 650

   Koncem osmdesátých let demonstrovala Honda působivým způsobem jak se se zdviženou hlavou dostat z krize. Značné problémy s vidlicovými čtyřválci první generace výrazně poškodily pověst do té doby nejúspěšnější firmy na světovém trhu.

Honda NTV 650 Revere   V roce 1985 proto Japonci nastartovali zavedením dvouleté záruky bezpříkladnou ofenzivu na poli kvality, zakázali vstup ekonomům s červenou tužkou a vyrobili v dalších letech motocykly, které se na dlouhá léta staly měřítkem kvalitního zpracování a dlouhé životnosti.
  Mezi ně patří i Honda NTV 650 Revere, která si až do dneška zachovává pověst nezničitelnosti. Přitom neproběhlo uvedení tohoto cestovního stroje na trh v roce 1988 zrovna růžově. Důvodem bylo především příliš měkké odpružení. Kritiku si vysloužila i vůle hnacího ústrojí, příliš dlouhý převod první rychlosti a měkké, rychle opotřebitelné čalounění sedla.
  Honda reagovala rychle a již v následujícím roce prezentovala důkladně přepracovanou Revere (viz inovace modelu), na které již byly všechny kritické problémy odstraněny. Zájemci o ojeté motocykly by se měli zaměřit pouze na exempláře od modelového roku 1989. Pro dlouhonohé řidiče se ovšem moc nehodí ani vylepšená verze. Její sedlo je sice více čalouněné, pěnové hmota je však pořád ještě dost měkká, což vede v kombinaci s relativně vysoko a vzadu umístěnými stupačkami k velmi ostrému a na delší dobu nepohodlnému úhlu kolen. Nejlépe se na Hondu NTV hodí jezdci s výškou do 1,75 metru.
Honda NTV 650 Revere   Přesto se tento cestovní motocykl střední třídy prodával velmi dobře, zejména po značném snížení ceny od modelového roku 1993, které bylo spojeno s chudší výbavou a ztrátou jména Revere. Protože se inovace až do ukončení modelové řady v roce 1997 omezily prakticky jen na dodržování stále přísnějších emisních a hlukových limitů, mohou si zájemci o ojetý stroj bez obav vybírat i mezi dobře udržovanými staršími stroji.
  Šance najít v hondě trvalého partnera pro život na dvou kolech je u NTV větší než u většiny jiných ojetých strojů na trhu. Ovšem z apředpokladu, že se člověk smíří s poněkud usedlým vzhledem a několika menšími nedostatky těchto šestsetpadesátek, zejména trochu nejistým chováním při nájezdu do zatáčky a - v závislosti na pneumatikách - citelným kmitáním řidítek.
  A abychom nezapomněli: Temperamentnější sestra jménem NT 650 Hawk GT s hliníkovým rámem a řetězovým pohonem se v Evropě prodávala pouze neoficiálně - převážně přes USA. kdo má zájem o Hawk, ten musí v současnosti nejen dlouho hledat, ale i počítat s relativně vysokými cenovými požadavky.

  Prohlídka
   Specifická slabá místa NTV 650 nezná, a tak se prohlídka může omezit na obvyklou kontrolu stavu a údržby (servisní knížka!), namáhaných dílů a možných poškození z nehod. Výkonnostní varianty přitom nehrají žádnou roli, protože se dají lehce přizpůsobit výměnou obou hrdel sání (náklady na materiál a montáž jsou asi 4000 Kč). Pojďme se tedy podívat z blízka na jeden takový ojetý motocykl.
Honda NTV 650 se svou sportovní sestrou hawk GT (vpravo)   Honda NTV 650 z roku 1997 s 15 000 kilometry na tachometru za 79 000 Kč - inzerát na internetu vypadá lákavě. po telefonu však vlastník informace poněkud relativizuje. Bez okolků přiznává, že ve svém inzerátu zatajil "pár boulí a škrábanců". O ceně se ovšem dá ještě mluvit, uvedená částka je "jen oritentační". S doubrou vyjednávací taktikou by se mohl výlet za majitelem vyplatit.
  O dvě hodiny později stojíme před černou hondou. Zmíněné "boule" na obou stranách nádrže a na tlumiči výfuku nelze přehlédnout, stejně jako prasklý tachometr po pádu. Neškodně vyhlížející škrábance na koncích řidítek a stupaškách svědčí ale spíše o nevinných nehodách při malých rychlostech - typické škody na motocyklu začátečníka. A skutečně - oba synovémajitele sbírali své první zkušenosti po získání řidičského průkazu právě na této NTV 650.
  Při jednání signalizuje vlastník okamžitě ochotu snížit cenu" o kolik ovšem neříká. Místo toho ukazuje orazítkovanou servisní knížku, zdůrazňuje velmi dobrý technický stav a vybízí nás, abychom sami nabídli cenu. Ano, technicky dělá honda skutečně dobrý dojem. Studený motor běží hladce a nikde není vidět rez a zpuchřelé nebo vybledlé umělohmotné díly, které by svědčily o dlouhé době strávené pod širým nebem. Navrhujeme tedy cenu 70 000 Kč. Vlastník sice naznačuje, že tato cena je pro něj na hranici únosnosti, k našemu překvapení však nakonec souhlasí. Kdo se povznese nad optické nedostatky nebo si chce svůj stroj stejně přizpůsobit svým představám, ten slevu uvítá a takový stroj koupí.

text: Richard Šimer, foto: archiv Motocykl 3/2005

Technické údaje (Model RC 33, rok výroby 1995)
Motor:
Kapalinou chlazený čtyřdobý vidlicový dvouválec, příčně uložená kliková hřídel, po jedné nahoře uložené a řetězem poháněné vačkové hřídeli OHC, tři ventily na válec, vahadlo ventilu, mazání s mokrou klikovou skříní, dva rovnotlaké karburátory Keihin, průměr 36,5 mm, bez čistění výfukových plynů, alternátor 345 W, elektrický spouštěč, akumulátor 12 V/8 Ah, mechanicky ovládaná vícekotoučová spojka v olejové lázni, pětistupňová převodovka, kardan.
Vrtání x zdvih 79 x 66 mm
Zdvihový objem 647 cm3
Kompresní poměr 9,2 : 1
Jmenovitý výkon 39 kW (53 k) při 7500 1/min
Maximální točivý moment 53 Nm při 6500 1/mn
Podvozek:
Příhradový rám z ocelových profilů, motor součástí rámu, vpředu teleskopická vidlice, průměr 41 mm, vzadu jednoramenná kyvná vidlice ze hliníkové litiny, centrální pružící jednotka s pákovým systémem, nastavitelné základní předpětí, tahový útlum, kotoučová brzda vpředu, průměr 316 mm, dvoupístková s plovoucí čelistí, kotoučová brzda vzadu, průměr 276 mm, jednopístková s plovoucí čelistí.
Kola z hliníkové slitiny 2.50 x 17; 4.50 x 17
Pneumatiky 110/80 H 17; 150/70 H 17
Rozměry a hmotnosti:
Rozvor 1465 mm
Úhel hlavy řízení 62 stupňů
Stopa 119 mm
Dráha odpružení vpředu/vzadu 130/120 mm
Výška sedla 785 mm
Hmotnost s plnou nádrží 212 kg
Užitná hmotnost 188 kg
Objem nádrže 19 litrů
Jízdní výkony:
Maximální rychlost 175 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 5,3 s
Zrychlení 0-160 km/h 17,4 s
Elasticita 60-120 km/h 11,8 s
Elasticita 60-140 km/h 17,9 s
Spotřeba 3,4 až 9,1 l/100 km

Honda NTV 650 Revere - Modelová péče
Honda NTV 650 Revere
1988 Uvedení NTV 650 Revere na trh (kód modelu RC 33), varianty 27, 50 nebo 60 koní.
1989 Nový ročník se vyznačuje značnými změnami (od čísla podvozku RC33-2100001). Motor: upravená kola převodovky s rozšířenými unašeči ke snížení vůle při změně zatížení, dodatečný tlunič rázů v pohonu, zmenšení třecí plochy spojky k minimalizaci zatuhnutí spojky při studeném motoru, změna vyladění karburátoru za účelem spontánní odezvy na plyn. Podvozek: o deset milimetrů delší trubky vidlic, delší progresivní pružiny vidlic, tužší tlumení, delší pružící jednotka s hydraulickým nastavením základního předpětí a nastavitelný tahový útlum. Výbava: o tři centimetry vyšší sedlo.
1990 Nezávislí importéři nabízejí NT 650 Hawk GT, sportovní sestru Revere, s řetězovým pohonem také v Evropě.
1991 Nové hlukové a emisní limity si vynutily modifikaci vyladění karburátoru a výfuku, čímž se maximální výkon. snižuje na 57 k (42 kW); změněné odstupńování převodových stupňů (rychlosti jedna až tři) s podstatně zkrácenou první rychlostí.
1993 Menší výbava vede ke snížení ceny. Jednotlivé změny: řidítka z chomovaných ocelových trubek namísto dvoudílných hliníkových řidítek, nová přístrojová deska, označení Revere odpadá spolu s metalízou a hlavním stojanem, který je k dostání pouze za příplatek.
1995 Dále zpřísněné hlukové limity si vyžádaly nový, podstatně delší tlumič výfuku a změněný převodový poměr; maximální výkon je pouze 53 k (39 kW).
1997 Poslední oficiální prodejní rok pro NTV 650
Honda NTV 650 Revere